Jump to content

Skal ha ny båt. 34 - 37 fot

Puffen

Recommended Posts

Da får vi spore opp et eksemplar av W37,og ta en befaring. Jeg liker som sagt båte godt forøvrig. Jeg har imidlertid en nokså sterk følelse av hva som blir konas reaksjon. Opp på dollvordene er ikke noe tema. Dit får jeg henne aldri likevel.

Jeg stiller meg i rekken av tilbakemeldinger fra KOB og Svenning. Hvis du ønsker å ta en titt er det bare å ta kontakt, så kan du få tatt en befaring på W37. Jeg har en liggende til salgs. Se annonse: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21169818

Se bort ifra prisen i annonsen, da vi allerede har senket den betraktelig. Se din IM.

Mvh G.

Redigert av alleviltilhimmelen (see edit history)

Da får vi spore opp et eksemplar av W37,og ta en befaring. Jeg liker som sagt båte godt forøvrig. Jeg har imidlertid en nokså sterk følelse av hva som blir konas reaksjon. Opp på dollbordene er ikke noe tema. Dit får jeg henne aldri likevel.

Skjønner godt hva du mener, for langt på vei slik var det med min ekskone også, selv om det etter hvert gikk greit å komme seg fra/til baugen når vi lå i land. Men allikevel synes jeg du bør se på W37. En utrolig bra båt som du nå får for priser om var utenkelige for et år siden.

Slik du beskriver situasjonen synes jeg alternativet virkelig er en walkaround. Jeg ville da også sett på Nova 35, som jeg har, med HT. ev. vurdert kalesje på akterdekket får å få mer tildekket sitteplass når det er ønskelig. Her får du virkelig brede sidedekk med høye rekker, som gjør det til en drøm å bevege seg rundt. Og en diger badeplattform. I tillegg er alt "Volvo" - veldig solid, om enn ikke alltid like elegant og lekkert som hos Windy og NW.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Vi vurderende Windy 33 Scirocco da vi købte båd for et par år siden. Selv jeg følte det udfordrende at komme rundt på den båd. Det samme var tilfældet (dog ikke i så høj grad) på GM37, som vi så på samtidig, men som den gang lå udenfor økonomisk rækkevidde...

Hvis det væsentligste købskriterie er at kunne bevæge sig rundt i sikkerhed og tryghed så ville jeg have set på Beneteau Swift Trawler 34, men den er jo ikke direkte sportslig. Men pas på: Hvis konen ser den, så tager hun beslutningen for dig!

Af de allerede nævnte, så støtter jeg KOB: Nimbus 35 Nova er virkelig en dejlig båd til det behov, du nævner. Så den burde være et absolut must at se på!

Men nyd nu købsprocessen - det er en herlig tid :flag:

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Det blir litt forskjellig å se på framover skjønner jeg. Bare moro det.

Som jeg nenvte i starten av tråden er Nimbus 35 Nova HT et av de alternativ jeg har sett som aktuelle.

En Trawler hadde sikkert vært moro, men jeg vil den farta en cruiser gir.

Ingen har kommentert Nordic Oceancraft 38. Jeg er helt blank på denne båten selv, utover at den kan virke interesant utfra bilder. Noen som vet mer om denne ?

Ingen har kommentert Nordic Oceancraft 38. Jeg er helt blank på denne båten selv, utover at den kan virke interesant utfra bilder. Noen som vet mer om denne ?

Jeg husker bare at jeg så på den på den flytende båtustillinga i Sandvika og synes det var den minste 38 foter jeg noen gang hadde sett. Den er smal og grunn i hele skroget !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har set den på diverse messer og desuden var der en lokal her i havnen i Helsingør, der forsøgte sig som forhandler. Det gik ikke særlig godt :nonod:

Jeg mener at huske (men er ikke sikker) at bådene er tegnet/designet i Norden (Norge) men bygget i Polen og at forhandleren på messen gjorde sig store anstrengelser for at nedtone dette. Under alle omstændigheder er det nok en ret ukurant båd med tanke på gensalgsværdi. Her ville jeg gå efter mere anerkendte mærker.

