Anjuma Startet 10.August.2010 Link til dette innlegget Startet 10.August.2010 Her er en vekker for dem som ikke synes det er så viktig å ordne seg en VHF i båten. I over 23 timer drev den 43 år gamle familiefaren fra Arendal rundt i sin 29-fots Scand Baltic i Skagerrak uten kontakt med omverdenen. <Fra samboeren tok kontakt med politiet til Hovedredningssentralen fikk beskjed, tok det over 17 timer. > Mann drev rundt i over 23 timer Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 "I dag er mannen lykkelig for å være hjemme" tur att det gikk bra ! neste år er han sikkert en lykkelig eier av en VHF.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 neste år er han sikkert en lykkelig eier av en VHF.......... Hehe, ja jeg tipper han allerede leser på VHF teorien. Men det er dessverre mange som tenker at de "kun" seiler i kjent farvann og "skal bare" en liten tur av gangen og derfor ikke har behovet. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Mulligan Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 neste år er han sikkert en lykkelig eier ..av en seilbåt slik at han slipper å plages med en båt som truer med å gå rundt og som trenger diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 ..av en seilbåt slik at han slipper å plages med en båt som truer med å gå rundt og som trenger diesel. Hehehehe... veeeel... det faller vel noe dyrere enn et VHF-innkjøp vil jeg tro ...dog burde han vel hatt noe i båten som kunne vært benyttet som drivanker i det minste..... ei plastbøtte f.eks Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Benji Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 ..av en seilbåt slik at han slipper å plages med en båt som truer med å gå rundt og som trenger diesel. Og hva skulle det hjelpe for. 80 % av seilbåtene som passer meg her i fjorden har den nye typen seil - det helt blanke, og gjennomsiktige. De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 den nye typen seil - det helt blanke, og gjennomsiktige. kejserens nye klæder ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor? For å unngå å plage motorbåtførere med seiling i trangt farvann. Og trangt farvann blir jo definert som alt innefor Færder til alt innefor norsk økonomisk sone kan jeg jo lese her på forumet. Lii avhengig av hvilken D-grad skribenten har. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Sjekker nok opp Tankmåleren og vil jeg tro , feil på instrument kan jo forekomme Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Blue_Dragon Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Et annet viktig sikkerhetsutstyr er drivanker som diskutert i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Og hva skulle det hjelpe for. 80 % av seilbåtene som passer meg her i fjorden har den nye typen seil - det helt blanke, og gjennomsiktige. De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor? På'n igjen. Det er det som er så fint med seilbåt, - vi kan velge seil eller motor. ( selv om i mye vind foretrekker jeg seilene fremfor motor, for da går det ikke fremover med motor uansett) Er det vindstille så er det trist å ligge å drive med seil. Er det motvind og trangt om plassen kjører vi, av b.l.a høflighet ovenfor andre, motor. Redigert 10.August.2010 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor? Sist søndag var det stor fiskekonkurranse i Langesund, med dertilhørende massiv båttrafikk. I sundet var det til tider rene trafikk korken. Men likevel var det seilere som gikk gjennom sundet for seil. Og det skapte jo ikke akkurat mindre kaos. Personlig forstår jeg ikke at man tør seile/krysse seg gjennom det trange og smale Langesundet... her går jo også de fleste tankere og lasteskip og de kommer meget jevnlig, både inn og ut av fjorden. Men nå er ikke jeg noen seiler og kjenner ikke manuvreringsegenskapene på disse seilbåtene, men det ser noe ekstremsportaktig ut for min del. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Det er det som er så fint med seilbåt, - vi kan velge seil eller motor. men ikke seil og motor....da braker helvetet løs....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Benji Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Ikke noe imot seilbåter, men det er leit å høre om seilbåter som holder på å gå på grunn - fordi motoren har stoppet, og det er vind nok for å seile seg ut av det. Dette blir desverre en avsporing, men den største "feilen" her må jo være at politiet ventet 17 timer med å meld fra til HRS. TRAGISK Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) 80 % av seilbåtene som passer meg her i fjorden har den nye typen seil - det helt blanke, og gjennomsiktige. De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor? Hvordan vet du at de er blanke og helt gjennomsiktige siden de du ser ikke bruke seilene sine?? Redigert 10.August.