Jump to content

Hvem har konstruert våre båter?

avmønstret5

Recommended Posts

Nix han er så kjennt att alle burde vete vem han er..........vent bare så kommer Mulligan...han vet :smiley:

Ved siden av Anker, Bjarne Aas og Jac Iversen og Colin Archer er vel Linge den som har gjort mest furore. Ikke minst med to båter på det olympiske programmet.

Tror ikke konstruktørene tillegges samme vekt i dag - i masseproduksjonens og dataprogrammenes tidsalder. Vi kan kjapt innhente info om de ulike konstruksjonene, om fart, sjøegenskaper, andre eieres erfaringer osv. Det vi ikke får er hvordan nye båter tåler tidens tann.

Jeg hadde også en Amblekonstruksjon, Hero 101 i mange år. Kanskje tidens mest populære norskbygde og norskkonstruerte seilbåt.

Var i hjemmehavna til Herobåtene i kveld (Storsand) og pratet med Svein Robert. Han hadde møtt Amble nede på trebåtfestivalen i Risør, mens han sto og pratet med noen båtfolk om nettopp Amble-konstuksjoner. Verden er ikke stor.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

tykker att mannen som sitter i mitten absolut bör vare med.......

Vår mest fremstående gjennom tidene.

Hadde det blitt delt ut konstruktørmedaljer i OL slik som i Formel 1 hadde han satt en uslåelig rekord.

Husker jeg rett ble det 8 OL-gull. Man bør ta med at det ble seilt til en regel og ikke entype som idag.

Bautaen etter ham er Drake hvor det i disse dager seiles World Cup i Marstrand.

Han var istand til å bygge annet enn delikate skarpseilere. Han bygde også Maud for Roald Amundsen.

Noe han ikke bygde var motorbåter. Fikk verftet en bestilling på en slik overlot han det til formannen som ikke kunne være elt borte han heller siden det kom noen slike perler fra verftet i Asker.

Ocke Mannerfeldt

Svært interessant person.

Har sin egen entypeklasse i Offshore racing.

Tegner også for Victory Team i UAE.

Er også involvert i seilbåter. Hinckley har en av hans båter på programmet.

Bruker nye materialer for det det er verdt.

Da bør også nevnes Birger Kullman.

Eller den noe ukjente Geir Arnestad.

Er gjerne i kulissene når det går fort.

Kanskje Europas mest framtidsretta konstruktør er finnen Guy Lønngren, nå designprofessor i Trondheim. Tror ikke han er så produkiv lengre i båtverden. Se: guydesigngroup.fi

Noen vil kalle hans båter ekstreme, men de er gjerne svært fungsjonelle og framtidsretta.

Jeg var med han å prøveseilte den første Guyline 95 i Oslo, tror det var i 1986. Hadde jeg ønske om en båt i den størrelse hadde det vært mitt førstevalg også i dag. Det ligger en til salgs i Kragerø, og det er bare utrolig at den ikke ble solgt nesten før skiltet kom opp. (nei, jeg har ingen kjennskap til selger). Det forteller kanskje noe om at båtfolk flest sitt forhold til design og kvalitet er svært konservativt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...