Jump to content

Lader som ikke lager lyd og tar vare på batteriet?

gtfossum

Recommended Posts

Vi har to ulike batterier i campingvogna for å kunne være relativt uavhengige av nettstrøm. Dette er en problemstilling caravanforumene virker lite kompetente på. Derfor har jeg søkt litt her på alternativer til lader evt. en nr. to lader. Det er viktig at laderen ikke lager lyd av hensyn til helserelaterte problemstillinger. Vi har ikke hatt særlig problemer med en Ctek M200 som nå sitter i vogna, men den høres, særlig når det er stille i vogna og en prøver å slappe av. Mascot 2044 påståes å være lydløs, men jeg må si at jeg foretrekker en marinlader fra Ctek for batteriets skyld. Så har jeg også sett på Sterling sin CED lader. Den virker midt i blinken da den både er kraftig, lader tre batterier og tar godt vare på batteriet. Vet noen om hvordan denne laderen er på lyd/støy i forhold til Mascot'en evt. Ctek'en eller finnes det andre gode alternativer til lader som ikke lager lyd og som tar godt vare på batteriet?

Redigert av gtfossum (see edit history)

Hei. Jeg vet ikke om dette burde heller vært postet i camping forumet... men uansett:

CED 50 har vifte og den er en liten tass med høyt turtall, så hvis den lader/belastes godt, starter denne og den høres relativt godt....

Nå står min i et skap med masse annet utstyr, jeg opplever at den vifta går innimellom når den driver å fyller opp batteri banken igjen..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hvis lyden betyr alt, så er det sikreste nok å kle vogntaket med solcellepaneler.

Så å si alle ladere har en eller annen form for transformator inn i seg (som riktignok i våre dager gjerne ikke lenger går på 50Hz), større ladere i tillegg gjerne en vifte.

Jeg ha aldri lagt merke til at mine vifteløse CTEK-ladere (4,5A, 7A) lager noe som helst lyd.

Lyd er ganske viktig, men det betyr nok ikke alt. Ctek'ene har jo stillemodus, men det er jo greiere med en lader som passer seg selv uten manuelt å måtte settes i stillemodus (lav ampere og parkert vifte).

Hva menes ellers med at viften i CED 50'en høres realtivt godt? Fra Ctek M200 vil jeg også si at jeg hører viften relativt godt, særlig hvis jeg står og ser på laderen. Til daglig må jeg nok lytte litt for å høre at den er der.

Grunnen til at jeg poster her, MY Casa, er at problemstillingen rundt dette med to batterier, lange perioder uten strøm og følgelig ladere som passer til dette ikke er særlig stort tema på caravanforumene. Det er her jeg kan forvente at noen har erfaringer med Sterlingladerne i alle fall. Jeg visste faktisk ikke at disse fantes før jeg leste på forumet her. Problemstillingene rundt lyd kan vel være like aktuelt i båt som i vogn selv om jeg innser at viftestøyen fort drukner i bølgeskvulp (som er langt å foretrekke) på sjøen.

Samtidig er det vel ingen her som bruker Mascot ladere og har noe erfaring med viftestøyen fra disse (som altså sies å være lik null)?

Hei.

Det er nok mange som har erfaring med batteriladere her på BP. Hva med noen flere opplysninger? Tror det da kommer flere svar.

Når du nevner to ulike batterier sier du ikke noe om hvor store de er (Ah) eller hvilke typer batterier du har.

Det er nevnt en Ctek 7A. Den heter Ctek Multi XS 7000 og den har ingen vifte. Etter min vurdering er den lydløs.

Jeg bruker denne på et 160 Ah batteri og det blir ladet rimelig fort, da uten forbruk i den perioden ladingen foregår. Må det brukes strøm fra 12V anlegget mens ladingen foregår, blir jo regnestykket et annet.

:seeya:

Ja, Nemo, det er akkurat det som er problemet: forbruk. Jeg regner med det er samme tendensen i båt: Det er ikke grenser for hvor mye lys og andre strømforbrukere en skal ha vogna (les båten). Det er ikke alltid like populært å snakke om sparing. "Vi skal vel ikke sitte i mørket, heller!"

Jeg hadde ikke tenkt å plage båtplassen med alle detaljer, men for dem som er interessert så er situasjonene følgende: Jeg koblet ut vognas opprinnelige 30 amp (eller mer) strømforsyning i våres da denne durte som en hel trafostasjon. Dette er visst et problem på hobbyvogner. Mange går over til bare batteri og lader i stedet. Dette er også etter min mening og vår bruk en bedre løsning. Jeg har nevnt tidligere at et hovedmål er å kunne ha med nok strøm til å klare oss noen dager evt. opp til en uke uten nettstrøm.

