Jump to content

Laderegulator og skille av startbatteri og forbruk i Oceanis 323


Ove Gram Nipen

Recommended Posts

Slike relèer er vanlig 400amp kontinuerlig. Farco har slik relè vanlig på lager.

Hvis det går i slike dimensjoner da kan han også bruke PSR.

 

Som forresten også løser alle problemer dere diskuterer om nå, inkl. ankervinsj.

PSR må ikke takle slik overflow, fordi den stopper det verreste før den oppstår,

men kan tåle det uten bare å komme i nærheten av belastningsgrenser.

 

Minste PSR 122 eller 123 er beregnet for dynamo med maks 120A og relébelastninger/overflow av maks 1600A.

PSR183 klarer allerede dynamoer med opp til 180A og 2600A overflow.

 

Siden han ønsker det enkelt er det vel lov for å henvise også på andre muligheter? :saint:

 

:smiley:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler flere etterspør løsninger uten at de praktiske forskjellene på løsningene kommer frem i svarene.

 

Jeg forstår det slik at i denne båten risikerer man at startbatteriet blir stående i motorrommet og forbruksbatteriene under køyen. Dette kan resultere i at man kan få en temperaturforskjell mellom batteriene på 20 grader.

 

Med et kaldt forbruksbatteri som skal lades som et traksjonsbatteri (14,4 volt @ 20 gr.C) og et startbatteri som skal lades som et UPS batteri (14 volt @ 20 gr.C) er det kanskje greit å få definert hvordan ladespenningen skal være for disse batteriene, og så vurdere hvilke egenskaper komponentene som tilbys har i forhold til å løse denne oppgaven.

 

Vi snakker jo tross alt om at ladespenningen ideelt sett kan differere med en volt mellom disse batteribankene under ellers normale driftsforhold.

 

Jeg er av den oppfatning at det er bortkastet å bruke mye penger på en løsning hvis de grunnleggende tingene allikevel ikke blir riktige, for da kan man like godt velge noe godt nok billig.

 

Her ville jeg sterkt vurdert en digital duocharge med batteritemperatursensor og eventuelt et tillegsrele som parallellkobler batteriene og styres av vinsjen. Det er sjeldent man oppnår ideelle løsninger med en komponent alene uansett hvor mye den koster.

 

Det er jo også flere fordeler med duocharge på andre områder.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For vanskelig for min del.

Selv så sant det kommer "men vi fisker på polarhavet og bare om vintern med 30 minutters motorgang"

måler man vel temperaturforskjell av 20°C kun mens oppstart.

 

Enten ligger forbruket fulladet, da skjer likevel ikke noe forskjell,

ellers trekker forbruket "uten ende" og da blir dem varm likevel.

 

Startbatterier flest står i kasser, eller nedsenket i tykke batterilager,

men utterst skjelden direkte innenfor strålingsområdet av motoren.

Det ville vært veldig "uklok" av båteiern.

 

Forskjellen som altså kanskje bør kompenseres blir da muligens en differens av antakeligvis ikke mer enn 0,3 til 0,5Volt,

hvis så i det hele tatt.

 

Så mye til teorien, som så klart også må diskuteres så sant man har så følsome batterier.

Men praktisk har det vel ingen betydning for verken situasjonen her

eller startbatteriets liv som værer så eller så mellom 5 og 8 år vanligvis

hvis den ikke blir brukt som forbruksdel.

 

I alle fall ser ikke jeg noe som forlengrer livet av det som er mest utsatt i båtsituasjoner,

nemlig forbruksbenken som vanlig.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: det som du foreslår med å bruke et relé i parallell fører også automatisk i prisområder som kan brukes for enklere løsninger. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

ps: det som du foreslår med å bruke et relé i parallell fører også automatisk i prisområder som kan brukes for enklere løsninger. :smiley:

Det bare måtte komme. :giggle:

Hva koster releet du prøver å selge?

Stakkar trådstarter, for ikke skal han få informasjon i ro og fred, og ikke skal han få vite at et skillerele som trolig gjør jobben koster 120 kroner. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

For å forvirre ytterligere kan jeg jo gi en liten forklaring på hvordan jeg har det i min båt (eller kanskje det kan gi noen ideer som kan brukes eller bevisstgjøring om hvordan man selv ikke skal ha det).

