Type0 Startet 9.August.2010 Link til dette innlegget Startet 9.August.2010 Hei. Mitt navn er Daniel fra Oslo. En 24 år gammel elektriker, og dette er mitt første innlegg her på forumet. :D Jeg har i flere år feriert i Portør hver eneste sommer og leid en Pioner Maxi med 9,9hk Yamaha motor. Primært til fiske og langturer langs kysten der. Og da tok jeg beslutningen for flere år siden at jeg faktisk kunne ha bruk for en liten båt selv. En båt jeg kan bruke over hele Norge og som er enkel å transportere. Enten på henger eller sammenpakket i bagasjerommet. Som kan brukes til alt fra cruising i høy hastighet på vannet, til fisking eller rolig kosekjøring i skjærgårder. Alt fra skjærgårder, turer fra Portør til Kragerø, fjordene på vestlandet, oslofjorden, mjøsa etc. Tenkte på en gummibåt med 15hk motor. Men jeg ser mange ulike modeller som kunne ha vært aktuelle ved første øyekast. Med oppblåsbar kjøl og alukjøl blant annet. Er det båtene med alukjøl som er mest stabile? Eller har oppblåsbar kjøl ganske ok kjøreegenskaper på vannet de også? Båten jeg ser etter må ha gode egenskaper i de hastighetene en 15hk motor klarer å oppnå. Med spesiell vekt på retningsstabilitet og hvordan de planer. Hvordan er det å fiske med bunnsnøre og stang fra slike båter? Er det ekstremt stor fare for punktering eller tåler pongtongene som regel fiskekrokene? (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig). Man kan jo være uheldig. Nå ser økonomien ut som en båt kan være innen rekkevidde, så da vil jeg rådføre meg litt med båtfolk som har litt mer peiling enn meg. Slik at jeg isåfall ender opp med den rette båttypen for meg. Jeg har ikke ført opp noe prisområde jeg kunne tenke meg, men båten må kunne ha plass til to - tre personer med fiskeutstyr\bag etc. For eksempel en 13 fot. Noen tips til modeller som kunne vært aktuelle? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 9.August.2010 Link til dette innlegget Svart 9.August.2010 Velkommen til forumet. Hvis du ser etter gummibåt bør du se etter en med kjøl, gjerne oppblåsbar kjøl. Forskjellen på en rib med alukjøl og en gummibåt med oppblåsbar kjøl er etter egen erfaring liten. Hva det gjelder fisking fra slike båter og kroker som kan pungtere båten, tror jeg faren er veldig liten for at dette kan hende. Selv har jeg pr i dag en Duramar ME300 (10fot) med en 10hester som er gjort om til 15hk, og dette er en meget allsidig båt, som jeg både har brukt som fremkomstmiddel for hele famileien, og som "leketøy" på vannet. Drar poden lett opp på vannski (meg nesten 100kg og han nesten 40kg) så båten drar godt nok. Det du bør se etter er lekkasjer og om ventilene er tette (bruk gjerne litt salovann på en spruteflaske og spray der du misstenker at det kan være noe lekkasje for da ser du fort om båten lager såpebobler) HER ER MIN BÅT Glenn Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Har gummibåt med oppblåsbar kjøl sjølv. Veldig fornøyd. Koster 3990 eller 4990 på europris. Er fart viktig (som eg antar med 15hk) så ville eg gåt for rib med stiv bunn. Gummibåtene har ein tendens til å suge seg fast og gir lite gevinst over 6hk har eg hørt, men eg har ikkje testa det sjølv med meir en 5hk. Valget ditt må avgjøres om av det om du skal ha henger på bilen eller ikkje. PS: det er eit helvette å pakke de heilt flat og sette de sammen igjenn de billige gummibåtene med oppbøåsbar kjøl og finerbunn inni...... Rib og henger høres kjekkere ut men koster...tja 30.000.- VS 4990.- på europris.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Avsluttet_1 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
alleviltilhimmelen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Hei. Jeg ville ha satset på en jolle/gummibåt med glassfiberbunn/rib variant. Disse får du fra 2,4 meter og oppover. Disse er mer stabile, og sikrere, samt at bunnen tåler mye mer grunnet glassfiber. Minirib følelse. Grand jollene er kjent for å være meget bra. Men her finnes det en rekke varianter fra Valiant, Brig, Suzumar rib etc. Vi sjekket en del i vinter da vi trengte ny jolle til båten vår, og valget stod mellom Valiant og Grand. Med Grand får du større motor, samtidig som de viser seg å være stabile. En annen fordel er at vi kan tappe ut luften, slik at jeg får plass i en stasjonsvogn med bakseter nede. Da er det kun skrogets lengde som du trenger å ta hensyn til. Og hvis du ser for deg 13 fot, så ville vel 330 lengde være fin for deg? Lykke til i valget. Redigert 10.August.2010 av alleviltilhimmelen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Type0 Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Tusen takk for svar alle sammen. Meget verdifull informasjon. I min spareplan så er halvparten av pengene som legges til side øremerket til båt. Om jeg må litt opp i pris (35 - 40 000) for å få en skikkelig båt så betyr dette bare at jeg må vente litt til. Enda mer tid til å tenke og etterforske :D Derfor setter jeg ikke opp noe budsjett foreløpig før jeg vet hva jeg trenger. Jeg har hørt at det kan lønne seg å kjøpe om senhøsten\vinteren grunnet prisene på den sesongen. Stemmer dette? Eneste aberet da er kanskje det at jeg da muligens ikke har muligheten til å få prøvekjøre båten før jeg kjøper den. På for eksempel bruktmarkedet. Men om det er penger å spare på å vente så kan jo dette være en fordel. Hvordan er til eksempel en alu eller glassfiberbunn festet til "skroget"? Er dette avtagbart eller er det faststøpt? Og så litt over til motor. Jeg har kjørt stort sett Pioner Maxi med 9,9 yamaha (tidlig 90-tallsmodell) og fikk låne onkelen min sin lille zodiac med 15hk Mercury, og kameraten hans sin zodiac med en Suzuki. Likte ikke at girene var innebygd i gassen som på Mercurymotoren, så yamahamotoren og suzukien likte jeg best. Der det var en separat hendel for dette. Men hvilke motorer kan dere anbefale? Merke vs merke hva gjelder driftsikkerhet og deletilgang. 