Jump to content

Lader som ikke lager lyd og tar vare på batteriet?

gtfossum

Recommended Posts

Det går an å skjøte kabler. men husk at jo lengre kabler jo mere motstand og mere spenningsfall. Sjøpl kjører jeg med en fantastisk Ladac lader som jeg har sneket med meg fra en båt jeg jobbet på. Den har jernkjerne spoler og lader 2 12v batterier med en maks lade strøm på 5 amp og den er helt lydløs.

Som Conacry sa, Sæbø.

Man kan skjøte alle kabler, bare at man husker å se på dimensjonen.

Mange påstår at det med tykke kabler er ren "snikk snakk" og prøver å unngå produsentenens krav.

Argumentene til det er ofte kabelkalkulatoren og lignene regnestykke.

Men det kan gå grundig feil siden det finnes mange ladere som regner ved hjelp av spenninger og ladeforløp

som igjen laderen senser via ladekablene.

Derfor finnes mange ladere som krever absolut kabler på dimensjon av 16 og enda mer kvadrat, også ved 30A og bare 3 Meter avstand,

for å kunne operere riktig.

Så les og følg opp gjerne det som står i bruksanvisningen, ... :rolleyes: ......

normalt er det produsenten som vet best hva som skal til for at apparatene funker riktig.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei Jørg og noen av dere andre som kom med de siste innleggene!:

Opplegget i vogna hos meg er naturlig nok ikke helt identisk med båt eller bobil. Jeg har to batterier plasser to forskjellige steder i vogna som skal utføre samme oppgave: levere strøm til vognas forbruk. Noe startbatteri finnes selvsagt ikke. Det er litt tilfeldig at jeg har endt opp med batteriene på hver sin plass, men det har også litt med vektfordeling og belastning på gulv. I alle fall må jeg tenke gjennom dette dersom jeg vil flytte på batteriene. Batteriene kan imidlertid kanskje flyttes slik at begge batteriene står på samme sted. Jeg trenger ikke to batterier, men for kapasitetens skyld vil det vel bli billigere med to batterier enn ett stort 200 amp batteri. Vekt er en stor sak i en campingvogn og to batterier gir også mer fleksibilitet dersom jeg trenger å lette på vogna litt, men ladeproblematikken kan fort bli komplisert med slike hensyn.

Jørg: Nei, jeg trenger ikke adskilte 15 amp laderkretser, men jeg tenkte at adskilte krester ville bedre kunne diagnostisere batteriene og justere lading deretter. Særlig tenker jeg på avsulfatering. Dessuten finner jeg at 30 eller 40 amp ladere også er relativt dyre. Akkurat nå kan de se ut som at det å flytte den ladere jeg har og kjøpe en til er den beste løsningen. Men jeg vil ikke risikere å ødelegge laderne eller at de forstyrrer hverandre. Derfor tenker jeg at jeg må skille dem fra hverandre med dioder slik at de begge kan levere strøm til vogna, men ikke lade feil batteri eller virke på hverandre. Da får jeg en ekstra liten motstand i diodene, sikkert liten, men jeg frykter at det vil stjele unødvendig energi fra batteriene ved bruk uten nettstrøm. Derfor tenker jeg at en lader som kan levere to ganger 15 amp ville være det beste. For øvrig takk for informative innlegg.

Jeg lurer forresten fortsatt på akkurat hvor mye CED laderens vifte egentlig bråker når den går? Du ser hva jeg har skrevet om støyen fra den i tidligere innlegg. Laderen er da plassert i setekassen i sittegruppen foran i vogna. Lyd kan unnslippe i luftespalten bak rygglenet i sittegruppen. Jeg hører i praksis ikke kjøleviften fra min Ctek M200 når jeg er 1,5-2 m unna.

Jeg tror at du kanskje bare tenker litt for komplisert.

Siden du antakeligvis ikke har noe "bunnforskjellig" campingvogn enn de fleste andre har du også det samme problematikk.

