Jump to content

En vekker for dem uten VHF. Drev rundt i over 23 t før hjelpen kom


Anjuma

Recommended Posts

Her er en vekker for dem som ikke synes det er så viktig å ordne seg en VHF i båten.

 

I over 23 timer drev den 43 år gamle familiefaren fra Arendal rundt i sin 29-fots Scand Baltic i Skagerrak uten kontakt med omverdenen.

<Fra samboeren tok kontakt med politiet til Hovedredningssentralen fikk beskjed, tok det over 17 timer. >

 

 

Mann drev rundt i over 23 timer

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

..av en seilbåt slik at han slipper å plages med en båt som truer med å gå rundt og som trenger diesel.

 

Hehehehe... veeeel... det faller vel noe dyrere enn et VHF-innkjøp vil jeg tro :smiley:

...dog burde han vel hatt noe i båten som kunne vært benyttet som drivanker i det minste..... ei plastbøtte f.eks

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

..av en seilbåt slik at han slipper å plages med en båt som truer med å gå rundt og som trenger diesel.

 

 

Og hva skulle det hjelpe for.

80 % av seilbåtene som passer meg her i fjorden har den nye typen seil - det helt blanke, og gjennomsiktige.

De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Og hva skulle det hjelpe for.

80 % av seilbåtene som passer meg her i fjorden har den nye typen seil - det helt blanke, og gjennomsiktige.

De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor?

 

På'n igjen. :yesnod:

 

Det er det som er så fint med seilbåt, - vi kan velge seil eller motor. :smiley: ( selv om i mye vind foretrekker jeg seilene fremfor motor, for da går det ikke fremover med motor uansett)

 

Er det vindstille så er det trist å ligge å drive med seil. Er det motvind og trangt om plassen kjører vi, av b.l.a høflighet ovenfor andre, motor.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post

De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor?

 

Sist søndag var det stor fiskekonkurranse i Langesund, med dertilhørende massiv båttrafikk.

I sundet var det til tider rene trafikk korken. Men likevel var det seilere som gikk gjennom sundet for seil. Og det skapte jo ikke akkurat mindre kaos.

 

 

Personlig forstår jeg ikke at man tør seile/krysse seg gjennom det trange og smale Langesundet... her går jo også de fleste tankere og lasteskip og de kommer meget jevnlig, både inn og ut av fjorden.

Men nå er ikke jeg noen seiler og kjenner ikke manuvreringsegenskapene på disse seilbåtene, men det ser noe ekstremsportaktig ut for min del.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Ikke noe imot seilbåter, men det er leit å høre om seilbåter som holder på å gå på grunn - fordi motoren har stoppet, og det er vind nok for å seile seg ut av det.

 

Dette blir desverre en avsporing, men den største "feilen" her må jo være at politiet ventet 17 timer med å meld fra til HRS. TRAGISK

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

80 % av seilbåtene som passer meg her i fjorden har den nye typen seil - det helt blanke, og gjennomsiktige.

De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor?

Hvordan vet du at de er blanke og helt gjennomsiktige siden de du ser ikke bruke seilene sine??

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

....men den største "feilen" her må jo være at politiet ventet 17 timer med å meld fra til HRS. TRAGISK

 

Enig... men det er nok ikke unikt knyttet mot denne saken. Som det står så er Politiet så overlesset med prioriterte saker at en båt i havsnød tydeligivis ikke prioriteres som hastesak.

Det er nyttig å vite at båtfolk ikke er foretrukket som prioritet hos Politiet... dermed desto viktigere å pleie sin lille VHF med omhu.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Enig... men det er nok ikke unikt knyttet mot denne saken. Som det står så er Politiet så overlesset med prioriterte saker at en båt i havsnød tydeligivis ikke prioriteres som hastesak.

Det er nyttig å vite at båtfolk ikke er foretrukket som prioritet hos Politiet... dermed desto viktigere å pleie sin lille VHF med omhu.

 

Ingen tvil. Har man nå ikke VHF ombord, så legg inn Tlfnr 120 på mobilen, gir deg nærmeste kystradiostasjon, og de setter igang med en gang.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

legg inn Tlfnr 120 på mobilen, gir deg nærmeste kystradiostasjon, og de setter igang med en gang.

 

Ja det er jo smart. Men jeg tør ikke stole ene og alene på mobildekningen på sjøen. Og når uhellet først er ute så er gjerne mobilen uten dekning eller går tom for strøm... som stakkararen i denne historien tydeligvis opplevde. Han fikk ringt kona og etter det var det visst død tlf.

En VHF ville nok ført til at han hadde kontaktet "de rette instanser" direkte og dermed også hadde blitt reddet omgående.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Hvordan vet du at de er blanke og helt gjennomsiktige siden de du ser ikke bruke seilene sine??

 

Tror du gikk glipp av spøken her Sydvesten....."De helt blanke og gjennomsiktige seilene" er nok ment som seilbåter med seilet nede.

 

Når det er sagt så begynner jeg å blir riktig lei av denne seil / motor diskusjonen her inne. Noen av medlemmene her inne "legger armene i kryss over magen" og fremhever sin egen båt-types fortreffelighet.

Det finnes dog noen eksempler på medlemmer som har begge typer båter og da spør jeg meg: Hvorfor har de det ?

Jo, det har de fordi seil og motor dekker noen felles behov, men de dekker også noen veldig ulike behov. Jeg er helt sikker på at mange motorbåtfolk kunne hatt godt av en stille seilas hvor vinden bestemte målet, like mye som at en seiler kunne nytt å blitt med en liten snekke indre leden fra Arendal mot Tvedestrand. Jeg har et medlem i båtforeningen som har hatt både Scand 360DC og Bavaria 44 Vision og han kan underskrive på at begge båter har sine positive sider, men det mest positive er at han har prøvet dem begge og nytt godt av begge verdener.

 

Avsluttningsvis så er min pappa sterkere enn din så !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jo, det har de fordi seil og motor dekker noen felles behov, men de dekker også noen veldig ulike behov. Jeg er helt sikker på at mange motorbåtfolk kunne hatt godt av en stille seilas hvor vinden bestemte målet, like mye som at en seiler kunne nytt å blitt med en liten snekke indre leden fra Arendal mot Tvedestrand. Jeg har et medlem i båtforeningen som har hatt både Scand 360DC og Bavaria 44 Vision og han kan underskrive på at begge båter har sine positive sider, men det mest positive er at han har prøvet dem begge og nytt godt av begge verdener.

 

 

Også har vi alle en ting felles - vi elsker å være på sjøen i den båten vi har, og det er plass til alle.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

 

Og der står det sort på hvitt:

<Det viste seg at han hadde tom for drivstoff og ikke hadde mulighet for å varsle andre på grunn av at han var utenfor rekkevidde.>

Mobiltelefon er kjekt å ha det, men den har sine begrensninger på sjøen og er nok dårlig som sikkerhetsverktøy sett i forhold til VHF

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...