bjaas Startet 9.August.2010 Link til dette innlegget Startet 9.August.2010 Fredag fikk jeg en telefon mens jeg pakket for å ta med noen gode venner på tur. Noen hadde brutt seg inn i ti båter på brygga, og vår båt så ikke pen ut. Det var ikke overdrevet: Eneste trøst var at de ikke hadde fått tatt med seg plastkassa med alt fra kikkert og signalrakketter til voltmeter og en pose med nøtter. Men det var noen timers jobb å finne ut hvor de hadde dratt fram alt mulig fra. Det virkelig kjipe var at de hadde forsøkt å tyvkoble båten og stikke av med den. Skulle nesten ønske det var litt mer båtvante folk, for det eneste de klarte var å pønke hele instrumentpanelet: Og siden dette ikke er noen ung dame (en Hanto 24 fra 1978 med saltvannskjølt Yanmar 3QM30) er det ikke så lett å finne et nytt instrumentpanel. Juvelbutikken (Navigare) i Kristiansand klarte ikke å finne samme type; et litt nyere panel koster 7 tusen. Og med en egenandel på 4 flak på forsikringa er det litt seigt. Så nå er jeg på jakt etter to ting; et balltre og et brukt instrumentpanel. Ønsk meg lykke til. P.S. En fingernem svoger har mekka så det går an å få sviv på hangarskipet, så sommeren er ikke helt slutt her på Palmekysten! Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
Brodern Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Jeg begynner faktisk å tro på at dette med høgging av hender på tyver fungerer. Slik som de gjør i noen land. først ei hånd, så en til, så en fot, så en til. Så huet ? Balltre har jeg trua på. Politiet gjør jo ingenting uansett. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
LykkelitenIV Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Det var trist .... Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Gurba Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Å rote sånn da ? Hva tror dem at dem finner i en båt ?? Som regel tau og fendere ... Hadde folk i båten forrige helg sjøl, tok bensin til jolla. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Hadde folk i båten forrige helg sjøl, tok bensin til jolla. På Grimsøy??? Folk flest vet ikke engang hvor det er. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 på noen steder er det jo lokale folk som rapper. De vet jo hvor tingene er og når folk som regel ikke er ved båten etc. Naboen her stjal ved fra en annen nabo. Dumt på vinteren egentlig når man ser fotspor. Enda så nekta han, den dusten. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Jørgen S Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Hadde innbrudd i båten min for noen uker sia og. De hadde prøvd å stikke av med den. nøklene lå i båten, da det ikke gikk ann å starte den uansett, pluss at en skrutrekker funker like bra som nøkkel:p Så da jeg kom ned i båten for å jobbe litt, så hadde de løsna ene fortøyninga bak, knekt halvparten av nøklene mine, tatt verkteøy, en svær full oljekanne, gjemt lokket på dørken inne under båten.. Også hadde de stjælt whiskeyflaska mi.. Jameson. Men heldigvis for at man i det tidspunkt måtte nesten ha fagbrev for å kunne starte motoren, så klarte de ikke å starte den. Det de tok var ikke store verdien på. Så litt flaks, da. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Hørte om en som var så plaget av at det ble borte bensin fra naustet at han satte en bensinkanne der med sukker i. Resultatet var at han måtte kjøpe ny motor til mopeden til sønn sin... Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 På Grimsøy??? Folk flest vet ikke engang hvor det er. Ringte en og sa kalesjen hang og slang og det regnet inn, fant ikke noe som manglet før jeg skulle kjøre jolle. Men det er overkommelig i forhold til hva andre har opplevd her med makan til rot og herverk. Sikkert bare unger som har vært hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hørte om en som var så plaget av at det ble borte bensin fra naustet at han satte en bensinkanne der med sukker i. Resultatet var at han måtte kjøpe ny motor til mopeden til sønn sin... Good one! Finnes det ikke noe med mere smell i enn sukker i bensinen, noe som får motoren til å sprenge? he he Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Ein skvett Zalo i kanna burde vel "hjelpe" meir enn sukker... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ulv I Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hei Bjaas, kjipt å lese. Hvor har du båtplass? Er på tide å gjøre en manngard og ta disse pøblene en gang for alle.. Synd at det ikke er lov til å knuse kneskåler, eller miste balltreet over hendene til de.. når politiet ikke har tid og mulighet, så burde det være mulig å årne sæ sjæl! Virker som det er eneste medesin for slike. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