Vi kan da faktisk også svare i forhold til en liten seilbåt, bare for å holde det også på maritimt forumnivå.

Du har forholdsvis normal kapasitet som du utlader med normal eller (campingtypisk for) mye strøm.

Spiller ingen rolle.

Det du trenger er en lader som er vanntett (liten seilbåt) støv og støytett.

Samtidig bør den passe til lade- og forsyningsforholdene, også som på båt.

Tommelfingerreglen gjelder derfor også for deg/dere:

10% av batterikapasiteten

+ det som står til forbruk når dere sitter i campingvognen ved en liten fest (altså maksimalt forbruk)

= riktig kapasitet av laderen.

Ang. kobling er det også på campingvogn eller bobil absolut best

hvis man kobler alle forbruksbatterier sammen til en bank.

=> Glem altså skilledioder og liknenede fordelere.

Bruk derimot en kraftig kabel for å paralellkoble batteriene

og husk å bruke en sikring hvis batteriene står lengre bort fra hverandre.

Ang. støy vet jeg faktisk ikke hvor mange db det blir med CED, men jeg kan love deg at hver Dezibel er for mye på campingvogn.

På båt finnes det nesten alltid noe lyd, og hvis det bare er enten vind, bølger, andre, eller en fiskefis som støyer.

På campingplasser er det støy på dagstid, men vanligvis ikke om natten = man hører alt.

Jeg sa jo allerede at jeg ikke anbefaler viftestyrte ladere ved slik anledning.

Med CED er det sånt at viften først begynner når laderen (hus) ha nådd 40°C.

Derfor sier de fleste i norden at de ikke en gang hørte at viften har startet i det hele tatt.

Men dette forutsetter at man ikke kjøper en lader som går i hele tida på "110" % og at man har tenkt

om fritt luftsirkulasjon før man monterer.

Fra Sterling ville jeg heller anbefale enten noe kraftig, så sant du har mye forbruk på 12V,

ellers en Pro Sport 1220 som er uten vifte og leverer opp til 20A.

Men hvilken som helst lader / produsent / leverandør du velger, husk at du ikke velger for små.

Dette må regnes helt ærlig og uten "rosa briller", også for campingvogn, ellers blir det bråk.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Igjen, takk, Joerg! Jeg tenker nok at jeg gjerne vil opp i 40 A på laderen for å dekke forbruk og rask opplading, men jeg må nok regne på det igjen. Mener du altså at det ikke har noe å si for batterienes helse og altså livslengde at de er koblet sammen i en bank? Leverandører av ladere skriver veldig mye om eksakt lading av hvert enkelt batteri, særlig når de er av forskjellig størrelse.

Redigert av gtfossum (see edit history)

Jeg går ut i fra at vi snakker om paralellkobling av to like type batterier som bare har forskjellig kapasitet.

Hvis batteriene er i tillegg av tilnærme samme tilstands (kanskje nye) da blir det vanligvis ikke noe problem

siden det dreier seg om det samme type kemi og ladekarakteristikk.

-----------------

Slik anbefales selvfølgelig ikke så sant det dreier seg om forskjellige type batterier (f.eks. Gel og AGM)

og er helt umulig ved seriekobling(24V).

-----------------

Jørg

Da tror jeg at jeg har kommet så langt at jeg må takke for alle gode svar og innlegg. Så får jeg tenke litt og se hva jeg ender opp med. Det blir nok ikke å løpe å kjøpe med en gang uansett, men nå vet jeg hva jeg må tenke på etter hvert som komponenter kjøpes inn. Jeg har også lært en god del som jeg kan ta med tilbake til caravanforumet. Ellers får dere gjerne fortsette diskusjonen innenfor tema lyd og ladere dersom noen skulle finne det interessant inne mellom bølgeskvulp og måkeskrik. Jeg følger nok også fortsatt litt med.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...