Jump to content

Dyptgående 40 cm, holder det?

Rismyr

Recommended Posts

Det er nok selve skroget som stikker 40 cm dypt. Ikke medregnet propell/drev/aksling/ror.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nå vet jeg ikke om Faeton 29 er en oppskalert Faeton 26, men har den samme type skrog så er det et skrog som imponerte meg voldsomt.

Jeg leide en Faeton 26 for 4 år siden og testet den på en tur fra Drammen til Stavern med retur samme vei. På vei tilbake hadde vi 3-4 meter sjø(samme helg som en RIB forliste utenfor Sandefjord) og Faetonen gikk utrolig bra både i medsjø og motsjø. I medsjø holdt vi ca 17 knop og baten beveget seg behagelig og "gearet" heller ikke nevneverdig. Forskipet er såpass skarp at den også taklet motsjøen uten å bli "våt" eller banke noe særlig. Farten måtte reduseres noe til ca 12-13 knop i motsjø, men skroget planet også i den farten og dette var etter min oppfattning meget grov sjø. Jeg hadde aldri gått ut den søndagen om det ikke hadde vært for at jeg måtte levere båten tilbake på kvelden. Båten vi leide hadde en D4-225 som passet båten godt og ga en toppfart på ca 33-34 kn. Husk dette vear Faeton 26 Scape, ikke 29, men jeg vil tro skrogene har samme utforming. Konklusjon: Imponerende skrog !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vet ikke helt hva du er ute etter, de 40 cm'erne er nok selve dybden på skroget, drevet kommer i tillegg, typisk ytterligere 40 cm vil jeg tro. At skroget er kun 40 cm dypt med en bredde på rundt 3 metr vitner om liten til moderat v-bunn. Hvorvidt denne drifter av mer en tilsvarende båter er vel ikke så lett å svare på, men vil tro den slår litt i motsjø uten bruk av trim, men dette blir bare synsing da jeg ikke kjenner båttypen. De fleste planenede båter vil vel slå i motsjø på ett eller annet tidspunkt. Men forstår det slik at du lurer på avdrift ved f.eks fiske etc?

at den der går 40cm er slettes ikke umulig når en redningsskøyte i stål og 40+ fot lang bare går 70cm dypt, med vannjet. men det er nok som andre sier at det er regnet uten drev.

jeg vil tro det er mer positivt å legge til i strøm(i forhold til en som går dypere), mindre positivt å legge til i mye vind. men det er bare min teori.

Redigert av withsmann (see edit history)

Faeton blåser av i vinden som alle båter uten kjøl.

Det jeg hadde å utsette på båten var dollbord/kalesjeløsning. Disse båtene har i utgangspunktet ikke kalesje og den varianten som havner på båtene i Norge er i og for seg ok, men dollbordene heller mot akter og det er ikke noe som stopper vannet fra å renne inn i cocpiten. Her burde det vært satt opp en terskel på dollbordet som kalesjen ble festet mog og et spygatt(dreneringshull) burde vært borret opp i ytterkant av dollbordet for å drenere bort vannet. Resultatet slik det er i dag er at du vasser rund i vann på dørken i cocpiten og når det bli mye nok så renner det ut under døren i hekken og ut på badeplattformen. Ikke holdbar løsning for en såpass dyr og stor båt.

Jeg pressiserer igjen at dette gjeldt Faeton 26 Scape, men at jeg vil tro at 29 har samme konstruksjon.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...