Våtbåt Startet 10.August.2010 Link til dette innlegget Startet 10.August.2010 Heisann, jeg har en Selco Selqueen 24 fot. Denne båten har hatt en eier siden 1971 og er, etter mitt syn, helt strøken. Jeg er kjempefornøyd med størrelsen og alt annet med båten. Motoren, en VP AQ 130, er fra 1970 og det begynner å skje en hel del med den. Frostplugg spratt ut, høyt turtall, bruker veldig mye drivstoff, drevet spretter opp, motor blir varm etc. Det jeg vurderer er å bytte ut med en helt ny bensin motor fra Volvo, en 3.0L 135 hk inkl drev for kr 95'. Volvo motor Hvilke tanker gjør dere rundt dette? (Si i fra om bildene ikke kommer opp, mulig feil med linken) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Motoren du vurderer og kjøpe er en eldgammel konstruksjon som er kjent for og være tørst og slapp. Plussiden er at den er billig. Hva med en Mercruiser 120 hk Diesel? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Våtbåt Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Motoren du vurderer og kjøpe er en eldgammel konstruksjon som er kjent for og være tørst og slapp. Plussiden er at den er billig. Hva med en Mercruiser 120 hk Diesel? Ja, da er ikke det særlig aktuelt mer, takk for det :) Har du en link til Mercruiser'n, kanskje det hadde vært et alternativ?! Vet du hvor mye disse koster? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Her er en http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=21058188 Ellers ser det ut at 1,7 TDI 120 ikke er i salg lenger og er erstattet av 2,0 common rail med 130 - 170 hk. Om man leter litt er det sikkert mulig og fine en ny 1,7 TDI til en god pris ett eller annet sted... http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=15710&mid=14747 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bearded Beast Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) den merc 1.7 motoren er ikkje kjent for å være så god kvalitet på akkurat.. Den båten blir for stor og det er akkurat der skoen trykker mht den 1.7 en 4.3 V6 fra mercruiser koster rundt 100" og er et sikkert valg og har en nydelig gange uten denne vibreringen som en firer har og da spesielt som diesel har. Og med en slik motor vil du både ha overskudd og god bensinøkonomi. Volvo har også samme motoren men vet ikkje hva den koster Redigert 10.August.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Mange fine forslag her som jeg understøtter, men måtte bare få si at det var ett flott eksemplar av en klassiker det der, håper du fortsatt tar like godt vare på den (Har vel for det meste stått innpakket den der om den er i orginaltskikk Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Mange fine forslag her som jeg understøtter, men måtte bare få si at det var ett flott eksemplar av en klassiker det der, håper du fortsatt tar like godt vare på den (Har vel for det meste stått innpakket den der om den er i orginaltskikk Heisann, denne er nærmest 100 % original innvendig, måtte rive bort litt beskyttelsesplast innvendig. Ikke mye brukt og ikke slitt. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Mercruiser er jo et godt alternativ, jeg skal ikke kjøre fort eller ha noen med vannski etter meg. Liker ikke å kjøre særlig raskere enn 15 knop og har unger ombord Kanskje denne... Ikke dyr og ser ut til å ha nok krefter. Sjekket med volvo i dag, de skulle ha ca 25' for å bytte en motor. Antar da at denne vil komme på ca 110' ferdig montert. Sitér dette innlegget Link to post
lenybakk Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Kanskje denne... Ikke dyr og ser ut til å ha nok krefter. Sjekket med volvo i dag, de skulle ha ca 25' for å bytte en motor. Antar da at denne vil komme på ca 110' ferdig montert. Skal ikke si det for sikkert, men tror dette er samme motor som 3,0 l fra Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Så det er ingen som har argumenter mot å sette inn ny motor i en gammel båt? Er det andre som har gjort dette med erfaringer, negative eller positive? Sitér dette innlegget Link to post
