Fjell11 Startet 9.August.2010 Link til dette innlegget Startet 9.August.2010 Har en triton 225 med mercruiser 120 hk innenbords motor hvor sensoren for automatisk utpumping av bunnvann sannsynligvis har sluttet a fungere. Utpumpingen fungerer fint nar jeg trykker pa knappen for utpumping men det skjer altsa ikke automatisk lengre. Noen tips pa hvordan jeg kan fikse dette? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Forstår jeg deg riktig, så snakker du om flottørbryteren til lensepumpa? I så tilfelle kan jeg ønske deg velkommen i klubben for sviktende nivåkontakter. Det er et stadig problem at slike flottøbrytere svikter. Løsningen er å skifte den ut med en ny av anerkjent fabrikat. Jeg sverger til to separate systemer, dvs. to uavhengige lensepumper med hver sin flottørbryter av forskjellig fabrikat. Desverre er det mye dritt på markedet av så livsviktig utstyr. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gurba Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Enkel sak å bytte sjøl. Koster ca 100-300.- avhengig av kvalitet/type. Kun to ledninger inn på den og samme hvem du kobler hvor. Sitter som regel ved siden av lensepumpa, liten klump med en vippearm på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Desverre er det mye dritt på markedet av så livsviktig utstyr. Er dette virkelig livsviktig utstyr? Jeg har aldri hatt en slik, kun manuell bryter. En plastbåt tar uansett inn så lite vann at en slik flottørbryter i det store og hele bare ville ha ligget der og rustet i stykker av seg selv. Dessuten liker jeg å ha kontroll på når jeg skal lense selv. Men kanskje jeg burde hatt en slik likevel? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Stort sett ligger denn der ubrukt ja, men den dagen f.eks en slange på sjøvannssiden av kjølinga ryker mens du går for maskin og du følgelig er i ferd med å fylle båten med sjøvann kan den være god å ha. Ikke minst i kombinasjon med en alarm. Det samme om en skroggjennomføring skulle ryke mens du ligger fortøyd, greit å vite at båten blir lenset så lenge det er strøm på batteribanken. Forhåpentligvis har du eller andre i havna oppdaget at noe er galt før batteriene er tomme. Redigert 10.August.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jori Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Du sier ikke om pumpen har innebygd sensor eller om det er en ekstern føler. Har den innebygd sensor må du evt. bytte pumpen, eller bare montere en egen sensor som du kobler opp. Det virker som det mye ymse kvalitet på dette utstyret. Personlig har jeg to pumper i min båt. En som har innebygd sensor (en liten Rule) og en stor manuell Rule. Den store er til dags dato ikke brukt, men er med som back-up skulle man få en større lekasje under gange (slange som får sprekk, etc etc.) Og ja, jeg ville nok sørget for å få i gang den bryteren igjen. Som andre sier, skjer det noe mens du ligger til havn, vil naboene sikkert reagere på at båten din pumper ut så ofte, og dermed kontakte deg, så billig forsikring den saken der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.