 

Jeg har hovedbryter til start og til forbruk samt en X-feed bryter mellom disse. Generator, samt landstrømlader og solcelle (via Naps Max Power) gir strøm direkte til forbruk (som består av 2x2 Varta 70Ah AGM). Startbatteriet er et 13 år gammelt Optima 50Ah og baugpropellbatteriet (som sitter forut) er et tilsvarende Maxxima batteri (nesten nytt – ca. 5 år). Rele styrt av generatorens D+ kobler sammen start og forbruk, slik at alle batterier mottar lading. Hovedbryter til start styrer 2 releer: det ene kobler sammen start og baugpropellbatteri (som også gir strøm til nyinstallert winch forut) med 16 mm2 kabel – det andre kobler inn forbrukskretsen (grunnen til dette er at forbruksbryteren sitter så nær dørken at den er lett å uforvarende slå av med foten). Generatoren er en Delco Remy S10 på 63A (beregnet til bil og derfor ikke helt rustfri). Den styres av en ekstern TWC regulator. X-feed bryteren kan jeg også bruke hvis jeg vil gi start- og baugprop.batteri strøm fra landstrømlader eller hvis jeg må hente nødstrøm til start fra forbruksbanken.

 

Tegningen er i utgangspunktet ikke laget for at andre enn jeg selv skal forstå den. Den er ment å skulle hjelpe meg etterhvert som glemsomhet og senilitet innhenter meg. Men kanskje er den lettere å forstå med denne forklaringen. Jeg trenger vel kanskje forklaringen selv etterhvert også.

 

Jeg regner med å få kjeft for at her er det ting som ikke er i henhod til en eller annen bestemmelse, men det gir jeg blaffen i. Dette opplegget fungerer utmerket for meg. Ønsker jeg meg noe annerledes? Ja, jeg kunne godt tenke meg en Balmar generator og kanskje en større landstrømlader (min gir bare ca. 12A). Hadde jeg hatt plass, skulle jeg gjerne hatt flere solcellepaneler. Og så kunne jeg gjerne tenke meg et mer moderne kjøleaggregat som trakk mindre strøm (f.eks. Isoterm med ASU og SP). Belysning blir sakte, men sikkert byttet ut med LED-lamper.

 

Jeg ligger lite i gjestehavn i ferien og har meget sjelden behov for landstrøm.

 

Eivind

 

 

ladeopplegg.jpg

Link to post
Share on other sites

... og ikke skal han få vite at et skillerele som trolig gjør jobben koster 120 kroner. :lipseal:

Selvfølgelig måtte dette komme. :yesnod:

Det er vel lov å tilføye noe uansett om du eller andre har gitt noen anbefalinger eller ikke?

 

Jeg persønlig er særlig interessert siden fire snakker om én løsning.

Det høres jo nesten ut som at trådstarterens spørsmål er både nytt og unikt,

men ikke vanlig standardsituasjon som er også det samme på de fleste andre båter.

 

Jeg kan ikke se noe som er unikt.

Hvorfor skal da en ikke også henvise til annet hvis ikke andre gjør det selvstendig?

 

Derimot og hvis det skal være så at et øffentlig emne ikke skal tilatte forskjellige svar

da skulle man ikke spørre på et øffentlig forum men snakke med bare en forhandler eller skrive IM.

 

Jeg forventer egentlig også at det kommer både flere foreslag og "men" enn det som kommer fra meg,

bortsett av hjemesnekrete løsninger er selve markedet jo stappfull med forskjellige produkter og løsninger.

 

Rart også at ikke du kommenterer reléanbefalingen lengre oppi som har en prislapp av 2900,- i Norge,

siden det finnes flere produkter fra ca. 600,- i nesten alle butikker og enda "bedre" fra ca. 1400,- i flere andre butikker.

What ever, noen av dine kommentarer synes jeg er veldig avhengig av dagsformen, stemning,

årstid og ikke minst hvem du kommenterer.

 

Men anbefales det bare et vanlig relé, eller kommer montøren som velger og installerer i tillegg?

Er det garantert at et slik relé til utsalgspris kr. 120,- takler alle utfordringer like bra som andre relébaserte løsninger

det produsentene flest gjerne krever minst noen hundre hvis ikke noen tusen kroner for?

 

Hvis man ikke kan undertegne for det da skulle man kanksje ikke uttale slik så høyt.