lenybakk Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Båten ser veldig bra ut. Så hvis du har tenkt å beholde båten i noen år, så vil det nok være greit å bytte motor. Men en får som regel ikke igjen utgiftene ved salg. Men vil absolutt anbefale 4,3 l. isteden for 3,0 l. Vurderer selv å bytte fra 3,0 l til 4,3 l. i min båt. ( Draco 20 ) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Båten ser veldig bra ut. Så hvis du har tenkt å beholde båten i noen år, så vil det nok være greit å bytte motor. Men en får som regel ikke igjen utgiftene ved salg. Men vil absolutt anbefale 4,3 l. isteden for 3,0 l. Vurderer selv å bytte fra 3,0 l til 4,3 l. i min båt. ( Draco 20 ) Interessant, for spesielt økonomisk er det ikke Men at du opplever at 3L ikke er bra nok i din draco 20 er ikke gunstig. Hva ligger marsjfarten din på? Jeg har jo tenkt til å beholde båten noen år til ja... Fulgte din motor med båten fra den var ny? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Men hvorfor går du ikke for en D3 130 eller 160? Helt klart dyrere men mer økonomisk i drift. Mer driftsikkert óg sterkere. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Våtbåt Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Men hvorfor går du ikke for en D3 130 eller 160? Helt klart dyrere men mer økonomisk i drift. Mer driftsikkert óg sterkere. Som du sier så er de dyrere, sånn ca 80.000 - 120.000,- mer! Jeg er bare på korte turer i Oslofjorden og 100' mer frister ikke. Da kan jeg heller bruke de pengene på drivstoff. Det vil gå mange sommere før en differanse på dette skulle utjevne seg, tror jeg. Skulle jeg kjøpe meg en ny båt (gjerne brukt) ville jeg sterkt vurdert diesel. Men dette med driftsikkerheten, er ikke denne sterkt overdrevet?! Ka du trur? Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Hva med å snakke litt med EXIT II? Virker som motorene han selger er hyggelig priset, og oppfølgingen ved evt problemer god? Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
Jens_P Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Så det er ingen som har argumenter mot å sette inn ny motor i en gammel båt? Økonomi! Du vil aldri få igjen pengene om du selger båten. Dette er investering i trivsel og velvære - forutsatt at du beholder båten noen år. Gjorde noe tilsvarende med forrige båt. Solgte etter 5 år med ny motor. Fikk betalt for motoren, skroget fikk de på kjøpet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Våtbåt Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Økonomi! Du vil aldri få igjen pengene om du selger båten. Dette er investering i trivsel og velvære - forutsatt at du beholder båten noen år. Gjorde noe tilsvarende med forrige båt. Solgte etter 5 år med ny motor. Fikk betalt for motoren, skroget fikk de på kjøpet. Er nok veldig enig dette ja, det er snakk om å "kose sæ" og ikke bedrive økonomiske vurderinger om hobbyen sin er bærekraftig i n* år :) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Er ikke enig med alle når det gjelder denne motoren, ok dette er en gammel konstruksjon tørst er den også (har en tilsvarende 3.0 OMC selv og vurderer å kjøpe en ny blokk å flytte mariniseringa over). Kjøper du en slik NY med Volvo marinisering og Volvo drev har du en helt ny motor og drev som virker i mange år helt uten problemer. Billig er det også (selv om 100.000,- er mange penger). Vil tro at båten din ville trives bedre med 4,3 literen men om du i dag er fornøyd med farten du oppnår med den motor du har i dag så er det vel ikke nødvendig å kjøpe større. Vil tro at ved å bygge om tenningen til elektronisk tenning så vil også bensinforbruket reduseres noe om det i det heletatt er noe tema. Så mange timer vil det uansett ikke utgjøre pr. år og om en bruker 500 liter mere bensin enn diesel på et år så er det kun snakk om ca 6000,- kr... Du kjøper mye bensin for mellomlaget mellom det en bensin og dieselmotor koster. Desuten så bråker en bensin motor mindre, og har en mer behagelig gange enn en dieselmotor. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Fantino Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 En får kanskje aldri pengene igjen ved å sette inn ny motor, men jeg ville i alle fall satt inn noe som gjør båten mer attraktiv. Ligger en del snop f.eks. her: Min linkhttp://www.dieselenginetrader.com/engines.cfm?ID=78 (ikke nødvendigvis VP, men det er gjerne enklest?). En slik 24"-foter "tåler" vel mye mer enn 130 hk? Hvis det er plass baki ville vel ikke KAD43-overliggeren som er til salgs i Sverige være feil - så sant den selges til en noenlunde fornuftig pris. Sitér dette innlegget Link to post
