Jump to content

Elektrisk problem VP D3 m/EVC. Får ikke start på motor.

Gunda

Recommended Posts

Hei ! Fikk en merkelig el.feil i dag : På vei inn i havna oppdager jeg at de analoge instrumentene begynner å gå i hytt og pine. Tankmåler, turteller, voltmeter, temperatur o.s.v. varierte veldig opp og ned.. Vel inne i båsen stopper jeg motoren og ser da at instrumentene ikke går til 0 som de skal, men blir stående "frosset", f.eks. temperaturmåler på 80 grader, turteller på 800 omdr.osv. Står i denne stilling selv om hovebryter også slås av. Skrur på hovedbryter igjen, prøver å starte motor , men det skjer ingenting når jeg vrir om nøkkelen. Motor er helt død... Det er heller ikke lys eller reaksjon i EVC-displayet. Sjekker batterikabler, finner ingen dårlige koblinger. Jeg målte alle batterier : 12,7 volt på alle 3. Andre funksjoner, som f.eks. lanterner, horn, baugpropell o.s.v. er i orden. Hva i all verden er dette? En bagatell ?? :sweat: Håper noen kan hjelpe !!!Ble litt bekymret nå... :nonod:

Problemet løst ! Det var rett og slett kabelklemma på hovedjordkabel som var røket tvers av...Burde ikke skje på en 4 år gammel båt, spør du meg. Har ikke vært utsatt for noe direkte belastninger heller. Var heldig med tidspunktet da dette skjedde....

Da blir det ny klemme til noen få kroner i stedet for ny "black box" :yesnod:

Takk for tips !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...