DIYglenn Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Fredag fikk jeg en telefon mens jeg pakket for å ta med noen gode venner på tur. Noen hadde brutt seg inn i ti båter på brygga, og vår båt så ikke pen ut. Det var ikke overdrevet: Huff.. Det er så uffattelig irriterende! Hva letet de etter? Og hva er det nå å finne i en båt? Irriterende med folk som ikke har respekt for andres eiendom, for ikke å snakke om andres blod, slit og tårer! Skal ansette en alligator i båten min. Så får vi noen avkappede hender og hoder som en annen her foreslo. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 .........en som var så plaget av at det ble borte bensin fra naustet at han satte en bensinkanne der med sukker i. Resultatet var at han måtte kjøpe ny motor til mopeden til sønn sin... Myte. Har forsøkt dette pga tyveri fra garasjen. Sukker løser seg ikkje opp, iallefall ikkje på den mnd eg hadde ekseriment. Derfor stopper det i filter og forgasser og rekker aldri komme inn i motor for å lage den berømte knekken som skal brenne allt fast. Videre så er det naturlig at du kan ha hva du vil på dine kanner uten å være erstatningspliktig overfor naboen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hvorfor tulle med sukker i bensinen? En kanne vann med litt bensin på toppen stanser tyven, helt gratis! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FjordHT Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Myte. Har forsøkt dette pga tyveri fra garasjen. Sukker løser seg ikkje opp, iallefall ikkje på den mnd eg hadde ekseriment. Derfor stopper det i filter og forgasser og rekker aldri komme inn i motor for å lage den berømte knekken som skal brenne allt fast. Videre så er det naturlig at du kan ha hva du vil på dine kanner uten å være erstatningspliktig overfor naboen Myte å myte... Det er en myte at sukkeret ødelegger motoren, men ikke at det ikke stopper motoren. Som det sies så løser ikke sukkeret seg skikkelig opp i bensin, men det har en fin egenskap til å tette igjen bensinfilter, slanger med mere som igjen fører til mye problemer. Kanskje en heldig mopedmekker sitter med en fint fungerende motor som eieren trodde var ødelagt av sukker, og pengene for en ny motor Til trådstarter: du skulle ha fått lånt balltreerstatter hos meg hvis du bodde i nærheten. Stjal dem noe fra båten, eller var det bare radering og pøbelskap som var målet? Redigert 10.August.2010 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Det er en ting jeg har tenkt på: Dere er registrerte med stedsnavn, og dere nevner brygger dere er på, og når dere er på båter etc. I tillegg legger dere ut info og bilder som omhandler deres arbeid og bruk av båter, og viser frem nytt utstyr som er kjøpt til båt etc. Jeg er enig; dette er jo spennende, det er altid spennende å se nye prosjekt, og se muligheter som en selv kan kopiere etc. MEN! Dette er jo en genial måte for tyver å finne info på. "Ok, han bruker den ikke om vinteren, da bare ligger den på sjøen, han har ny kartplotter som han fikk billig for 15.000,- men er verdt 25.000,-" etc. Ingen andre som har hatt lignende bekymring? Har sett lignende tendenser på bilforum der folk har hatt innbrudd i bilene sine, og om man ser litt på bilforum som de har vært medlem av, så har de beskrevet bil og utstyr så nøye at det bare er skummelt. Jeg mener ikke at man skal slutte å legge ut bilder av båtene sine, men dette er en skummel tanke. Litt i samme prinsipp som facebook og blogger etc. En kan jo skrive alt om hvor man er, eller f.eks. "Jippi, lønning i dag" på bloggen, og "er på vei til minibanken" på facebook Det er noen som skriver så mye informasjon om seg selv, når de er hjemme, hva de handler og hva de gjør, at det nesten må være kjedelig for en stalker. Sitér dette innlegget Link to post
bjaas Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Hva letet de etter? Og hva er det nå å finne i en båt? De hadde vært oppe i ti båter langs brygga. De fleste var nyere og raskere enn vår, så jeg tok det som et kompliment at de ville stikke av med Hantoen! De hadde satt fram en plastkasse med kikkert, voltmeter, signalraketter, drivanker, kjekspakker og cashewnøtter(!) som de ikke hadde fått med seg. Det er lenge siden det var alkohol ombord i båten, de tre Clausthalerne i kjøleskapet stod igjen. Det finnes bare Europrisverktøy ombord og ikke noe som ser ok ut. Men den seks år gamle kartplotteren og sjøkartene til mange lapper lå igjen! Til trådstarter: du skulle ha fått lånt balltreerstatter hos meg hvis du bodde i nærheten. Stjal dem noe fra båten, eller var det bare radering og pøbelskap som var målet? Låner gjerne et balltre; men det bør nok være oppsatt GRU for fler enn deg og meg. Det så ut til at de hadde prøvd å tyvstarte motoren, men å kortslutte 12v uttak gjør lite nytte ut over å blåse hovedsikringen... Det er en ting jeg har tenkt på: Dere er registrerte med stedsnavn, og dere nevner brygger dere er på, og når dere er på båter etc. I tillegg legger dere ut info og bilder som omhandler deres arbeid og bruk av båter, og viser frem nytt utstyr som er