Jump to content

Quicksilver 10ft 8Hk Burde plane...


mr-c

Recommended Posts

Har en Quicksilver 10ft med en Suzuki 8Hk 2000 mod. lang stamme.

Har problemer med å få denne i plan med to voksne på 70 og 80 kilo pluss 12liter bensin. Klarer å få jaget den opp med en voksen og et barn.

Gir jeg gass når jeg er alene i båten står nesa nesten rett opp, strekker jeg meg så langt fram som mulig må jeg holde meg godt fast til den kommer i plan for å ikke å skli bakover :-)

Når jeg har båten i plan skulle det bli "rolig" bak båten men vannspruten står som på en vannjet.

Båten er pumpet ganske hardt opp. Hastigheten med to voksne i båten blir på svimlende 9-10 Km/t alene i plan ca 25 Km/t.

Burde ikke denne båten med 8Hk klare mer? plane med to synes jeg ikke skulle være urimelig?

Prøvd å tilte motoren i alle stillinger uten resultat, går best på 2. hakk nedenfra.

Trim plan kan det være en løsning? motor innstillinger?

Hjelp ønskes.

Kan føye til at motoren med to og full gass bruker ca 6 liter i timen..

 

Hjelp ønsker så sårt.

Link to post

 

Båten er pumpet ganske hardt opp. Hastigheten med to voksne i båten blir på svimlende 9-10 Km/t alene i plan ca 25 Km/t.

 

 

Min 277 gummibåt med 99 gjør ca 32 km/t med en person...

 

Dette er gummibåt med finerdørk og oppblåsbar kjøl sant?

 

Forøvrig tror jeg det er feil med lang stamme på en slik båt. Det bremser noe mer...

Link to post

Jeg har en Aquacuick 285 med 2005 mod 8 hk Johnson (2-takt) Opplever at om vi sitter på "gulvet" så bruker den evigheter på å plane. Om vi tar opp bena og setter oss på patongen, så spretter den opp i plan med en gang ! Prøv det !

 

Motsatt av min det. Min går bedre (litt raskere ifølge gps) om vi sitter på gulvet og presser ned kjølen.

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post

Lang stamme kan ikke brukes på gummibåt /jolle eller Rib det blir for mye motstand.

Proppel må komme så langt opp som mulig mot laveste punkt på skrog. Båter som skal ha høy hastighet har derfor lift som justerer høyden på motor mens båten kjøres.

Om en har kortstamme på gummijolla kan man jo legge under en liten kloss på 1-2 cm for at motoren skal komme høyere. Dette gjør at det blir mindre sprut kansje litt mer fart rett frem men det blir dårligere sving og proppelen kan suge litt luft innimellom.

Link to post

8 hester er ikke den beste motorkraften er min erfaring. VI hadde en 8 hester på en Zodiac 275 RIB, og det funket dårlig. Max motor på denne båten er dog 8 hester. Men vi satte på smart tabs - da funket båten mye bedre. Søk på smart tabs på forumet så er det skrevet mye om dette. Vi endte opp med en 2 takter 9,9/15 hester. Med 15 hester gikk jolla mer enn bra - vi var storfornøyde med denne. Men det går ikke an å trekke tube eller vannski med en slik en. Da må man ha mer motor. Mulig det funker på en flatbunnet gummibåt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Takk for mange gode svar ;-)

Det jeg trekker ut i fra svarene er at:

1. Lang stammet motor er feil på gummibåt/rib (noen som vil bytte Suzuki DT-8 2000mod lang stamme med tilsvarende med kort stamme?)

2. Smart tabs selv om det er mindre pent kan hjelpe.

3. vektplassering senter eller sidene.

 

Hva med plombe på denne motoren? er det evnt. noe annet man kan gjøre for å få mere sprut i den, tenker da på dyser ol. konkrete svar på dette hadde vært kanon.

 

Ps. ChlasOhlson selger et slags planbrett til å sette på motorstammen... noen som har erfaringer med dette? Personlig tenker jeg at det bare gir økt motstand??

Redigert av mr-c (see edit history)
Link to post

Vi endte opp med en 2 takter 9,9/15 hester. Med 15 hester gikk jolla mer enn bra - vi var storfornøyde med denne. Men det går ikke an å trekke tube eller vannski med en slik en. Da må man ha mer motor. Mulig det funker på en flatbunnet gummibåt.

 

Motoren på båten jeg la ut bilde på er en 10/15hk, båten er en Duramar ME-300 som har oppblåsbar kjøl, denne trekker fint en unge (ca40kg) på vannski med meg (ca95-100kg daukjøtt) som sjåfør.

 

Motor er opprinnelig en Johnson GT10 fra 1986, som er totalrenovert og med reedventil og forgassersett til en 15hk. Motor ble også borret (0.030") og honet opp, toppen er planet for å få den 100%plan så det kan nok være årsaken til at det ikke er noen problem å dra en unge på vannski med denne.

 

Men jeg synes det er rart du ikke klarer å dra noen i ring med din båt Bitteliten.

 

Til trådstarter, gå for en gummibåt med oppblåsbar kjøl, hvis du ønsker en enkel og stabil båt som ikke trenger en henger.

 

Min gummibåt kan du se her

Ha en fin dag

Link to post

Motoren på båten jeg la ut bilde på er en 10/15hk, båten er en Duramar ME-300 som har oppblåsbar kjøl, denne trekker fint en unge (ca40kg) på vannski med meg (ca95-100kg daukjøtt) som sjåfør.

 

Motor er opprinnelig en Johnson GT10 fra 1986, som er totalrenovert og med reedventil og forgassersett til en 15hk. Motor ble også borret (0.030") og honet opp, toppen er planet for å få den 100%plan så det kan nok være årsaken til at det ikke er noen problem å dra en unge på vannski med denne.

 

Men jeg synes det er rart du ikke klarer å dra noen i ring med din båt Bitteliten.

 

Til trådstarter, gå for en gummibåt med oppblåsbar kjøl, hvis du ønsker en enkel og stabil båt som ikke trenger en henger.

 

Min gummibåt kan du se her

 

Det er "samme" båt som din med oppblåsbar kjøl. Blandet navnene litt det er en Aqua Marine jeg har og ikke Quicksilver... sorry.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...