Jump to content

Skal ha ny båt. 34 - 37 fot

Puffen

Recommended Posts

Som kanskje noen husker, så kjøpte jeg en Sealine 34 F i vår. Som jeg også nevnte i nybåt-tråden så var jeg i sterk tvil om jeg hadde valgt riktig. Opplevelsen av å sitte innelukket å kjøre båt tiltalte meg ikke. Oppe på flybridgen er det også for "luftigt" til at det er mulig å sitte der særlig lenge å kjøre i marsjfart.

Etter en tid averterte jeg derfor båten, og nå ser det ut til at den reiser videre til en forhåpentligvis mer lykkelig eier. Da er det i såfall ut på markedet igjen. (Moro det :tongue: )

Da gjelder følgende:

Havna har en begrensning på 11 m. lengde. Denne tror jeg kan strekkes litt for detaljer som baugspyd.

Det må være en skikkeig badeplattform som er godt egnet for innstigning fra siden. Videre må det være en innendørs salong som kona kan trekke inn i på kvelden. Helst 2 faste lugarer i tillegg til salongen. Førerpossisjonen må derimot være luftig. Enten kalesje eller skyvetak. Stort bakdekk, med eller uten utesalong bak. Toppfart over 30 knop. Ikke ny, men nyere brukt. Under 2 mill.

Så langt er det Nimbus Nova 35 HT og Nor Star 350 som er mest interesante. Evt. Nordic Oceankraft 38, men det blir kanskje å strekke 11 m. grensen litt i lengste laget. Atlantis/Gobbi 345 muligens.

Jeg tar imot alle tips.

Redigert av Puffen (see edit history)

Jeg ville gått for en annen flybridge båt - uten tvil. Jeg tror du har kjøpt feil båt - ikke feil konsept.

At det blåser så mye på fly at du ikke kan sitte der i marsjfart høres helt teit ut - vi koser oss i alt fra 5 til 37 knop på flyen hos oss - det blåser ikke mer enn behagelig på de 3 stolene foran. I sofaen bak er det som i en cabriolets baksete.

maks 2 mill setter jo noen begresninger - ivhertfall når det gjelder alder på båten. Men hva med en Nimbus 340 Commander? Eller kanksje en 380 Commander eller Carisma?

Bakgrunnen for at jeg mener du skal prøve en annen flybridge båt er fordi jeg mener det er den ideelle båt. Åpen båt når du vil ha det og lukket båt når du vil ha det.

Skal du ha HT eller lukket er Nimbus Nova og Windy 37 HT mine klare favoritter. Spørs om du får en nyere 37 under 2 mill, men de har falt mye i pris siden vi solgte vår. Nidelv 320 Cruiser HT er også en mulighet. Jeg er av oppfatning at det er en ganske ukurant båt - dvs at prisene faller fort - fordi det lages ganske få av denne og den er ikke av de nyeste. Båten har samme skrog som Riviera 925. Nå holder Marex på med en lillesøster til sin flotte 370 også. Den kommer vel til sommeren og skal koste rundt 2 millioner. Den kan være verdt å vente på :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er mulig det er mer vindfullt på denne båten, enn andre. Uansett er det smått på flybridgen på båter i denne størrelsen. Dessuten vil jag ha et romslig bakdekk.

Windy 37 har jeg med i vurderingen, men det største ankepunktet på den, er badeplattformen som ikke er åpen sidevegs. Denne gangen skal jeg ha en skikkelig badeplattform !!!

Enig med deg når det gjelder Windyen. Vi satte på antiskliteip på de stegene som er på side av båten. Har også sett at noen har montert gode teak steg her,

Nimbus 340 Commander synes jeg du skal ta en kikk på. Seriøst god båt - selvom toppfarten er litt for lav for deg.

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22416128

Trapp opp til fly både innenfra og fra akterdekket.

Nimbus har også en flott 350 Coupe. Da vi så på den ble den bare levert med 2 motorer som halvplaner, men de siste årene har den kommet med et planende skrog og 1 motor.

Her er en 380 Carisma

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22814026

Hei!

