Jump to content

Laderegulator og skille av startbatteri og forbruk i Oceanis 323


Ove Gram Nipen

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ser jeg har for lite strøm i båten, så nå ønsker jeg å få inn mer på forbrukssiden. I tillegg ønsker jeg å måtte unngå å skru av og på startbatteriet hver gang jeg legger til eller går fra land. På sikt ønsker jeg å installere et solcellepanel for å få litt lading når jeg ligger i uthavn.

 

Jeg har en Beneteau Oceanis 323 som har to batterier; dvs. ett start og ett forbruk. Jeg husker ikke hvor store batteriene er, men de er like og jeg tror de er mellom 50 og 70 Ah. Disse har hver sin bryter, slik at velge hvilke(t) som skal være koblet inn. Se diagram:

 

skjermdump.jpg

 

Jeg har også en landstrømsenhet med lader for to batteribanker. Jeg har ikke klart å finne ut hvordan denne er koblet til batteriene, siden alle ledninger forsvinner inn i en strømpe med ukjent destinasjon. Jeg har heller ikke klart å lokalisere en eventuell laderegulator. Mulig den sitter inni dynamoen.

 

Jeg har sett på batteriisolatorer, laderegulatorer, solcellepaneler og diverse greier, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg bør sette dette sammen. Hovedutfordringen er å finne ut hvordan jeg best kan lade enten ved landstrøm, dynamo eller (på sikt) solceller, samtidig som jeg sørger for at det alltid er strøm på startbatteriet, med minst mulig fikling for hver gang.

 

Krav til løsningen:

 

1) Mer strøm. Helst ett eller to forbruksbatterier til.

2) Bli kvitt behovet for å måtte huske å vende på individuelle batteribrytere

3) Åpne for mulighet for å installere solcellepanel på et senere tidspunkt. Se også pkt 2.

 

Noen forslag? :)

Redigert av ovegram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. Her kan du paralellkoble batterier videre på house banken din.Hvis det som er der i dag er litet, ville jeg byttet det i større, og koblet sammen så mange du trenger for å få tilfredstillende kapasitet uten å tappe de for mye.

 

2.Her ville jeg fjernet den røde lasken på oversiden av bryterne for house og engine.Deretter ville jeg satt inn et voltsensitivt rele mellom start og forbruk, før hovedbrytere(kobler sammen start og forbruk når det er lading), alternativt et kraftig rele styrt av dynamo(kobler sammen start og forbruk når dynamo lader).

 

3. Et voltsensitivt rele vil ta seg av den biten også.Disse finne som "dual sense", slik at den kobler bankene sammen hvis en av de har lading(ca13,8V), og ut igjenn når det ikke er lading(ca 12,8V). Om du velger et rele styrt av dynamo, kan du kjøre solcelle bare på forbruksbanken også, uten at startbatteriet lider noen nød av den grunn.Velg overdimensjon på releer uansett alternativ. :smiley:

 

Greit å sjekke hva dynamo faktisk leverer og om det evt er forbedringspotensiale der også.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar :)

 

OK. Siden det ikke er plass til hverken flere eller større batterier inne i motorrommet, kan jeg bruke de to som står der idag til start. Kanskje litt overkill, men det er jo bedre enn å hive ut et av batteriene. Så kjøper jeg f.eks. to 100Ah-batterier til forbruk og setter dem under sengen i akterkabinen, hvis det er plass :)

 

Relé, ja... det hadde gjerne ikke vært så dumt. Har du noen eksempler? Hva med disse ladeseparatorene og disse smarte greiene med softwarestyring? :)

 

Tror laderen er 55A, så det burde være greit. Når jeg er koblet på landstrøm blir jo alt ladet likevel. Å koble solcellene direkte på forbruksbanken er sikkert greit. Går ut ifra at laderegulatoren som følger med solcellene tåler at spenningen plutselig går opp til 13,8V når jeg starter motoren og slutter å lade da.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke så tilhenger av å ha batterier under køya, men bruk i hvertfall kasser til de. Man kan også velge AGM batterier som er tette.De separatorene du linker til, krever at du separerer dynamoens ladestrøm fra starteren, mener jeg(ikke noe problem, men litt mer jobb).Jeg heller mere til releer som denne eller denne, men begge deler fungerer. Når jeg nevnte dynamoen din, tenkte jeg på om den lader med tilnærmet riktig spenning på batteriene.Kjenner ikke de ladeskillene du linket til, men de er ikke alltid heeelt fri for spenningsfall, så du kan risikere å miste litt i de også, om du ikke har en regulator på dynamo som føler spenning på batteriet og kompenserer, men det får du sikkert svar på. :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har installert 65kg AGM batteri foran motor og flyttet startbatteri bak motor i disse båtene. Lading fra motor har jeg tatt direkte til forbruksbatteri og brukt litt forskjellig til lading av startbatteri, spenningstyrt relè fra Victron eller Digital DuoCharge fra Balmar.

 

Landstrømslader du har kobles til batterisiden på hovedbryterene. Den laderen har bryter på kretskort til justering av ladespenn.