Jeg har tatt utgangspunkt i at jeg bør beholde de 30 A med strømtilførsel som sikringene i vogna antyder. Jeg ønsker å lade et 120 A og et 80 A batteri da dette ser ut til å være det største jeg kan få plass til i vogna slik jeg har satt det opp i dag. En kan ikke drasse med seg all verdens av vekt i ei vogn heller. Da er det egentlig ikke for mye å ha en lader på min 30 A, helst 40 A. Mer tror jeg ikke er nødvendig i praksis. I praksis er ikke forbrukstoppen på mer enn ca. 200W over 3-4 timer om kvelden og det pleier å være mange timer uten forbruk på lyse sommerdager. Jeg merket imidlertid at 15 A Ctek M200 jobbet en del på det værste og enkelte ganger klarte den ikke å levere nok strøm til forbruket.

For å ta best mulig vare på batteriene har jeg tenkt at en lader på hvert batteri evt. en lader beregnet for å lade to batterier er det beste. Jeg har koblet batteriet via en vekselbryter slik at jeg kan belaste et eller to eller ingen batterier av gangen. Ladingen er koblet rett på batteriet. Foreløpig står det en M200 på hovedbatteriet og en billig 4 A lader fra biltema på det andre.

Men problemet er nå å om det finnes en lader som er mer stille enn M200'en som kan være hovedlader evt. lade begge batteriene. For batteriets skyld synes jeg den også bør kunne avsulfatere og evt. rekondisjonere. M200'en kan brukes som nr. 2 lader på det minste batteriet.

Jeg vil bruge en Tystor lader http://www.kjoeller....tteriladere.htm og et zeptor http://www.kjoeller....skillerelae.htm skillerelæ.

Tystorladeren er en ringkerne transformer der ikke laver støj og skillerelæet er elektronisk og vil holde batterierne på toppen. Monterede dette i min gamle båd og havde aldrig haft problemer med batteriene siden.

Siderne er på dansk håber det går an.

Hilsen Jan :flag_da:

Bare hyggelig med dansk, softice! Har hatt utallige ferier i Danmark i barndommen da mine foreldre ble utdannet og faktisk også fant hverandre der. Septor releet var interessant. Det er det første skillereleet som faktisk vil sørge for vedlikeholdslading av startbatteriet. Det kan være nyttig. Min erfaring er at laderen ikke bør kobles fra umiddelbart etter at et batteri er ladet helt opp. Det virker for meg som det fortsatt tar til seg en del energi, faktisk ganske mye, etter at det er ferdig ladet.

Men jeg ser ikke at laderen du nevner avsulfaterer. Det er Ctek og Sterling sin CED lader nok så alene om. Det finnes nok også andre ladere, men de er ikke så lett å finne, synes jeg. Etter det jeg forstår begynner et batteri å sulfatere i det det synker under 12,4 volt. Da sier det seg selv at avsulfatering kan være en nyttig funksjon dersom en planlegger å måtte dyputlade batteriene nok så ofte. Det er forutsat at avsulfatering virker da selvsagt. I praksis holder vel batteriene lenge uansett så lenge ikke de glemmes bort om vinteren. I så måte er det fint at laderen kan være koblet til hele tiden uten at batteriet koker.

Ole Petter, jeg forstår ideen. To 15 amp uten vifte bråker selvsagt ikke. Relativt riemelige er de vel også, men finnes det noen som avsulfaterer? Jeg vet Sterling har en løsning på dette som kan tilleggsmonteres, men det ser ut til å være en løsning som prinsippielt tapper batteriet når det ikke lades. Jeg forstår ikke helt hva du mener med å sette opp den ene laderen som strømforsyning. Mener du å bruke den jeg har i dag til lading av begge batteriene og en annen som strømforsyning? Jeg har lest deler av Ingar's innlegg om Dynamo og lading av flere batterier og ser at han mener det fint går å lade opp flere og ulike batterier på en gang. Teorien er grei, men vil en avansert lader komme til sin rett over for ett enkelt batteri som sliter i en bank av flere?.

Hei igjen.

Vet ikke om du har sett på laderen jeg nevnte, legger ved linken så du kan lese om den. Ctek multi XS 7000. Den vil jo passe akkurat til det minste batteriet. Den du bruker på det i dag er vel en gammel type lader. Da vil nok M200 laderen få mye mer hjelp med ladingen.

Den siste delen av ladingen som fyller batteriene opp til 100% tar lang tid.

Jo da, jeg kjenner xs 7000 godt og det er vel den laderen jeg kunne tenke meg til bilen når jeg måtte trenge en - som regel i nød. Men jeg tror den leverer en del for lite strøm til å håndtere det forbruket som, i hvert fall kan tenkes å oppstå i vogna sammen med det å lade batteriene. Batteriene er kanskje ikke så glad for alt for rask opplading, men i praktisk bruk er det greit at batteriene får nødvendig lading i løpet av natten. Men for all del, det kan tenkes jeg er stormannsgal. Er vel antakelig noe som heter amperesyke også.

