Gunda Startet 9.August.2010 Link til dette innlegget Startet 9.August.2010 Hei ! Fikk en merkelig el.feil i dag : På vei inn i havna oppdager jeg at de analoge instrumentene begynner å gå i hytt og pine. Tankmåler, turteller, voltmeter, temperatur o.s.v. varierte veldig opp og ned.. Vel inne i båsen stopper jeg motoren og ser da at instrumentene ikke går til 0 som de skal, men blir stående "frosset", f.eks. temperaturmåler på 80 grader, turteller på 800 omdr.osv. Står i denne stilling selv om hovebryter også slås av. Skrur på hovedbryter igjen, prøver å starte motor , men det skjer ingenting når jeg vrir om nøkkelen. Motor er helt død... Det er heller ikke lys eller reaksjon i EVC-displayet. Sjekker batterikabler, finner ingen dårlige koblinger. Jeg målte alle batterier : 12,7 volt på alle 3. Andre funksjoner, som f.eks. lanterner, horn, baugpropell o.s.v. er i orden. Hva i all verden er dette? En bagatell ?? Håper noen kan hjelpe !!!Ble litt bekymret nå... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Her må du nok krype til korset å oppsøke verksted, håper du er dekket under reklamsjon. Dette blir bare synsing, men får en følelse av at det er en sort boks som har ryki, isåfall er det dyrt Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 (redigert) Sjekk de to sikringene som sitter i holdere på bb side av toppdekselet på motoren sammen med nødstoppen. Ellers så høres det merkelig ut at du får utslag selv med hovedbryter frakoblet, da burde det være helt dødt dersom motorinstallasjonen er gjort korrekt ift hovedbryter. Redigert 9.August.2010 av peppen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Når instrumentene ikke går tilbake tyder det på at de ikke har spenning. Sjekk sikkringer Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 sjekk att jordingsforbindelser er i orden Sitér dette innlegget Link to post
Gunda Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 ....i kveld skal jeg prøve med de tipsene som er kommet inn nå. Takker så langt. Håper det er en sikring som er røket ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Det samme skjedde med en bil jeg prøvekjørte i fjor! Instrumentene gikk bananas, og motoren stoppet. Ved startforsøk gikk motoren rundt uten å tenne. Diagnosen fra verkstedet var dårlig batteri. Jeg kjøpte forøvrig ikke den bilen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunda Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Problemet løst ! Det var rett og slett kabelklemma på hovedjordkabel som var røket tvers av...Burde ikke skje på en 4 år gammel båt, spør du meg. Har ikke vært utsatt for noe direkte belastninger heller. Var heldig med tidspunktet da dette skjedde.... Da blir det ny klemme til noen få kroner i stedet for ny "black box" Takk for tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.