Er helt enig med deg hva angår flybridge båter, liker meg selv best " ute" med en god varmer på event. kalde dager og full avkledning når varmen setter inn :cheers:

Hva med denne båten? Har en tilsvarende selv og er kjempe fornøyd. Det er få båter som kan holde det samme tempoet som denne båten på dårlige dager, den er glimrende i sjøen, har 2 lukkede kabiner og stor og sosial uteplass.

Min link

Lykke til :cheers:

Ut i fra dine kriterier så føler jeg at Windy 37 er en bra båt. Ja den har kanskje ikke den bade plattformen med sidetilgang som du ønsker, men ellers så gir den deg maksimal opplevelse.

Og vi har aldri følt at plattformen har vært for liten. Og selv når vi bakker inn i bås, eller i gjestehavner, så har aldri plattformen, eller lett overgang til andre båter vært utfordrende.

Og som Bitteliten sier, noen har satt antiskliteip eller teakstav på stegtrinnet for å gjøre det enda enklere.

Jeg har en 2004 modell 37 Windy til salgs, meget velholdt og med hekktruster. Den skal du få til en hyggelig pris langt under 2 mill. hvis interessant. Den ligger ikke på Finn akkurat nå, men vi er på vei til å legge den ut igjen.

Mvh G.

Basert på egne erfaringer bør du tenke gjennom om du ønsker kalesjebåt eller en mer lukket båt, og i tilfelle sistnevnte, hvor mye uteplass du vil ha. Selv er jeg kommet til at lukket båt med mye uteplas er tingen, etter å ha hatt kalesjebåt i mange år, men det avhenger jo også av bruksområde.

Jeg har veldig sansen for de "lave" flybridgebåtene som Nimbus 340 og 380 Commander. Kombinerer inne- og uteplass på en god måte, men kanskje blir det litt mye trapper opp og ned?

W37 er en lekker båt med god kvalitet og gode sjøegenskaper. Jeg har selv eid den som alleviltilhimmelen skal selge. Å gå ombord/i land fra badeplattformen er definitivt ikke noe problem. Bavaria 37 og Marex 35 faller i samme kategori, altså kalesjebåt (selv om alle finnes som hardtop). Bavaria er både bredere og lengre enn W37, og gir mer volum, men ikke samme kvalitet. Marex litt kantete, kanskje, men mye uteplass.

Nova 35 m/HT som du nevner er en super båt, men vær klar over at salongen er smal pga walkaround-løsningen. Er man mange ombord kan det oppleves trangt. Greit da å vite at det finnes en ganske enkel kalesjeløsning for akterdekket, som gjør dette til en stor utestue. Fom. 2008 droppet Nimbus salongen under dekk, slik at det er 2 faste sovekabiner nå. Jeg synes det er en fordel, men det er sikkert ulike syn på det. En ulempe med Nova 35 (det vi liker dårligst) er at den ikke har passasjersete i fartsretningen. Enkelte utgaver har en løsning for dette, men det går mye på bekostning av sittekomforten når salongen brukes som salong.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Prisen (og fart) setter noe begrensning .W37 er en flott båt som kanskje jeg ville valgt. (Dog er jeg noe enig i badeplattformen). B37 er antagelig for lang så om du vil se på Bavaria så er det nok B35 (som gir størst båt for pengene).

Nor Star 350 er ganske bra, men ikke så mye mere plass en i Sealine'n. Marex 350CC bør også vurderes. Seaco 1030 med forlenget plattform kan også være et alternativ.

Med hardtop kan du se på Ardea 34. Så får du ny båt under 2 mill. (men se om sengeløsningen fremme passer dere).

Nor staren blir trang i forhold til Windyen føler jeg. 37 til Windy er en nydelig båt men desverre har den et bad som en 30 foter..

Jeg er av samme oppfattning om og ikke sitte "inne" i båten.. elsker og ta av kalesje og nyte sola på hele uteområdet.

Alltid spennende og finne båt.. og man finner sine favoritter etter litt leiting. Selv så er jeg fairline fantast og liker deres løsninger godt samtidig som det er god byggekvalitet. Dog ikke i Windy klasse men tett oppunder.

