Sofaseileren Startet 9.August.2010 Link til dette innlegget Startet 9.August.2010 Skal ut og shoppe ny utenbordsmotor til en nyinnkjøpt eldre 18 fots / 1,1 tonns seilbåt, og kan tenke meg litt synsing og råd. Vurderer 4t 5-6 hester, og begynner å helle i retning av å kjøpe ny, ettersom tilbudet av "nesten nye" motorer med lang stamme er ganske begrenset. I tillegg skulle jeg helst hatt den " i går" da det haster med å seile hjem båten fra vestkysten av Sverige. 1) Er det enkelte merker på markedet som synes å skille seg ut positivt eller negativt med hensyn til driftsikkerhet, forbruk, pris på deler og service eller hva vet jeg...? 2) Jeg er avhengig av å bruke motoren umiddelbart, dvs: den må kunne brukes i alle de situasjoner det er naturlig å ty til motoren i en seilbåt. Det vil si endel korte intervaller, ved havnemanøvrering og trenge sund, og sikkert noen lengre ettapper når jeg ikke har ork til å krysse... Det er da det slår meg at nye motorer vel har en innkjøringsfase... Hva består denne i, og er den forenlig med et slikt bruk? 3) Vurderer hvorvidt det på sikt kan være ok å montere en alternator i en slik motor. Det viste seg imidlertid at et slikt kit kostet i snitt rundt 3k + nødvendig verkstedmontasje for de fleste merker, med ett untak: Suzuki, som tok 800,- for alternatorsettet, og mente at det ikke var noen sak å montere dette selv. Spørsmålet er hvorvidt en alternator på en såpass liten motor som i tillegg kun skal trå til innimellom seiletappene, vil være verdt å plunderet i det hele tatt? Noen med erfaringer / meninger her? Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Hei Sofaseileren Er også på jakt etter langstammet påhenger til seilbåt. Har vel konkludert med at jeg vil kjøpe ny jeg og, spes. når jeg ser hva en del forlanger for 10 år gamle brukte motorer vs. ny. West Marine i Oslo har Tohatsu Sail Pro inkl. lader til en billig penge, dog kjenner jeg ikke Tohatsu godt nok til at jeg umiddelbart tørr å gakke hen og dra kortet. (Dvs. det stod en 2-takts tohatsu på en seilbåt jeg lånte for ett par år siden, den motoren ble det aldri noe greie på). Om noen har noen erfaringer å dele så fyr løs! :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 2) Jeg er avhengig av å bruke motoren umiddelbart, dvs: den må kunne brukes i alle de situasjoner det er naturlig å ty til motoren i en seilbåt. Det vil si endel korte intervaller, ved havnemanøvrering og trenge sund, og sikkert noen lengre ettapper når jeg ikke har ork til å krysse... Det er da det slår meg at nye motorer vel har en innkjøringsfase... Hva består denne i, og er den forenlig med et slikt bruk? Jeg lurte på det samme da jeg kjøpte ny 2,5Hk Tohatshu 4takt til jolla i sommer. Iflg forhandler er det ikke noen innkjøringsperiode på nye 4 taktere. Det er bare å fylle på bensin og ta avsted. Det var beskjeden jeg fikk hvertfall. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bavariaeier Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 På min nye selva 9,9 4-takt er det innkjøring på 2 timer. Første timen halv gass. Neste timen halv gass, men full gass i korte intervaller. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Innkjøring består i å ikke belaste motoren hardest gjennom ca 20 timer for deretter å skifte olje. Du kan jo la den gå selv om du seiler. Ingen motor skiller seg negativt ut i denne lille klassen blant de store merkene Yamaha, Honda, Suzuki, Evinrude/Johnson, Mercury. Noen er samme motor, men med litt ulike undervannshus eller styrearm. Er selv veldig glad i Honda pga gangkulturen og lyden, (eller mangel på sådan,) men bolle-designet fra 8 hk gjør at det ikke er noen kanter å få tak i når man skal løfte den av/på. 5 Hk (1-sylindret) er gammeldags kantet, mye lettere å få tak på og den her utvendig/ekstern 12 l tank. Flere av de andre merkene har bare en liten 1,1 liters tank på motoren. 5 Ampere generator er tilgjengelig. Tror er så veldig forskjellig på en-sylindrede 4-takts 5-Hk'er med lite isolering. Yamaha har vel flest service-steder. Yamaha 8 HK totakter er ettertraktet pga vekt og pålitelighet, men selges ikke som ny lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Iflg forhandler er det ikke noen innkjøringsperiode på nye 4 taktere. Det er bare å fylle på bensin og ta avsted. I såfall må mine fire-taktere representere et unntak eller et mindretall for de har de første ti timene som innkjøringsperiode, i allefall i følge manual og forhandler! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 (redigert) Poenget er å ikke kjøre for full fart over lengre tidsrom. Disse enkle motorene er ikke noe under av presisjon og ikke særlig "trange" når de er nye. I praksis kan du bruke dem på normal måte fra første stund. Annerledes med store og kompliserte motorer. Edit: Utfall av ord i forrige innlegg, skulle være: Tror at det ikke er særlig stor forskjell i lyd på 5 Hk som har lite lydisolering og smalt undervannshus. Redigert 11.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Innkjøring varierer fra motor til motor. Når valgets kval er gjort mellom merkene står innkjøringsprosedyren i brukermanualen. På en såpass lett selbåt ville jeg valgt den letteste motoren, Tohatsu. Tohatsu blir også brukt mye på Grønnland og av Canadisk kystvakt pga. lettstartet i kaldt vær og driftssikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 På min nye selva 9,9 4-takt er det innkjøring på 2 timer. Første timen halv gass. Neste timen halv gass, men full gass i korte intervaller. Når jeg tenker etter er det mulig perioden er lengre. Har bare såvidt fått prøvd den. Skal sjekke en gang til i instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 8.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 (redigert) Jeg endte opp med å kjøpe en 5hk 4t tohatsu overligger, etter at de forsikret på Bakken motor at innkjøringstid var svært lite kritisk på disse motorene. Håper de har rett, for på vei hjem fra Koster kom jeg ut for et brått og uanmeldt værskifte utenfor Hvaler, med stiv kuling og mye sjø, og i min nyinnkjøpte, men snart 40 år gamle hurley 18, som tiltross for nesten nye seil var uten revemuligheter (ante ikke at det var mulig å bestille nytt storseil, uten å samtidig kutte ut håpløst rullerev til fordel for dagens vanlige "nedhal" system... Kanskje like godt at sveiva manglet....) gikk seilene fort ned, og Tohatsuen måtte jobbe på full effekt en god stund, til jeg kom meg i le for været. Hadde vel latt den gå en times tid på tomgang i havna, og kanskje 15 minutter på langsom gange til det klødde såpass mye i seilene at motoren måtte av. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med å ha ny motor ombord, og er egentlig ganske lykkelig over at den "trofaste" Evinruden, som trolig var ny samtidig som jeg begynte på barneskolen, hadde utåndet, og tross sin legemlige eksistens nedi en benk i sittebrønnen, (gjenbruksstasjonen tok ikke imot motorer på Koster) ikke lenger kunne regnes som blant oss lenger.Ikke avskrekkende dyrt, 133,99 $+ frakt og moms, men beskjedent output: 5 amp. Har noen erfaringer? Er det verdt det? Redigert 8.September.2010 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.