Jump to content

Vurderer bytte av motor fra VP 130 HK (-70) til ny VP135 HK bensin


Våtbåt

Recommended Posts

Heisann, jeg har en Selco Selqueen 24 fot.

 

64_-1693655091.jpg

 

 

64_-52895560.jpg

 

Denne båten har hatt en eier siden 1971 og er, etter mitt syn, helt strøken.

Jeg er kjempefornøyd med størrelsen og alt annet med båten.

Motoren, en VP AQ 130, er fra 1970 og det begynner å skje en hel del med den.

Frostplugg spratt ut, høyt turtall, bruker veldig mye drivstoff, drevet spretter opp,

motor blir varm etc.

 

Det jeg vurderer er å bytte ut med en helt ny bensin motor fra Volvo, en 3.0L 135 hk inkl drev for kr 95'.

Volvo motor

 

Hvilke tanker gjør dere rundt dette?

(Si i fra om bildene ikke kommer opp, mulig feil med linken)

Link to post

den merc 1.7 motoren er ikkje kjent for å være så god kvalitet på akkurat.. Den båten blir for stor og det er akkurat der skoen trykker mht den 1.7

 

 

en 4.3 V6 fra mercruiser koster rundt 100" og er et sikkert valg og har en nydelig gange uten denne vibreringen som en firer har og da spesielt som diesel har. Og med en slik motor vil du både ha overskudd og god bensinøkonomi.

Volvo har også samme motoren men vet ikkje hva den koster

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Mange fine forslag her som jeg understøtter, men måtte bare få si at det var ett flott eksemplar av en klassiker det der, håper du fortsatt tar like godt vare på den (Har vel for det meste stått innpakket den der om den er i orginaltskikk :cheers:

 

Heisann, denne er nærmest 100 % original innvendig, måtte rive bort litt beskyttelsesplast innvendig. Ikke mye brukt og ikke slitt. :flag:

Link to post

Båten ser veldig bra ut. Så hvis du har tenkt å beholde båten i noen år, så vil det

nok være greit å bytte motor. Men en får som regel ikke igjen utgiftene ved salg.

 

Men vil absolutt anbefale 4,3 l. isteden for 3,0 l.

Vurderer selv å bytte fra 3,0 l til 4,3 l. i min båt. ( Draco 20 )

 

Interessant, for spesielt økonomisk er det ikke :cool:

Men at du opplever at 3L ikke er bra nok i din draco 20 er ikke gunstig.

Hva ligger marsjfarten din på?

 

Jeg har jo tenkt til å beholde båten noen år til ja...

Fulgte din motor med båten fra den var ny?

Link to post

Men hvorfor går du ikke for en D3 130 eller 160? Helt klart dyrere men mer økonomisk i drift. Mer driftsikkert óg sterkere.

 

Som du sier så er de dyrere, sånn ca 80.000 - 120.000,- mer!

Jeg er bare på korte turer i Oslofjorden og 100' mer frister ikke.

Da kan jeg heller bruke de pengene på drivstoff. Det vil gå

mange sommere før en differanse på dette skulle utjevne seg, tror jeg.

 

Skulle jeg kjøpe meg en ny båt (gjerne brukt) ville jeg sterkt vurdert diesel.

 

Men dette med driftsikkerheten, er ikke denne sterkt overdrevet?! :diving:

Ka du trur?

Link to post

Så det er ingen som har argumenter mot å sette inn ny motor i en gammel båt?

Økonomi! Du vil aldri få igjen pengene om du selger båten. Dette er investering i trivsel og velvære - forutsatt at du beholder båten noen år. :smiley:

 

Gjorde noe tilsvarende med forrige båt. Solgte etter 5 år med ny motor. Fikk betalt for motoren, skroget fikk de på kjøpet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Økonomi! Du vil aldri få igjen pengene om du selger båten. Dette er investering i trivsel og velvære - forutsatt at du beholder båten noen år. :smiley:

 

Gjorde noe tilsvarende med forrige båt. Solgte etter 5 år med ny motor. Fikk betalt for motoren, skroget fikk de på kjøpet.

 

Er nok veldig enig dette ja, det er snakk om å "kose sæ" og ikke bedrive økonomiske vurderinger om hobbyen sin er

bærekraftig i n* år :)

Link to post

Er ikke enig med alle når det gjelder denne motoren, ok dette er en gammel konstruksjon tørst er den også (har en tilsvarende 3.0 OMC selv og vurderer å kjøpe en ny blokk å flytte mariniseringa over). Kjøper du en slik NY med Volvo marinisering og Volvo drev har du en helt ny motor og drev som virker i mange år helt uten problemer. Billig er det også (selv om 100.000,- er mange penger). Vil tro at båten din ville trives bedre med 4,3 literen men om du i dag er fornøyd med farten du oppnår med den motor du har i dag så er det vel ikke nødvendig å kjøpe større. Vil tro at ved å bygge om tenningen til elektronisk tenning så vil også bensinforbruket reduseres noe om det i det heletatt er noe tema. Så mange timer vil det uansett ikke utgjøre pr. år og om en bruker 500 liter mere bensin enn diesel på et år så er det kun snakk om ca 6000,- kr... Du kjøper mye bensin for mellomlaget mellom det en bensin og dieselmotor koster. Desuten så bråker en bensin motor mindre, og har en mer behagelig gange enn en dieselmotor.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