lenybakk Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Interessant, for spesielt økonomisk er det ikke Men at du opplever at 3L ikke er bra nok i din draco 20 er ikke gunstig. Hva ligger marsjfarten din på? Jeg har jo tenkt til å beholde båten noen år til ja... Fulgte din motor med båten fra den var ny? Jeg kjøpte denne båten i sommer, med "defekt motor". Motoren er 30 år gammel, så den har nok gjort nytten sin Så det blir enten å kjøpe ny "longblock 3,0" å flytte over det jeg har som er brukbart, eller å kjøpe meg en brukt 4,3 V6. Heller nok mest mot v6 da det er mere krefter og finere lyd. Men hvis du har plass til v8, så ligger det jo endel nyere og nyoverhalte inne på finn.no. Kan være et billigere alternativ det. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Men hvorfor går du ikke for en D3 130 eller 160? Helt klart dyrere men mer økonomisk i drift. Mer driftsikkert óg sterkere. alt det du sier der er bare tullball bortsett fra det med at den er dyrere. Svært mykje dyrere faktisk. Bare prisen på èn service utligner forskjellen i drivstoffkostnad på en sesong. Så hva er da vitsen. om en ikkje er veldig glad i å betale renter da. Gå på et hvilket som helst verksted det være seg bil eller båt og spør hva som er mest driftssikkert av bensin og diesel og du vil få til svar at minst 80% som er innom med motorelaterte problemer er diesel. Ryktet om at diesel er så driftsikkert kommer fra gamle steinknusere og har absolutt ingenting til felles med det som står i butikkhylla i dag. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 V6 mot rekkefirer i båt: Et hav av forskjell, mye, mye mer enn i bil. En glede hver gang du starter'n spør du meg... Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 V6 mot rekkefirer i båt: Et hav av forskjell, mye, mye mer enn i bil. En glede hver gang du starter'n spør du meg... Men hvis jeg ikke er på jakt etter fart er det andre argumenter for å velge V6? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 (redigert) Nevnte ikke et ord om fart! Så at du gjerne gikk i kosefart, ja. Gangkultur og lyd i hele turtallsregisteret! Lyd i motorbåt er en stor del av opplevelsen. En sekser går silkemykt og fint. Mer leamikk (dvs flere deler og dermed større totalfriksjon) gjør at den vil bruke ørlite grann mer drivstoff, men det er det vel verdt syntes jeg. Men så blir jeg også ganske sliten av "umusikalsk" motorlyd ("ææærnnn" kontra "suummm"). (Teoretisk sett passer en sekser veldig bra i båt fordi det er kontinuerlig skyv fra fler enn ett et stempel som hele tiden er i skyv-fase i forhold til en firer. Det blir mindre tungt for hvert stempel i arbeide. I praksis utligner dog et svinghjul manglende skyv.) Båtskryt: Nydelig ujålete design på båten. Form og funksjon følger hverandre godt. Den lille skarpe rød linjen over vannkanten må du vedlikeholde! Et veldig enkelt og lekkert design-grep! Edit: Er enig med de andre som advarer mot for liten dieselmotor med turbotrykk i tung båt. Sjekk andre tråder her og internasjonale fora først. Edit2: Brukte overhalte V8 finnes det mange av. Søk her inn om hva "overhalt" bør bety. Det er ganske omfattende og noe helt annet enn "skiftet noen slitedeler". Du kan fort risikere "uta blank, men inna krank". Redigert 12.August.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 småbåtentusiasten; takk for skryt av båten Jeg tror jeg har konkludert med at jeg ikke trenger noe mer enn en 130 hk, enten en VP eller MC. Dette er ut i fra at jeg trives veldig godt med farten jeg oppnår i dag med eksisterende motor samt vi er aldri på lange turer, kun dagsturer max 2-3 timers gange. Max 1 - 2 ganger i uka (mye dårlig vær ) Men EXIT II har muligens et lite ess i ermet med tilbud på en diesel inkl drev til en veldig fordelaktig pris. Venter på et konkret tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.