Jump to content

Hvor mye skade kan gir ta ved sjelden oljeskift? (utenbordsmotor)

DIYglenn

Recommended Posts

Hei! Skal hente en OMC motor fra 2001 i løpet neste uke, og fikk høre at girolje kun er skiftet et par ganger i løpet disse 9 år. Motor er kjørt ca. 2-300 timer. Hvor ille er dette? I utgangspunktet burde det være rimelig tett, sånn at det fortsatt er olje inni, ikke bare vann.

Motor er kun kjørt i ferskvann!

Om jeg skrur ut oljepluggen, og ser det bare kommer olje, ikke vann, og den fint går i gir, burde jeg fortsatt ha en bekymring da? Kan jeg kjenne slark ved å sette i gir og vri propellen?

Om det skulle være skade; hva er pris på nytt/brukt undervannshus? Skifte får jeg ordnet gratis.

Håper noen kan gi meg et kjapt svar på dette=) Men i følge eier er motoren pent brukt, og skal gå rent og pent. Jeg er bare litt bekymret på det slarkete oljeskiftet. =(

Redigert av nordemoniac (see edit history)

Eneste utenom vann jeg ville vært litt engstelig for var metall spon i olja, det VIL komme små spon i olja ved bruk ( giring + gange )... ved lange intervaller kan konsentrasjonen av disse metall partiklene øke til et nivå der de kan gjøre skade ( ER små partikler.. ).

Ved jevnlig bytte av olja vil disse mange av partiklene vaskes ut, lange bytte intervaller vil gi en høyere konsentrasjon...

Normale intervaller på olje bytte er ofte hver 100 time eller 1 gang pr år...

Arne Kjetil

hehe, woops; Johnson 25HK langstamme =)

Men så vidt jeg vet er vel den nedre skruen magnetisk? Dvs om jeg ikke finner vann (som burde renne ut først?) og det er lite spon på den bolten, da burde jeg bare med et smil ta med meg motoren?

Vurderer å skru den ut mens jeg er hos selger for å se det an.

Tror det kan være trygt? Den går jo lett i gir... Regner med å bytte olje med en gang. Anbefalinger?

Bare ett lite innspill her helt uavhengig av det du forteller. Kjøper jeg en brukt 2 takts utenbordsmotor insisterer jeg alltid på å få ta en titt på olja på gearet, er det en 4 takt ville jeg også ta en titt på motorolja.

DDet at han sier gearoljen ikke er skiftet på flere år kan tyde på slett vedlikhold. Det minste en bør gjøre er å kontrollere den hver sesong for tilstand og nivå.

Er det som bekymrer meg litt. Jeg syns det er litt vanskelig, da motoren ellers er lite brukt. Jeg vet olje til motor er påpasset (i bensin), men ellers er det undervannshuset som bekymrer meg kraftig. Men er bare dette som virkelig kan ha tatt skade da... Er vant til 80-talls motorer, så denne fra 2001 tenkte jeg ikke burde være i så ille stand ellers. Håper jeg gjør et ok kjøp. Betaler 8000,- for den.

Hei igjen!

Da har jeg snakket med Marine-Team (Johnson/Evinrude), som sier at så lenge det ikke er vann i undervannshuset, og det fortsatt er olje, så skal det gå greit. De snakket om 25-30.000,- om jeg måtte bytte undervannshus :sweat:

De sa også at impeller ikke trenger å byttes før etter ca. 5 år. Kan dette stemme? Jeg tenker å bytte den ut med en gang uansett. Kjøling har man aldri nok av :yesnod:

Btw:

Om jeg setter fjernstyringen "halveis" i gir, og kjenner motstand allerede i propellen, vil ikke det da bety at tannhjul mest sannsynlig er i orden? Dvs. det er ikke bare spissene på tannhjulene som tar borti hverandre, men de har god kontakt?

Rett meg om jeg tar feil her, men det var bare noe jeg tenkte meg til skulle være mulig, for å kunne "kjenne" hvor mye av tannhjulene som fortsatt er der.

da motoren ellers er lite brukt.

Det jeg nevnte ang jern spon følger brukts tiden på motoren, er den lite brukt burde det være lite "spon" :smiley: .

Kan vel heller egentlig ikke kalles "spon" da det er snakk om små metallpartikler som slites av girene og clutch under bruk ...

Fast og bestemt giring gir lite "spon", pen giring med gir raping gir "spon" ...

De sa også at impeller ikke trenger å byttes før etter ca. 5 år. Kan dette stemme? Jeg tenker å bytte den ut med en gang uansett. Kjøling har man aldri nok av :yesnod:

Hvor ofte en impeller må byttes kommer annpå merke/modell OG bruksmønster ( kjøring på grunt vann sliter extra ( sand + grums i vannet ))...

Som grunnregel ... "er du det minste usikker på tilstanden.... bytt !! "

Btw:

Om jeg setter fjernstyringen "halveis" i gir, og kjenner motstand allerede i propellen, vil ikke det da bety at tannhjul mest sannsynlig er i orden? Dvs. det er ikke bare spissene på tannhjulene som tar borti hverandre, men de har god kontakt?

Girene er i full kontakt hele tiden, propell akslingens rotasjons retning bestemmes av hvilket drev som låses til akslingen ( for å gire låses et av drevene til propellasklingen ( kontrollert av girspak )).

Rett meg om jeg tar feil her, men det var bare noe jeg tenkte meg til skulle være mulig, for å kunne "kjenne" hvor mye av tannhjulene som fortsatt er der.

Den "testen" din må IKKE utføres på en motor som er i gang :smash:, for å sjekke tilstanden på girene MÅ du demontere... ikke noe å tenke på hvis olja er OK, er den "sølv" farvet med "flakes" er det en annen sak.

Og JA, du tar feil :smiley: .

En liten lærdom til ... for å være snillest mulig imot girkassa må du IKKE gire pent ( med tann gnissel ), sett motoren i gir med en kjapp og bestemt bevegelse ( selvsagt på tomgang... )

Arne Kjetil

Hei og takk for gode svar!

Jeg hadde ikke tenkt å rape den i gir mens motoren var i gang nei, huff og huff. Jeg er av den bestemte girer :yesnod:

Jeg har bare aldri sett innsiden av et undervannshus, og tenkte kanskje at om jeg bare satt den halvveis i gir (når motoren er av!) og kunne kjenne motstand i propell (ved å snurre rolig rundt for hånd), så betydde det at alt var ok.

Men slik som jeg forstår det, så er det bare å sjekke om det faktisk ER olje der, ikke vann, og at oljen er forholdsvis ren og fin. Da kan jeg være glad?

Btw: Hvilken olje bør jeg kjøpe? Jeg kommer uansett til å bytte impeller og olje med en gang på motoren. Har kjøpt Clymer manual for motoren også.

Jeg tenkte å kjøpe impeller og olje originalt hos Marine-Team. Impeller skulle de ha 300,- for, usikker på olje (også usikker på mengde olje).

Takk for at dere svarer så raskt! Dette gjør det mye enklere å vite hva jeg skal se etter.

Redigert av nordemoniac (see edit history)

Hei.

Når en motor kjøres på land er det gjerne litt lyder fra motorbukk, skvappel fra vanntank osv, ett lurt triks kan være å ta ett skruvjern.. sette ene enden mot øret og andre i motoren, da hører du med en gang om det er rare lyder fra lager osv.

PS... den spisse enden på skruvjernet skal mot motoren ... :giggle:

Redigert av Heaven can wait (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...