Dynamo levert med disse båtene har svakt magnetfelt og du fortjener mer med en som lader mer på lavere turtall og takler varme mer en å preppe den du har med ekstern regulator.

Link to post
Share on other sites

Inn på batterisiden på bryterne kommer det idag en tykk og en tynn ledning på begge batteriene. Er den tynne ledningen fra landstrømsladeren? I så fall kan det bare fortsette å være sånn når jeg setter inn andre forbruksbatterier.

 

Du sier at dynamoen har svakt magnetfelt. Mener du at den bør byttes? I så fall, har du noen eksempler på bedre dynamoer?

Link to post
Share on other sites

De har vanlig vært 2x10q eller 16q fra den laderen, en på hver bryter. Spørs om du har 15 eller 25amper lader?

Den slanke ledningen kan være memory på stereo.

Jeg bruker Balmar sine dynamoer der dem har kraftig magnetfelt og gir maksimal lading på lavt turtall. Slike marinedynamoer er dyre og noen velger alternativ til halve prisen. Der er eksempel Iskra brukbar der batteribanken er ikke stor.

Link to post
Share on other sites

Noen forslag? :)

 

Jeg er mindre enn gjennomsnittlig interessert i strøm og lading i båt, så etter å ha skremt fram den nødvendige tiltakslyst gjorde jeg som følger.

 

 

Bygdde om batterirommet slik at det er plass til 2 x 135 Ah forbruk og 1 x 65 Ah start.

Batteriene står i hvert sitt trau og er sikret med jekkestropper.

Battrirommet er ventilert vha maskinromsvifta når motoren går.

Satte inn et BEP spenningstyrt rele mellom forbruk og start.

Dynamo er koblet til forbruk. Releet kobler inn start når forbruk har fått sitt.

Koblet en 10 A Mascot lader til forbruk. Releet tar seg av resten.

Koblet solcellepanelet til forbruk. Releet tar seg av resten.

 

Siden har jeg ikke vært nedi der.

Hovedbryterne står alltid på.

Har en 70 A Iskra generator uten ekstern regulator. Ja, jeg vet at dette ikke er optimalt.

Tilfredstiller mine behov.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

endelig en batteri/lade tråd som har helt konkrete råd .........Kanskje de er på ferie? :lol:

En av "De" andre er i hvert fall ikke på ferie, faktisk aldri fordi han trenger ikke slik.

 

Hvis du har savnet konkrete råd på andre tråder da har du kanskje bare fått for mange informasjoner.

I hvert fall finnes det det samme informasjon der som her,

bare mer omfåttende og med mer utvalg siden det kommer flere muligheter inn.

 

Men kanskje det er hovedproblemet?

Mennesker ønsker jo vanligvis gjerne bare én råd, så behøver man ikke vurdere flere.

 

Nå venter vi først hva andre råder til, så kan man diskutere videre etter hvert.

...så sant det finnes behov eller er ønsket. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

Hvis du har savnet konkrete råd på andre tråder da har du kanskje bare fått for mange informasjoner.

I hvert fall finnes det det samme informasjon der som her,

bare mer omfåttende og med mer utvalg siden det kommer flere muligheter inn.

 

:seeya:

Jørg

 

Her treffer du nok spikeren på hodet!

Det er ikke mangel på informasjon, men for mye detaljer og venligsinnet krangling/argumentasjon. :flag_bp:

Dette har nok sin verdi for noen, men er mindre intressant for andre (de fleste?).

Jeg mener ikke at dette skal opphøre, men jeg var glad det var en tråd med enkle forståelige råd og forslag

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mangel på informasjon, men for mye detaljer og venligsinnet krangling/argumentasjon.

Dette har nok sin verdi for noen, men er mindre intressant for andre (de fleste?).

Jeg mener ikke at dette skal opphøre, men jeg var glad det var en tråd med enkle forståelige råd og forslag

 

Flott, og da lar vi denne meta-diskusjonen ligge :)

 

 

Dere skriver at dere lader forbruk først. Er ikke det litt skummelt? Hva om start-batteriet da aldri blir ladet? Jeg ville i utgangspunktet trodd at det var lurt å gjøre det motsatt: koble dynamoen til start-batteriet med voltsensitivt relé mellom start og forbruk. Om forbruksbatteriet er tomt så er det jo selvsagt litt upraktisk, men hvis startbatteriet er tomt så er det et stort problem. Jeg ser for meg et scenario hvor jeg har ladet litt lite en periode, forbruk er tomt og jeg prøver å starte motoren, og så er startbatteriet også tomt!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si valget om hva som skal lades først, avhenger av hvilke forbrukere og ønsker man har.Har du en lettstartet liten motor, kan du vel starte hele sommeren på et friskt batteri uten å lade. Og bruker du motor bare ut av havnen, ønsker du kanskje så mye som mulig inn på forbruksbanken på den tiden.Har man baugtruster og/eller vinsj på startbatteri + en motor som feks 222hk Yanmar med ettergløding, trenger du kanskje all dynamoeffekten mot startbatteriet den første tiden.Man bør også tenke litt på hvilken vei man kjører minst belastning gjennom releet.Velger man et som er overdim for oppgaven, spiller det mindre rolle.Noen av releene har også en mulighet for man betj via ekstern trykknapp, slik at man kan samle alle batteriene i en bank, om man ønsker det.I praksis går det sjelden noe særlig tid før spenningen er oppe på det nivået releet kobler.Du skal ha ganske stor og tom forbruksbank,høyt forbruk eller liten/dårlig dynamo for at dette skal ta lang tid, er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Hva om start-batteriet da aldri blir ladet?