- med de fleste targa båter med stor plattform er som du sier at mange har ingen step opp til dollbord som vannskliggjør oppstiging fra plattform. men mange lager også flotte step i hjørnene i teak og syrefast som da gjør nytten sammtidig med at det er funksjonelt og pent.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Her var kommet mange bra tips. Jeg skal forsøke å kommenter/vurdere de fleste her;

Bavaria: Jeg liker ikke Bavaria. Jeg hadde en 29 sport 2005 mod. Solgte den videre.

Marex: Jeg hadde en 350 CC inntil jeg kjøpte Sealinen. Jeg var kjempefornøyd med denne båten. Den hadde bl.a. et suverent eksempel på hvordan jeg ønsker at en badeplattform skal se ut. Minuset med Marex, er at det ikke er salong under dekk når det blir rått og surt på sene kvelder. Jeg kunne selvfølgelig vurdere Scandinavia utgaven, men jeg synes egentlig det blir litt for kjedelig å skifte til nesten samme båt som jeg nylig har hatt.

Windy 37: Kjempeflott båt som støtter kravene, med unntakt av tilgjengelighet til badeplattformen. Det jeg legger vekt på her, er ikke oppgangen fra plattformen til dollbordene, men det at den er "stengt" med tanke på direkte inn/utstigning fra siden. Noen av oss har litt balanseproblem, og da er det viktig at det er enklest mulig å entre plattformen fra siden når en ligger longside andre båter og brygger. En W37 med forlenget plattform kunne absolutt vurderes. Men det finnes vel ikke ?

Nimbus Comander: 340 har for små uteplasser. 380 skal jeg se nærmere på, spørsmålet blir vel om det er mulig å finne noen som ligger i området rundt 2 mill. uten at de er for gamle.

Ardea: Nja. Kjenner ikke til denne båten. Skal se nærmere på nettet.

Fairline Targa: Slett ikke uaktuelt. Skal se om jeg får besiktiget et interesant eksemplar.

Ellers er det ingen som nevner de Italienske alternativene. Jeg vet veldig lite om disse båtene selv, og er interesert i innspill på disse. Gobbi/Atlantis, Granchi, Sessa

Agder boats kjøpte nå i sommer formene til gammle Polar 390. Dette kan bli et spennende alternativ for deg. Jeg vet at de kommer til å re-designe badeplattform og en del av inredningen.

Anbefaler deg å ta kontakt med dem og finne ut av hvordan det blir.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Windy 37: Kjempeflott båt som støtter kravene, med unntakt av tilgjengelighet til badeplattformen. Det jeg legger vekt på her, er ikke oppgangen fra plattformen til dollbordene, men det at den er "stengt" med tanke på direkte inn/utstigning fra siden. Noen av oss har litt balanseproblem, og da er det viktig at det er enklest mulig å entre plattformen fra siden når en ligger longside andre båter og brygger. En W37 med forlenget plattform kunne absolutt vurderes. Men det finnes vel ikke ?

Ta en sjekk med Svenning om deres erfaring med akkurat dette punktet på Windy 37.

Finner du en 37 med hartop tror jeg du er rimelig godt i mål med det du leter etter :smiley:

De italienske hadde nok jeg styrt klar av. Ikke så mye pga kvaliteten i seg - mer fordi jeg er skeptisk til hvor mye de faller i verdi - også synes jeg at Gobbier rundt 35 fot ser helt på trynet ut med denne targabøylen som nesten ligger vannrett bakover og starter på fordekket.

Som udgangspunkt kan jeg ikke forstå din prioritering. Jeg er på samme hold som Bitteliten, der mener, at du med flybridge-båden får "hele pakken":

•  
  • Udendørs styreposition med vind i håret men dog i læ (hvis fly'en er konstrueret ordentligt)
  • Indendørs salon hvor man kan trække sig tilbage - men som ikke er "i kælderen" som fx på Windyerne og Bavariaerne, men stadig med udsigt og luft omkring dig.
  • Stort agterdæk til de dage hvor det er lidt indimellem (som er er flest af). Vi har tilbragt stort set alle aftener i sommer på agterdækket og indtaget alle måltider der.
  • To eller flere kahytter
  • mm mm

Men - jeg har respekt for at du har prøvet konceptet og er mere til den sportslige version. Jeg deler din holdning til Nimbus Commander 340. Jeg har selv set på flere Commander 380 og det er lidt samme ting: Der er en dejlig styreposition inde og OK plads på fly'en men salonen er lille og agterdækket er trangt.

