Jump to content

Sensor for automatisk utpumping av vann sluttet å fungere

Fjell11

Recommended Posts

Forstår jeg deg riktig, så snakker du om flottørbryteren til lensepumpa? I så tilfelle kan jeg ønske deg velkommen i klubben for sviktende nivåkontakter. Det er et stadig problem at slike flottøbrytere svikter. Løsningen er å skifte den ut med en ny av anerkjent fabrikat. Jeg sverger til to separate systemer, dvs. to uavhengige lensepumper med hver sin flottørbryter av forskjellig fabrikat. Desverre er det mye dritt på markedet av så livsviktig utstyr.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Desverre er det mye dritt på markedet av så livsviktig utstyr.

Er dette virkelig livsviktig utstyr? Jeg har aldri hatt en slik, kun manuell bryter. En plastbåt tar uansett inn så lite vann at en slik flottørbryter i det store og hele bare ville ha ligget der og rustet i stykker av seg selv. Dessuten liker jeg å ha kontroll på når jeg skal lense selv. Men kanskje jeg burde hatt en slik likevel?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Stort sett ligger denn der ubrukt ja, men den dagen f.eks en slange på sjøvannssiden av kjølinga ryker mens du går for maskin og du følgelig er i ferd med å fylle båten med sjøvann kan den være god å ha. Ikke minst i kombinasjon med en alarm.

Det samme om en skroggjennomføring skulle ryke mens du ligger fortøyd, greit å vite at båten blir lenset så lenge det er strøm på batteribanken. Forhåpentligvis har du eller andre i havna oppdaget at noe er galt før batteriene er tomme.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du sier ikke om pumpen har innebygd sensor eller om det er en ekstern føler.

Har den innebygd sensor må du evt. bytte pumpen, eller bare montere en egen sensor som du kobler opp.

Det virker som det mye ymse kvalitet på dette utstyret.

Personlig har jeg to pumper i min båt. En som har innebygd sensor (en liten Rule) og en stor manuell Rule. Den store er til dags dato ikke brukt, men er med som back-up skulle man få en større lekasje under gange (slange som får sprekk, etc etc.)

Og ja, jeg ville nok sørget for å få i gang den bryteren igjen. Som andre sier, skjer det noe mens du ligger til havn, vil naboene sikkert reagere på at båten din pumper ut så ofte, og dermed kontakte deg, så billig forsikring den saken der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...