tkb Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Vi må ikke glemme Alf Jensen,som sto bak mange gode konstruksjoner. Hurtiggående snekker var han en mester på,og Scand har vel mange solide skrog fra Jensens penn. Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Mange av Storebro båtene er tegnet av Winfried H Wilke, som også her Viking på samvittigheten, og mange andre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 ..........så synes jeg Rolf Eliasson skal med. .............. selvsagt....R E har tegnet en av mine favoritter.... Overseas 40.......som han förövrigt seiler selv!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 (redigert) tykker att mannen som sitter i mitten absolut bör vare med....... . Redigert 9.August.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Ikke lette å se forskjell på disse flotte bartegutta, tror du må røpe navnet Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Er det gamle Johan? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Nix han er så kjennt att alle burde vete vem han er..........vent bare så kommer Mulligan...han vet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 En yngre utgave av Johan Anker tenker jeg. Min utmerkede tidligere kollega Eli Kragseth Vold har skrevt en svært god bok om Anker. Annbefales. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Nix han er så kjennt att alle burde vete vem han er..........vent bare så kommer Mulligan...han vet Ved siden av Anker, Bjarne Aas og Jac Iversen og Colin Archer er vel Linge den som har gjort mest furore. Ikke minst med to båter på det olympiske programmet. Tror ikke konstruktørene tillegges samme vekt i dag - i masseproduksjonens og dataprogrammenes tidsalder. Vi kan kjapt innhente info om de ulike konstruksjonene, om fart, sjøegenskaper, andre eieres erfaringer osv. Det vi ikke får er hvordan nye båter tåler tidens tann. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Det er Johan Anker.....stående i mitten Christian Jensen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 En av de etter min mening beste norske konstruktører er Hans Jørgen Johnsen. Han har de siste årene vært huskonstruktør for Windy men har også tegnet Nidelv 725 feks. Hans skrog er meget anerkjente i internasjonal presse. Og min egen erfaring fra Windy 37 er at han absolutt er en klassedesigner. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Jeg hadde også en Amblekonstruksjon, Hero 101 i mange år. Kanskje tidens mest populære norskbygde og norskkonstruerte seilbåt. Var i hjemmehavna til Herobåtene i kveld (Storsand) og pratet med Svein Robert. Han hadde møtt Amble nede på trebåtfestivalen i Risør, mens han sto og pratet med noen båtfolk om nettopp Amble-konstuksjoner. Verden er ikke stor. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Avsluttet_1 Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Hvordan var de tvilsomme...bare utseende eller andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 10.August.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 tykker att mannen som sitter i mitten absolut bör vare med....... Vår mest fremstående gjennom tidene. Hadde det blitt delt ut konstruktørmedaljer i OL slik som i Formel 1 hadde han satt en uslåelig rekord. Husker jeg rett ble det 8 OL-gull. Man bør ta med at det ble seilt til en regel og ikke entype som idag. Bautaen etter ham er Drake hvor det i disse dager seiles World Cup i Marstrand. Han var istand til å bygge annet enn delikate skarpseilere. Han bygde også Maud for Roald Amundsen. Noe han ikke bygde var motorbåter. Fikk verftet en bestilling på en slik overlot han det til formannen som ikke kunne være elt borte han heller siden det kom noen slike perler fra verftet i Asker. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Skilsø 33 Konstruktør: Rolf Roland/Hans J. Johnsen Skilsø 36 Konstruktør: Espen Thorup/Jan Tore Olsen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 snakker vi motorbåt så bør ju disse vare med................... Ocke Mannerfeldt Sigurd Isacsson Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Ocke Mannerfeldt Svært interessant person. Har sin egen entypeklasse i Offshore racing. Tegner også for Victory Team i UAE. Er også involvert i seilbåter. Hinckley har en av hans båter på programmet. Bruker nye materialer for det det er verdt. Da bør også nevnes Birger Kullman. Eller den noe ukjente Geir Arnestad. Er gjerne i kulissene når det går fort. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 De fleste Fairlines og Princess er designet av Bernard Olesinski.En anerkjent konstruktør som vet og lage gode skrog til båtene. Mener å ha lest at John Bennett har designet en stor andel av Princess og Fairline Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 på tal om Norlin..... Lars-Olof Norlin Allegro-båtarna Arvid Laurin Laurin-båter.... L-32 bla riktige hardvinds-båte Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Kanskje Europas mest framtidsretta konstruktør er finnen Guy Lønngren, nå designprofessor i Trondheim. Tror ikke han er så produkiv lengre i båtverden. Se: guydesigngroup.fi Noen vil kalle hans båter ekstreme, men de er gjerne svært fungsjonelle og framtidsretta. Jeg var med han å prøveseilte den første Guyline 95 i Oslo, tror det var i 1986. Hadde jeg ønske om en båt i den størrelse hadde det vært mitt førstevalg også i dag. Det ligger en til salgs i Kragerø, og det er bare utrolig at den ikke ble solgt nesten før skiltet kom opp. (nei, jeg har ingen kjennskap til selger). Det forteller kanskje noe om at båtfolk flest sitt forhold til design og kvalitet er svært konservativt. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 10.August.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Kanskje Europas mest framtidsretta konstruktør er finnen Guy Lønngren,............ på tal om Finland Vilho Aarnipauli......... Nauticat ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 på tal om Finland Eivind Still. Finn Flyer, Maestro Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.