kjøpt til båt etc. Det er noen som skriver så mye informasjon om seg selv, når de er hjemme, hva de handler og hva de gjør, at det nesten må være kjedelig for en stalker. Det skader ikke å være litt tilbakeholden med skrytebilder av både hus, bil og båt. Men samtidig skal ikke en gruppe asosiale typer få ødelegge friheten vi har til å fortelle om gledene våre! En måte å løse det på er at vi ser litt etter hverandre, sånn som Anders skriver at noen ringte og sa ifra om en løs kalesje. De fleste har med kamera (eller mobiltelefon) i havna, og kan ta bilder av mistenkelige personer eller oppførsel. Det kan komme godt med. Forresten, er det noen som har et instrumentpanel lik det i første innlegg liggende i et kasse? Kaptein Jarle hadde et som lignet, men det er greit å slippe for mye tilpasning i en gammel båt... Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post
Jørgen S Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Jeg har begynt å tenke litt på dette her i det siste faktisk, og funnet ut at det kan være lurt å holde tilbake litt informasjon. KAnskje lurt å ikke være veldig spesifik på informasjon om hvor man har båten ligende på profilen sin, og prøve å unngå mye bilder av båten, og rundt i båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
ScandBaltic2003 Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Tidligere i sommer hadde vi besøk i båten mens vi sov!! Vi hadde lagt oss i gjestehavna i Horten, da jeg våknet kl. 03.15 av noen ukjente lyder. Trodde det i begynnelsen var 3-åringen som hadde stått opp. Jeg ble rimelig overasket da jeg oppdaget en mann som var i ferd med å skru ut kartplotteren vår. Da fyren oppdaget meg prøvde han å stikke av med kartplotteren under armen, men jeg klarte å få tak i foten hans i det han var på vei ut av båten. Det ble et "basketak", som endte i at han kastet fra seg plotteren, men kom seg dessverre løs. Politiet var på plass 5 min etter (min samboer ringte under basketaket), men klarte ikke å få tak i idiotene. De var to stykker, en i båten og en som holdt vakt. En rimelig uhyggelig opplevelse. Vi trodde ikke innbrudd i båten mens vi sov var noe tema. Koke av skade, fjerner vi nå alt av verdier før vi legger oss :-) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Huff, ekkel situasjon! Jeg ville vært litt smånervøs om noe slikt hadde skjedd. For å være helt ærlig hadde jeg latt han løpe avgårde, selv om det kanskje hadde vært "deilig" å deise han ned. Problemet er bare at en idiot kan komme med kniv for en dings til noen tusen. Er greit å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 I vår båthavn har flere opplevd at noen rett og slett går inn i båten, driter uten å trekke opp, slår Wallas brennere på slik at den tenner når du setter på strømmen og tar evt øl som måtte stå der. Har skjedd 2 ganger. Ser litt ekstra på alle som er der om kvelden nå Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Tidligere i sommer hadde vi besøk i båten mens vi sov!! Fy f... så vemlig. Lett å si man skulle gjort både det ene og andre sikkert.Utrivelig med familie ombord og man ikke vet hva man står overfor.Hvis man først er så frekk, skyr man kanskje ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Ai, det er jo direkte skummelt! Sprøtt hva slags glede folk kan ha av å ødelegge for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 En kjeltring vil alltid velge den letteste veien inn i en båt, dvs, om båten har port fra badeplattformen og inn i båten vil kjeltringen nok velge den veien. Derfor: hver gang jeg forlater båten, tørker jeg av portens øvre del fra badeplatformen og inn i båten. Det vil være naturlig at han/ hun setter igjen noen fine fingeravtrykk på gelcoaten når porten skal åpnes. En ren båt/ åpenbare kontaktflater vil være en utmerket måte å huke tyven i ettertid. Dette er også et godt argument for å raskt vaske over de fleste flater i båten, når man har lagt til kai, har tømt båten og skal hjem. Det er svært lett og raskt gjort å kjapt spraye over bord og gelcoat på benker og rundt styreposisijon, dør inn til cabin etc med en spruteflaske med zalovann og raskt tørke over med tørt kjøkkenpapir. Båten er ren til neste tur og de ENESTE fingeravrykkene som er igjen etter innbrudd er tyvens.. Når man da ringer politiet for å melde om innbrudd og kan si at alle naturlige kontaktflater nettopp er vasket, så alle fingeravtrykk tilhører sannsynligvis kjeltringens, da blir det en lekker jobb for en konstabel med trøstepulver :) ellers hørte jeg om en kar som ordnet sin egen "tyverisikkring " i bilen. Han bodde i et område hvor det ble stjålet flere biler fra private garasjer. Anordningen bestod i sylskarpe metallspisser montert fra undersiden av førersetet, gjennom settet men ikke gjennom setetrekket... trenger vel ikke si mere enn at bilen senere ble FORSØKT stjålet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.