4-takt er nok det jeg skal satse på. Må si det er godt å ha et slikt møtested, for det er mye spørsmål jeg har rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 (redigert) Mit råd kunne være: Køb ikke for lille båd. Hvis du bliver "hooked" så vil du nemlig ret hurtigt blive fristet til at bytte op. Så min anbefaling ville være en 330 eller 360 med glasfiberskrog med en 15-25 HK og styrepult. Noget i denne stil: http://www.jarnbroderna.se/products/?id=343 Den ville du nok skulle have på en trailer, men det er efter min mening det værd. Jeg har selv haft en Yamaha 9.9 4T til min (mindre) båd i sommer og det er en dejlig motor. Har kun godt at sige om den når det gælder kvaliteten. Andy Redigert 11.August.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Skal du kjøpe brukt motor ville jeg satset på en Yamaha (du får ikke bedre brukt motor), Suzuki er sikkert også bra. Det er sikkert delte meninger om dette, men jeg ville aldri kjøpt en eldre Mercury (igjen), det er ofte det samme som å kjøpe seg problemer og irritasjon. Ville satset på en 2-takt 9,9 Yamaha, som oftest er gjort om til 13,5 hk, eller en ren 15 hk. Kjøper du 4-takt er disse mye tyngre å drasse på enn 2-takterne. Hvis du kjøper en rib med glassfiberbunn bør du være obs på at glassfiberen er meget tynn i alle ribber i denne størrelsen. De tåler å bli brukt på sjøen, men er lite motstandsdyktig mot steiner/grunnstøtting. Ikke noe problem å lage hull i glassfiberen; det er bare å stige hardt opp i båten mens den ligger mot en stein i fjæra. Har selv en liten rib, Zodiac 310 YL, som er en kanon bra gummibåt til sitt bruk og med de begrensninger som ligger i konstruksjonen. I forhold til kjøreegenskaper og oppførsel i sjøen er det en helt annen verden i forhold til å kjøre en gummibåt med oppblåsbar kjøl. Lykke til med båtkjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Hei og velkommen på forumet! 3 til 4 karer pluss utstyr,drasses rundt omkring mellom øst og sørlandet.. Ville gått for en 13-14 fots aluminium eller glassfiber båt jeg! Mye bedre innvendig plass,og tåler mer mekanisk påvirkning.Henger er jo da et must,men lell a gitt.. Lyyke til! Sitér dette innlegget Link to post
Type0 Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Takk takk. Men jeg tror valget faller på gummibåt. :D Og 4-takt motor. Akkurat motortypen er avgjort. Ekstra vekt plager meg ikke. Samtidig som jeg vil at den skal kjøre på ublandet bensin. Og hvis folk mener Yamaha er pålitelige motorer så går jeg for dette. Et inntrykk jeg også har fått de gangene jeg har feriert og leid en båt. Men når man har motoren koblet på konsoll; Hvor enkelt er det å montere og demontere den fra båten? Er det noen hurtigkoblinger av noe slag? Jeg er litt glad i å kjøre med "rorpinne" men er litt nyskjerrig på rattkonsoll,ja. Og hvordan lyder regelen om lanterneplikt? Holder det med kjørelys bak ved motoren eller må man ha babord og styrbordlanterne om natta? Eller gjelder dette bare for større båter? Google hjalp meg egentlig ikke så mye på dette. Igjen, jeg setter veldig stor pris på hjelpen deres. Virker som dere har god peiling på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Type0 Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Velkommen til forumet. Takk :D Selv har jeg pr i dag en Duramar ME300 (10fot) med en 10hester som er gjort om til 15hk, og dette er en meget allsidig båt, som jeg både har brukt som fremkomstmiddel for hele famileien, og som "leketøy" på vannet. Drar poden lett opp på vannski (meg nesten 100kg og han nesten 40kg) så båten drar godt nok. Wow. Det der så meget aktuelt ut. Hvor mange voksne personer får man plass til i den? Fører og en passasjer? Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Hei Hvis du går for gummibåt med oppblåsbar kjøl, så pass i hvertfall på at båten har dørk av tre eller glassfiber. Det gjør den stivere og mer retningsstabil. Holdt engang på å falle overbord fra en med oppblåsbar dørk da denne plutselig dro til venstre da den traff en bølge. Rag Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Hvor mange voksne personer får man plass til i den? Fører og en passasjer? Vi har kjørt 2 vokse pluss 2barn i denne med full opppakning for en lang dag på en badeøy vi pleier å dra til. 3 voksne har god plass i denne. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Type0 Svart 14.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Jeg skal ha det i bakhuet :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.