Den minste laderen jeg har i vogna er faktisk helt ny, men den leverer, jo, ikke så mye strøm.

Et alternativ jeg tenker litt på er å kjøpe et par rimelige, men stille 15 amp. ladere og et par desulfatere fra Sterling, men det blir jo til sammen heller ikke en rimelig løsning, kanskje ikke helt optimal heller, men det løser det med lyden. Det kan også hende at vi bare slår oss til ro med litt viftestøy og en M300 i tillegg fra Ctek

Jo da, jeg kjenner xs 7000 godt og det er vel den laderen jeg kunne tenke meg til bilen når jeg måtte trenge en - som regel i nød.

Da er jo den laderen midt i blinken. Bruk den på det minste batteriet og samtidig har du en god lader til bilen, noe du sikkert ikke brukker ofte. Har du målt med amperemeter hvor mange Ampere den minste laderen din leverer? xs7000 leverer 7A hvis batteriet vil ha så mye. :flag_bp:

Blinking på Ctek lader kjenner jeg ikke til. med M200 blinker lyset i vogna når den starter opp. Det er avsulfateringen: en eller annen form for pulsering. Recond-modus kjører opp spenningen til 15-16 volt og koker batteriet. Det skal skape sirkulasjon i batteriet som skal være gunstig for å avsulfatere et batteri noe mer grundig enn den pulserende ladingen Ctek'en starter opp med. Xs 7000 passer sikkert fint, men jeg tenkte meg at det var en grunn til at den opprinnelige strømforsyningen var sikret opp til 2 x 15 amp og tenker på noe større ladekapasitet.

Så har jeg også sett på Sterling sin CED lader. Den virker midt i blinken da den både er kraftig, lader tre batterier og .......

finnes det andre gode alternativer til lader som ikke lager lyd og som tar godt vare på batteriet?

. Det er forutsat at avsulfatering virker da selvsagt.

Hei hei.

Jeg ville ikke anbefale noe med vifte på bobil/camping i det hele tatt.

Det finnes vel ikke så mange kjøretøy som står kalt om sommern?

Hele beregningen av Sterling sine står jo allerede på 40°C, først da begynner viftene,

men på trange monteringsteder er det jo gjort i nullkommanix.

Hvis Sterling da kunne man trygd anbefale en "Pro Sport".

Den er uten vifte, enten med 2 eller 3 uttak, uttakene kan både paralell- og seriekobles til flere ganger 12V eller 12 & 24V / 36V.

Avsulfateringsduppedingsen heter "PP12V".

Den slår på automatisk så snart det finnes lading fra ett stedt og av når det mangler ladespenning på batteriene.

Funker altså også bra med solceller og virker optimalt for opp til ca. 300Ah

Et ord til, fordi jeg synes det ble ikke sagt klar nok.

Ladere uten vifte er jo bra for mye, f.eks. når det dreier seg om vanntetthet og støy.

Men da slutter det også allerede.

Å lade er jo aldri et problem, det trengs kun spenning og tid.

Men for å forsyne kreves det strøm, og da går grensen siden det ikke finnes noe "vandler" som ikke produserer varme.

Dette gjelder selvfølgelig også ladere/strømforsyninger som ikke har vifte.

Men akkurat der ligger tankefeilen, fordi den baserer her jo ikke på "vanntett" men "støy" = vifte = varme.

Hvis et monteringsstedt ang. luftsirkulasjon er ikke bra nok for en lader med vifte, som er jo optimert for å klare seg mot varme,

da får helt sikkert også lokkete ladere problemer med å levere konstant maksimalt effekt på samme stedet.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Kan man skøyte kablene fra laderen til batteriene slik at laderen kan plasseres lenger vekk? Min lader har bare 60-70cm kabel og dette gjør at eg ikkje får gjemt den under dekk for å redusere viftesjenanse. Har ein Nordic på 15A med endel viftestøy som plager om natta når feks kjøleskap slår inn.

Tenkte det kunne være relevant spørsmål iht tråden.

Ingen temperatursensor som eg kjenner til på laderen....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det var godt! Endelig et lite tegn til at viftestøy fra lader også kan være et tema for båtfolket.

Ctek relamerer faktisk med lange kabler. Jeg husker ikke hvor lange de vi har på M200'en er, men det kan faktisk være løsningen for oss. Jeg var ute i vogna i går og lyttet. Når jeg står 1,5 meter vekke fra der laderen er plassert må jeg konsentrere meg veldig for å ane at det finnes en lyd som antakelig stammer fra laderen. Problemet er at varmovnen er plassert der det hadde vært best å ha laderen. Det kan fort bli mer varme enn nødvendig. Jeg tenkte jeg skulle ut å måle litt temperaturer i kveld hvis jeg får tid

På andre ladere vil jeg tro det går an å forlenge kablene bare man bruker et grovt tverrsnitt slik at en unngår spenningstap. Jeg har selv lagt 16 mm2 i campingvogna da avstanden fra batteri til koblingsboks (i skapet med varmovn) er relativt stor.