Jeg går heller ikke ud fra at Targa-konceptet er dig? Her får du jo også god udeplads, en udendørs styreplads og salon inde. Men jeg tror at du er mere til noget mere sportsligt. Så mine bud må være fx Fairline 34 som denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23130010

Eller måske Jeanneau 34 Prestige, der fåes både i Open og HT? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22595682

Begge både ligger jo omkring de 1,5 mio. og er ret nye!

Tilføjet: Eller den "evige outsider": Forbina 36 CC: http://www.forbina.dk/Forbina%20old/Forbina%20baade%20som%20er%20taget%20i%20bytte-filer/baadnr-23/Udstyrslistebaad23.htm eller http://www.forbina.se/presentation36cc.html

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Mulig at jeg er litt treig her, men nå henger jeg ikke helt med ?

Svenning er et medlem her på BP som har har Windy 37 Grand Mistral.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Som udgangspunkt kan jeg ikke forstå din prioritering. Jeg er på samme hold som Bitteliten, der mener, at du med flybridge-båden får "hele pakken":

[*]Udendørs styreposition med vind i håret men dog i læ (hvis fly'en er konstrueret ordentligt)

[*]Indendørs salon hvor man kan trække sig tilbage - men som ikke er "i kælderen" som fx på Windyerne og Bavariaerne, men stadig med udsigt og luft omkring dig.

[*]Stort agterdæk til de dage hvor det er lidt indimellem (som er er flest af). Vi har tilbragt stort set alle aftener i sommer på agterdækket og indtaget alle måltider der.

[*]To eller flere kahytter

[*]mm mm

[/

Hadde jeg fått plass til en NW 390 i havna, hadde jeg kanskje sett litt anerledes på det. (Hvis den hadde trapp til FB i tillegg :tongue: )

Jeannau har noe ved seg som jeg ikke klarer å beskrive, men som sier meg at jeg ikke vil ha den båten.

Ellers er det ingen som nevner de Italienske alternativene. Jeg vet veldig lite om disse båtene selv, og er interesert i innspill på disse. Gobbi/Atlantis, Granchi, Sessa

Det ligger for tiden en Cranchi Zaffiro til salgs i min hjemmehavn. Jeg kjenner ikke båten eller dens eiere, for de ligger ikke fast i havna. Mulig du synes at den er litt for gammel, men den ser veldig pen ut og er visstnok ganske lite brukt. Og hvis du først er i Drammen kan du se Atlantis o.l. hos Italmarin.

Selv synes jeg at den båten du nettopp hadde er en kjempebåt, men det er min smak... :smiley:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Selv synes jeg at den båten du nettopp hadde er en kjempebåt, men det er min smak... :smiley:

Hvis det er Sealinen du mener, så er den fortsatt ikke kontrahert av kjøper. Det er derfor fortsatt mulig å hive seg på :tongue:

Jeg har imidlertid et par interesenter som virker såpass seriøse, at jeg regner med at noe er i boks i løpet av noen uker.

Har han gjort noen tilpassninger av badeplattformen ?

Han har ikke gjort noen tilpasning av badeplatformen nei. Men, vi bruker båten veldig mye, er vel oppe i rundt 70 overnattinger til nå iår. Nesten ferdig med 4 uker sammenhengende sommerferie.

Min kone har Parkinson sykdom og hopper vel ikke som en fjellgeit lenger. Men, hun har ikke noe problem med å entre badeplatformen fra siden. "Vingene" på skroget som går ned på platformen er såpass skrå at du føler ikke at du må skreve over noe for å komme ombord.

Vedrørende trinnene opp til dollbordet; jeg så en GM37 i Hamburgsund igår, den hadde montert større teaktrinn her. Tok etpar bilder, skal legge ut disse imorgen. Ellers har jeg svart litt mere detaljert på IM'en din Puffen.

Vi er veldig fornøyd med vår Windy GM 37 HT, passer perfekt til vårt behov.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...