Begrepet "skillerelé" høres veldig allminnelig ut og fører til forvekslinger for ikke fagkundige personer

som i følge av bruk med små dynamoer og store batterier / forbrukere ofte nok ha sørget

for enten kortsluttete eller i beste fall vaporiserte reléer.

 

Omvent må du bare si i fra hvor man får kjøpt det,

fordi slike kilder trenger også jeg og mange kollegaer helt sikkert.

 

Men jeg vil ikke bli medlem i noen klubb som helst,

det må du bare huske.

 

:smiley:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i grunnen fått vite det jeg trenger. Jeg skal prøve å få plass til ca 200 Ah forbruk inne i motorrommet ved å hive ut ett av 75 Ah-batteriene som står der nå og flytte det andre og bruke det til start. Dersom det ikke går, setter jeg noen tette batterier under køyen eller i en benk i kabinen. Jeg setter inn et skillerelé med manuell override mellom start og forbruk, kobler ankervinsj og dynamo på forbruk og så har jeg laderen min som har to utganger, så den går på begge. Det får være godt nok foreløpig. Hvis det viser seg å bli dårlig balansert pga at startbatteriet får for mye lading, bytter jeg ut skillereléet med noe softwarestyrt.

 

Takk for hjelpen til alle som har kommentert.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg tenkte jeg skulle runde av denne tråden med å fortelle hva løsningen faktisk ble :) Nå har jeg seilt med dette i en sesong, og er veldig fornøyd med resultatet.

 

Jeg startet med å definere at de to eksisterende batteriene er henholdsvis startbatteri og forbruksbatteri (Engine og House på figuren jeg la inn på første innlegg på side 1). Deretter fjernet jeg lasken som går mellom bryterne for House og Engine. Jeg koblet i stedet inn et 125A dual sense relé fra BEP Marine, på batterisiden av bryterne til House og Engine.

 

Siden forbruksbatteriet blir mest utladet under vanlig bruk, ville jeg ha ladingen på dette, i stedet for på startbatteriet. For å få til det måtte jeg dra en egen ledning fra dynamoen til forbruksbatteriet. Jeg valgte å koble meg inn på batterisiden på House-bryteren. I tillegg måtte jeg selvsagt fjerne ledningen som gikk mellom dynamoen og startmotoren, ellers ville jo ladingen gått mot startbatteriet også. Med denne løsningen vil forbruksbatteriet bli ladet til det når 13.7 V, så kobler reléet inn slik at dynamoen lader både forbruk og startbatteri. En liten stund etter jeg stopper motoren vil reléet koble batteriene fra hverandre igjen, nærmere bestemt idet spenningen faller under 12.8 V. Som nevnt tidligere har landstrømsladeren min to utganger. Disse er koblet på batterisiden av bryterne til henholdsvis House og Engine.

 

Årsaken til at jeg valgte å koble dynamoen på forbruksbatteriet er at det ellers er det fare for at reléet blir stående og klikke inn og ut fordi spenningen synker voldsomt idet det lille startbatteriet med høy spenning blir koblet inn sammen med det store forbruksbatteriet med lav spenning. Det er bedre å lade den største banken først, slik at spenningen ikke synker sånn idet bankene blir koblet sammen.

 

Med dette på plass var jeg klar til å koble inn mer batterikapasitet på forbruksbanken. Jeg gikk for to 110Ah vanlige blybatterier, som jeg satte i lasterommet på styrbord side akter. Disse plasserte jeg i batteribokser på en hylle i lasterommet. Jeg trakk 35 mm^2 kabel fra disse frem til batterisiden på House- og Negative-bryterne. For å komme inn i lasterommet, måtte jeg bore hull i skilleveggen mellom akterkabinen og lasterommet. Hullet blir skjult av madrassen. Jeg tar det ikke så tungt at det nå står to 110Ah og ett 65Ah batteri i forbruksbanken. Siden batteriene er parallellkoblet, mener jeg de ikke skal ta skade av å være av forskjellig kapasitet.

 

Med denne løsningen kan jeg stole på at startbatteriet aldri blir tappet, uten at jeg trenger å skru på noen brytere. Alle batteriene blir fulladet hver gang jeg besøker en gjestehavn med strøm, og forbruksbanken holder i dagevis uten lading. Helt supert :)

 

Laderelé: http://www.maritim.n...125a-dual-sense

 

Totalt sett ble dette en veldig rimelig løsning, siden ladereléet bare koster 659 kr.

Redigert av ovegram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...