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Morgan81 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) ..Og trangt farvann blir jo definert som alt innefor Færder til alt innefor norsk økonomisk sone kan jeg jo lese her på forumet.. Hehe, har fått samme inntrykk. Er litt overrasket over at det enda ikke har vært en her poll på: "Bør det være "no wake" og maks 5 knop innenfor norsk økonomisk sone?" Redigert 10.August.2010 av Morgan81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 ....men den største "feilen" her må jo være at politiet ventet 17 timer med å meld fra til HRS. TRAGISK Enig... men det er nok ikke unikt knyttet mot denne saken. Som det står så er Politiet så overlesset med prioriterte saker at en båt i havsnød tydeligivis ikke prioriteres som hastesak. Det er nyttig å vite at båtfolk ikke er foretrukket som prioritet hos Politiet... dermed desto viktigere å pleie sin lille VHF med omhu. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Benji Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Enig... men det er nok ikke unikt knyttet mot denne saken. Som det står så er Politiet så overlesset med prioriterte saker at en båt i havsnød tydeligivis ikke prioriteres som hastesak. Det er nyttig å vite at båtfolk ikke er foretrukket som prioritet hos Politiet... dermed desto viktigere å pleie sin lille VHF med omhu. Ingen tvil. Har man nå ikke VHF ombord, så legg inn Tlfnr 120 på mobilen, gir deg nærmeste kystradiostasjon, og de setter igang med en gang. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 legg inn Tlfnr 120 på mobilen, gir deg nærmeste kystradiostasjon, og de setter igang med en gang. Ja det er jo smart. Men jeg tør ikke stole ene og alene på mobildekningen på sjøen. Og når uhellet først er ute så er gjerne mobilen uten dekning eller går tom for strøm... som stakkararen i denne historien tydeligvis opplevde. Han fikk ringt kona og etter det var det visst død tlf. En VHF ville nok ført til at han hadde kontaktet "de rette instanser" direkte og dermed også hadde blitt reddet omgående. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Lazyjack Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 De bruker jo desverre ikke seilene sine, om de har - hvorfor? Hvilken fjord holder du til i? Her i Oslofjorden seiler vi alt det vi kan når det er vind - helst mye vind. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hvordan vet du at de er blanke og helt gjennomsiktige siden de du ser ikke bruke seilene sine?? Tror du gikk glipp av spøken her Sydvesten....."De helt blanke og gjennomsiktige seilene" er nok ment som seilbåter med seilet nede. Når det er sagt så begynner jeg å blir riktig lei av denne seil / motor diskusjonen her inne. Noen av medlemmene her inne "legger armene i kryss over magen" og fremhever sin egen båt-types fortreffelighet. Det finnes dog noen eksempler på medlemmer som har begge typer båter og da spør jeg meg: Hvorfor har de det ? Jo, det har de fordi seil og motor dekker noen felles behov, men de dekker også noen veldig ulike behov. Jeg er helt sikker på at mange motorbåtfolk kunne hatt godt av en stille seilas hvor vinden bestemte målet, like mye som at en seiler kunne nytt å blitt med en liten snekke indre leden fra Arendal mot Tvedestrand. Jeg har et medlem i båtforeningen som har hatt både Scand 360DC og Bavaria 44 Vision og han kan underskrive på at begge båter har sine positive sider, men det mest positive er at han har prøvet dem begge og nytt godt av begge verdener. Avsluttningsvis så er min pappa sterkere enn din så ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Benji Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Jo, det har de fordi seil og motor dekker noen felles behov, men de dekker også noen veldig ulike behov. Jeg er helt sikker på at mange motorbåtfolk kunne hatt godt av en stille seilas hvor vinden bestemte målet, like mye som at en seiler kunne nytt å blitt med en liten snekke indre leden fra Arendal mot Tvedestrand. Jeg har et medlem i båtforeningen som har hatt både Scand 360DC og Bavaria 44 Vision og han kan underskrive på at begge båter har sine positive sider, men det mest positive er at han har prøvet dem begge og nytt godt av begge verdener. Også har vi alle en ting felles - vi elsker å være på sjøen i den båten vi har, og det er plass til alle. Redigert 10.August.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Sagen er tidligere omtalt i denne tråd...: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/5611-baat-relaterte-nyheter-i-mediene/page__st__7530 Andy Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 https://baatplassen.n.../page__st__7530 Andy Og der står det sort på hvitt: <Det viste seg at han hadde tom for drivstoff og ikke hadde mulighet for å varsle andre på grunn av at han var utenfor rekkevidde.> Mobiltelefon er kjekt å ha det, men den har sine begrensninger på sjøen og er nok dårlig som sikkerhetsverktøy sett i forhold til VHF Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Mulligan Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 20 mil fra land? På kanten av rekkevidde for VHF med så lav antenne. Pyro er kjekt å ha i båten. Da kan hjelp tilkalles uten strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.