 

Som Gullfisk sier, med disse småmotorene vi har kan vi starte hele sommeren uten lading.

Og i praksis er det ikke noe problem. Ved kjøring av motor legges startbatteriet inn nesten øyeblikkelig.

Med laderen kan det ta en time eller to. Selvsagt avhengig av graden av utlading.

En annen av fordelene med spenningstyrt rele er jo at startbatteriet kobles fra forbruk når motor stoppes eller lader slås av. Det er ingenting som kan tappe startbatteriet.

Ingar her på forumet har en løsning med et rele styrt av ladelampa som stort sett funker like bra.

 

Det jeg var ute etter var et system som passet seg selv uten brytere eller vendere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yanmar 3YM20 (20 HK), så det må vel kunne karakteriseres som en liten motor. Da tror jeg at jeg har det jeg trenger. Jeg må ta meg en tur ned i båten og se om jeg kan klare å få plass til et batteri eller to bak motoren eller i nærheten der et sted, og så kan jeg begynne å shoppe etter fobruksbatterier på til sammen 200 Ah eller noe sånt. Får se hva det er fysisk plass til inni motorrommet. Så kjøper jeg et spenningsstyrt relé, antagelig et slikt BEP-relé fra seatronic. Det er mulig jeg heller går for den varianten som har manuell override, slik at jeg kan starte på forbruksbatteriet hvis jeg må. Så kobler jeg laderen til begge bankene (laderen støtter jo to banker) og dynamoen kun til startbatteriet, for sikkerhets skyld. Etter det dere forteller vil jo reléet koble batteriene sammen rimelig kjapt når jeg går for motor, så da skader det ikke å lade startbatteriet først.

Link to post
Share on other sites

BEP anbefaler å koble på forbruk.

Vel, det kommer som allerede sagt an på hvordan opplegget er.

Har man f.eks. ettergløding med 60A da er det vel ikke så lurt.

Det samme gjelder så snart det finnes andre storforbrukere på start, som f.eks. ankervinsj og større baugtrustere.

 

Her skiller seg også hele verden i spørsmålet hva slags relé man bruker,

et vanlig Boschrelé er i alle fall ikke beregnet for klippbelastninger.

 

..bare som tipps. :saint:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

323 har ikke etterglødning på sine motorer. Om man ønsker startbatteri 100% riktig ladet og mest mulig lading inn på forbruksbatteri bruker man eksempel DuoCharge til lading fra forbruksbatteri til startbatteri og all lading fra land eller motor år direkte til forbruksbatteri. Isbåter kjører kampanjepriser på dem laderene disse dagene.

Man kan få 12v/12v batteriladere fra flere produsenter, men den fra Balmar er pålitelig kraftig versjon med flere funksjoner.

Med slik teknikk blir batteribankene helt uavhengig av tilstand på hver andre og laderen aktiveres kun når den føler lading fra enten motor eller land.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at jeg har ankervinsj og denne sikkert bør kobles på forbruk, så tror jeg at jeg revurderer det jeg sa om å koble dynamoen på startbatteriet. Den bør nok heller gå på forbruksbatteriet, slik at ankervinsjen får maks spenning når motoren går. Ulempen er at jeg må koble om inni motorrommet slik at dynamoen får egen kabel til forbruksbatteriet, og så må kabelen fra dynamoen til startmotoren bort.

Link to post
Share on other sites

Du kan også bruke spenningstyrt relè og ha ladingen som den er i dag. Om du oppgraderer forbruksbatteri kan bli enorme ampere som går fra startbatteri når relè åpner seg og forbruksbatteri ligger lavt. Der skulle jeg bruke relè som klarer ca 1000amp i kort periode. Slike relèer er vanlig 400amp kontinuerlig. Farco har slik relè vanlig på lager.

Link to post
Share on other sites

Etter det dere forteller vil jo reléet koble batteriene sammen rimelig kjapt når jeg går for motor, så da skader det ikke å lade startbatteriet først.

 

Minuset med en slik løsning er at all strømmen til,forbruksbam\nken må gå gjennom releet, pluss som Servicemannen skriver vil det gå en del strøm fra start til forbruk idet bankene koples sammen. I og med at forbruksbanken i de fleste tilfeller er mye større, vil releet ha et bedre liv om du kun bruker det til å toppe opp startbatteriet med. Jeg har selv koplet det slik nå, og det tar ikke mange minuttene før bankene blir koplet sammen selv med godt nedtappet forbruksbank.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...