En får kanskje aldri pengene igjen ved å sette inn ny motor, men jeg ville i alle fall satt inn noe som gjør båten mer attraktiv. Ligger en del snop f.eks. her: Min linkhttp://www.dieselenginetrader.com/engines.cfm?ID=78 (ikke nødvendigvis VP, men det er gjerne enklest?).

 

En slik 24"-foter "tåler" vel mye mer enn 130 hk? Hvis det er plass baki ville vel ikke KAD43-overliggeren som er til salgs i Sverige være feil - så sant den selges til en noenlunde fornuftig pris.

Link to post

Interessant, for spesielt økonomisk er det ikke :cool:

Men at du opplever at 3L ikke er bra nok i din draco 20 er ikke gunstig.

Hva ligger marsjfarten din på?

 

Jeg har jo tenkt til å beholde båten noen år til ja...

Fulgte din motor med båten fra den var ny?

 

Jeg kjøpte denne båten i sommer, med "defekt motor".

Motoren er 30 år gammel, så den har nok gjort nytten sin :smiley:

Så det blir enten å kjøpe ny "longblock 3,0" å flytte over det jeg har som er brukbart,

eller å kjøpe meg en brukt 4,3 V6. Heller nok mest mot v6 da det er mere krefter og finere lyd.

 

Men hvis du har plass til v8, så ligger det jo endel nyere og nyoverhalte inne på finn.no.

Kan være et billigere alternativ det.

Link to post

Men hvorfor går du ikke for en D3 130 eller 160? Helt klart dyrere men mer økonomisk i drift. Mer driftsikkert óg sterkere.

alt det du sier der er bare tullball bortsett fra det med at den er dyrere. Svært mykje dyrere faktisk. Bare prisen på èn service utligner forskjellen i drivstoffkostnad på en sesong. Så hva er da vitsen. om en ikkje er veldig glad i å betale renter da.

Gå på et hvilket som helst verksted det være seg bil eller båt og spør hva som er mest driftssikkert av bensin og diesel og du vil få til svar at minst 80% som er innom med motorelaterte problemer er diesel.

Ryktet om at diesel er så driftsikkert kommer fra gamle steinknusere og har absolutt ingenting til felles med det som står i butikkhylla i dag.

Link to post

Nevnte ikke et ord om fart! Så at du gjerne gikk i kosefart, ja.

 

Gangkultur og lyd i hele turtallsregisteret! Lyd i motorbåt er en stor del av opplevelsen.

En sekser går silkemykt og fint. Mer leamikk (dvs flere deler og dermed større totalfriksjon) gjør at den vil bruke ørlite grann mer drivstoff, men det er det vel verdt syntes jeg. Men så blir jeg også ganske sliten av "umusikalsk" motorlyd ("ææærnnn" kontra "suummm").

 

(Teoretisk sett passer en sekser veldig bra i båt fordi det er kontinuerlig skyv fra fler enn ett et stempel som hele tiden er i skyv-fase i forhold til en firer. Det blir mindre tungt for hvert stempel i arbeide. I praksis utligner dog et svinghjul manglende skyv.)

 

Båtskryt: Nydelig ujålete design på båten. Form og funksjon følger hverandre godt. Den lille skarpe rød linjen over vannkanten må du vedlikeholde! Et veldig enkelt og lekkert design-grep!

 

Edit:

Er enig med de andre som advarer mot for liten dieselmotor med turbotrykk i tung båt. Sjekk andre tråder her og internasjonale fora først.

Edit2: Brukte overhalte V8 finnes det mange av. Søk her inn om hva "overhalt" bør bety. Det er ganske omfattende og noe helt annet enn "skiftet noen slitedeler". Du kan fort risikere "uta blank, men inna krank".

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

småbåtentusiasten; takk for skryt av båten :lol:

Jeg tror jeg har konkludert med at jeg ikke trenger noe mer enn en 130 hk, enten en VP eller MC.

Dette er ut i fra at jeg trives veldig godt med farten jeg oppnår i dag med eksisterende motor

samt vi er aldri på lange turer, kun dagsturer max 2-3 timers gange. Max 1 - 2 ganger i uka (mye dårlig vær :diving: )

Men EXIT II har muligens et lite ess i ermet med tilbud på en diesel inkl drev til en veldig fordelaktig pris.

Venter på et konkret tilbud.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...