hermansen Startet 10.August.2010 Link til dette innlegget Startet 10.August.2010 I min båt har jeg 2 batteribanker. Bank 1: Start + baupropell + ankervinsj. 2 stk Exide Maxxima 900 DC koblet i paralell (2x55 Ah). Type AGM. Nye våren 2009. Bank 2: Forbruk (alt annet). 2 stk. Sunox (2x105 Ah). Type AGM. Nye våren 2007. Batterilader er Sterling, modell Procharge PC1220 med 3 utganger og maks 20A ladestrøm. Lader fra Sterling er satt til AGM batteritype og absortion time = 2 timer. Dette har den vært hele tiden. Lader var ny i fjor. Batteri overvåkes av monitor fra Victron, modell BMV-602 Lader jeg batteriene fra motor (Volvo KAD300 med orginal dynamo) lades batteriene, begge bankene, med 14.2V ladespenning. Denne kunne nok vært bedre, men jeg har ikke hatt noe problem med dette. Benytter en Quick ESC 163 ladeseperator med tilnærmet null spenningstap (de nye med Mosfet teknologi). Når båt har vært koblet til landstrøm så har normal ladespenning vært ca 14.3v på bank 1 og 14.2v på bank 2. Denne spenningen har jeg målt både via monitor fra Victron samt fra eget voltmeter. Og de har alltid vist det samme. Men i helgen opplevde jeg noe rart. Ladespenning på bank 1 var plutselig steget til 14.6v på bank 1 og 14.4 på bank 2. Jeg måler samme spenning med 2 forskjellige voltmeter (Victron monitor samt eget multimeter). Denne økningen på 0.3v på bank 1 og 0.2v på bank 2 kan ikke være normal, eller kan den ? Noen som forklare dette ? Er det lader som alt har tatt kvelden eller har batteriebankene mine blitt ødelagt ? Sulfatering ? Tips for videre feilsøking mottas med takk. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Kan det være at du tilfeldigvis har truffet linjen som jeg har uthevet fra spec ???? Sterling lader PRO-DIGITAL 12Volt 30Ampere Batteriladere og strømforsyning CED: Ladere som tilbyr best teknik, til lavest pris, allerede i andre generasjon: + Multispenning 90 - 125Volt og 185 - 260 Volt. Automatisk tilpassning ! + Multifrekvens 40 - 400 Hz. Automatisk tilpassning ! = 100% effekt også ved "dårlig forhold" f.eks. på lange brygger ! + 3-trinns støyfilter = ikke noe forstyrrelser + Galvanisk skille = ikke noe tæring + Strømforsyningsmodus, også uten batteri + IUoUo-ladekarakteristikk (4-trinns) = 100% ladning + For alle Batterityper (åpent eller lokket bly/syre, GEL og AGM) + 3 uavhengige batteritiluttak f. opp til 3 batteribenker. 24 kt.forgyllt. + Lades også 100% ved opp til 40º C omgivelsestemperatur ! + Temperaturstyrt kjølevifte + Overlastbeskyttet + Stabil mot kortslutning + Støtsikker og stabil mot vibrasjon + Parallellkopling av flere ladere er mulig + Digitalt softwarestyring + Automatisk kjenning og tilpasning av batteristørrelsen + Automatisk og riktig utjevningsladning + Automatikk mot batterisulfatering (hver 7 dager ! ) + Temperaturstyrt ladning (også batteritemperatur) + Batterisensor er inkludert leveringen. + Automatisk reduksjon av ladestrømmen, hvis laderen bli for varmt + Batteri-overspenningbeskyttelse + Batteri-overvarmingsbeskyttelse + 8 innebyggte LED for å vise om tilstand og ladning + Mulighet for tilkobling av fjernkontroll / display med flere funksjon ! Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hermansen Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Kan det være at du tilfeldigvis har truffet linjen som jeg har uthevet fra spec ???? + Automatikk mot batterisulfatering (hver 7 dager ! ) Det var en ide. Men vet du om denne funksjonen også finnes på vanlig Procharge ? Jeg har Procharge og ikke Pro-Digital som du beskriver. Uansett så har jeg nå koblet på ladning via landstrøm og tenkte å la den stå på et par dager for å se om ting går tilbake til normalen. /Øystein Redigert 10.August.2010 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) mener Procharge og har det , har PRO-DIGITAL 12Volt 10Ampere versjonen selv Redigert 10.August.2010 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.