MajorAndy Startet 9.August.2010 Link til dette innlegget Startet 9.August.2010 Hej, Jeg håber, at I teknisk kyndige kan hjælpe en af mine venner, som jeg har fået overtalt til at prøve bådlivet. Nu prøver han så også de "mørkere" sider...Jeg vil gerne hjælpe ham men ved ikke meget om store påhængere. Det drejer sig om en Ryds 675 daycruiser med en Mercury 4T 115 Hk. EFI fra 2003. Han opdagede i løbet af sommeren, at der var olie i vandet bag motoren. Fornuftigt nok undersøgte han det nøjere og opdagede, at der lækkede olie ud af kølevandshullerne i motorbenet. Han tog båden til det lokale værksted i Sverige, (hvor han har sommerhus) og de kunne konstatere, at der er en utæthed mellem impellerhuset og gearkassen med den konskevens at der er kommet vand i gearolien. Er dette en almindelig fejl? Hvordan kan det ske? Han har fået motoren vinteropbevaret og serviceret af forhandleren. Kan det være noget de har gjort eller ikke har gjort, der har forårsaget fejlen, eller er det bare en "alderdomsting"? Hvad skal der gøres for at reparere dette? I håb om gode indspil her Andy Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 slikt skjer, er bare en simring som har gått, koster vel neppe mere enn 3-4 båtlapper, og gjøres av verkstedet med god kunnskap ganske raskt, avhengig av omfang. undervannshus har simring(er) på propellaksel, og under vannpumpa, går en av disse vil olje gå ut, og vann inn. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Mange tak for svar. Er der andre holdninger til hvad en sådan reparation skal koste? Min ven skal jo nødig komme til at betale for meget..? Andy Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 prisen avhenger av delene, og hvor det lekker, simringene ligger på 5-600 per stk, og det er stortsett 1-2 under vannpumpen, som skrevet før vil jeg tro det med arbeid blir 3-4k. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 prisen avhenger av delene ... Kan være like greit å kjøpe inn er seal/gasket kit, skulle inneholde det en trenger... 26-43035A4 SEAL KIT , pris i USA $60.54, hos Ravn's 891.57kr . Eventuelt bare simmringene ( de under vannpumpe )... Øvre 26-43035 $11.84 Nedre 26-43036 $11.28 Simmringer for propell aksling 26-70080 indre $14.45 26-70081 ytre $15.00 Hadde gått for et komplett kit da sjansen er stor for en kommer til å trenge en eller flere av pakningene... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.