Andy

Hei

Jeg har en Cranchi Smeraldo 36 selv og synes du burde ta en titt på Smeraldo 37, den har skikkelig badeplattform som du er på jakt etter, den er nok også innenfor ditt budsjett, men de sluttet å lage den i 2006 tror jeg. Min er fra 1997 og vi er kjempefornøyd med løsningene og har enda ikke funnet noe som kan måle seg når det gjelder pris/kvalitet/løsning/størrelse. 36/37 Smeraldo er identiske bortsett fra badeplattformen. Smeraldo er nok også en av klassens bredeste båter med 3,85 meter, ta et søk på http://www.yachtworld.com etter Smeraldo så ser du masse bilder av de.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg er i utgangspunktet ingen motorbåtmann, men estetisk mener jeg også at båter bør være nærmere 40 for å bli pene med flybridge. Aner ingenting om hvordan de er å manøvrere da jeg stort sett har vært på fly i havn. Jepp, det finnes fortsatt hyggelige båtfolk som har god kaffe. :wink:

Men det er noen båter jeg titter litt på når jeg går forbi og som jeg synes er pene, bl.a. Viksund 360 synes jeg kler en flybridge godt. Jeg skjønner godt at folk ønsker en utvendig styreposisjon hvor man kan nyte de (få) gode dagene som finnes. På meg så ser det litt skyggefullt ut å stå på et akterdekk å styre når solen skinner. Det virker heller ikke som om det er svært god sikt der.

Noen betraktninger fra en som misunner de med lukket båt de gangene det bøtter ned og som har (nesten) null erfaring med å manøvrere en båt med fly.

Edit; Bitteliten, har du et bilde av Nimbus 240 med fly. :confused:

Redigert av dhjerp (see edit history)

På båter mindre enn dette synes jeg flybrigden mer blir en utvendig styreposisjon enn et stet alle ombord er under gange.

På sørlandet kalles jo en for liten flybridge for "Apeloft". Det kan vel ha noe med sittestillingen man får på en flybridge med for lav dybde og for liten benplass :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det blir smak og behag med dette som med alt annet. På Sealinen har de utnyttet arealet opp på flybridgen godt. Minuset slik jeg føler det her, er høyden/dybden. Designet er det ingen ting å si på. Det har nok også med vane å gjøre. Jeg har konkludert med at at det er 1 dekks båt jeg vil ha. For at jeg skulle revurdere dette på nytt, må vi nok minst opp i 40 fot. Helst mer.

Ja - det er en båt jeg liker ganske godt. Plassen nede er bra med litt spesiell todelt bysse. Førerplassen er litt "space invarders" look med mye formstøpt plastdetaljer og plassering midt i båten. Ganske dårlig plass til å felle inn stor plotter.

Båten krever ganske store motorer for å gå godt - jeg mener at minste motoralternativ var KAD 44.

Båten har testet ganske bra - med litt detaljproblemer på hardtop luka om jeg husker rett fra det jeg har lest. Har aldri kjørt selv - bare vært ombord i forbindelse med messer og en gang vi chartret en slik for et kvelds arrangement.

Dette er en litt sjelden fugl - så den bør være fordelaktig priset nå i dette markedet der nesten nye Windy 37'er går for under 1,7 mill (det er et verditap på over 1 million siden ny)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har en kompis som har Elan 35 og jeg må si jeg liker denne båten veldig bra. Meget stor og god badeplattform som har god adkomst fra siden.

Det som jeg anser som litt negativt er styreposisjon som har 2 stoler ved siden av hverandre. Her er styrbord stol pasasjer sete mens førestolen er i midten. Dette gjør at fører må reise seg å gå til siden for å slippe forbi sidemann for å feks fendre. Ellers er, som bitteliten sier, 2xkad44 ikke mer en det må være, litt tung når den skal opp i plan. Ellers marsjer den på 26-27 og har en topp på 33-35 knop.

Alt i alt en flott båt, men det er ikke mange av disse. Jeg vet om 3 stk her på Vestlandet, inkl demobåten som ligger til salgs i Stavanger ;-)

Det er ingen som nevner Scand 360. Ikke engang Alfb som har en selv.

Jeg har sett litt på denne båten i det siste. Den oppfyller forsåvidt kravene. Jeg har imidlertid ikke prøvd den.

Derimot har jeg vært ombord på prøving i Nimbus 35 Nova. En morsom båt med et hav av uteplass, og mega badeplattform. Kjempemessig båt i sjøen, og går som et uvær. Innvendig er den imidlertid altfor liten for turer over lengre tid. Liten salong, liten bysse, lite skapplass, lite stuveplass. Kort sagt en kjempebåt for de med annen bruk enn den jeg har.

Redigert av Puffen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...