Joerg: Forstår jeg deg slik at du ikke anbefaler annet enn lader med vifte i campingvogn/bobil eller andre steder der det kan bli litt varmt? Det er i så fall et poeng.

Er det slik at viften på CED laderen ikke slår inn før ved 40 grader C? Det er vel den interne temperaturen på laderen det er snakk om? Den kommer vel fort opp i 40 garder uansett omgivelsestemperatur? Eller er 40 grader omgivelsestemperatur. I så fall tror jeg ikke viften vil gå særlig ofte hvis jeg plasserer laderen rett.

Ellers er det ikke så forferdelig varmt alle plasser i en campingvogn heller, men det varierer nok litt fra vogn til vogn.

Jeg har ellers sett på Ladac som nå heter Ladix sine Greenline ladere. En slik med 2x15 amp sammen med Sterlings desulfatere ville nok vært en løsning, men det koster . . .

Jeg trenger jo egentlig ikke annet enn en litt ordentlig (eller billig) 15-25 amp lader til og evt et par dioder så ikke laderne jobber mot hverandre. Da kan jeg få mye for to til tre tusen kroner.

Nesten, gtfossum.

Det jeg vil si er at det ikke er lurt å montere en lader som har vifte hvis støyet kan plage en.

Omvent er det oppgaven av viftene at den sørger for kjølige forhold på laderen,

slik at den kan levere all sin effekt i det hele tatt.

Ved valg av laderen skulle man huske noen ting.

1. Alle apparater som vandler energi utvikler varme.

Det spiller da ingen rolle om det er en lader, inverter, konverter, eller annet.

2. "Vandlerens" effekt og effektivitet står i direkte sammenheng til bl.a. sin egen temperatur.

Alt maksimalt effekt er angitt ved en bestemmt maksimal temperatur.

Kaldere hjelper så lenge det er innenfor angitt temperaturområde.

Er det for kalt da kan kanskje en prossessor bruke litt tid for den reagerer,

men vanlig blir den jo varmere senest når den produserer varme selv.

Varmere temperaturer enn angitt går uansett på bekostning av "vandleren",

i verreste tilfelle kan effekten minke med 1 til 4 % (!) per 1°C.(!)

Det er også grunn av at noen produsenter enten reklamerer kraftig med store arbeidstemperaturer,

eller nevner ikke noe fordi de vet at 19 til 23°C er ubrukelig.

=> Mini-obs: Ikke aksepter noe så menneskelig "jaja, det går sikkert bra".

Velger man stort men feil da kan man like greit akseptere

en mindre lader som egentlig er for liten men som passer mht. temperaturen.

Under streken blir den da nesten billigere enn en større lader som sliter i hele tida fordi den kan ikke gi effekt.

3. Siden det er fakt bør man dobbeltsjekke om man kan tilby helst bra lufting,

uansett om vandleren har noe vifte eller ikke, fordi varmen -må- uansett føres bort fra laderen for å unngå varmekø.

=> Varme stiger opp.

Derfor er det ofte enkelt gjort med å lage små sirkulasjonsåpninger.

4. Så er det bare spørs hvilken type lader / inverter man velger slik at den

i det hele tatt kan levere effekten man trenger

og det på noe miljø som laderen takler.

Og spørs/anmoding til deg: Finnes det noe grunn for deg med en lader som leverer avskillt 2 ganger 15A?

Hvis en slik lader kobles til f.eks. start og forbruk da leverer den maks 15A til hver kanal.

Startbatteriet trenger vanligvis bare 0,5 til 3A og hele resten ville i så fall stå igjen uten nytte.

Dette ville i så fall være en dyr lader selv om den ser ut som gunstig ved første syn.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Og spørs/anmoding til deg: Finnes det noe grunn for deg med en lader som leverer avskillt 2 ganger 15A?

Hvis en slik lader kobles til f.eks. start og forbruk da leverer den maks 15A til hver kanal.

Startbatteriet trenger vanligvis bare 0,5 til 3A og hele resten ville i så fall stå igjen uten nytte.

Dette ville i så fall være en dyr lader selv om den ser ut som gunstig ved første syn.

Viste ikke i det hele tatt at campingvogner har 2 atskilte batterisystemer

Kanskje man må gjøre en forskjell mellom "Campingvogn" og "Bobil",

men senest der finnes det samme problematikk som på båt.

..kanskje bortsett at de normalt ikke er så utsatt for tæring. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...