Jump to content

Hvordan reparere skade i betongkjøl til glassfiberbåt?

flkl

Recommended Posts

Hei.

Jeg må reparere en skade som er i betongkjølen på båten jeg har kjøpt. Skaden er på to plasser.Den ene skaden er i bunn av kjølen, mens den andre befinner seg der kjølen møter skroget. Jeg ser to muligheter for å reparere denne skaden;

1. Reparere ved å ta av kjøl.

2. Reparere ved å ikke ta av kjøl.

Hvis noen av dere kan gi meg gode tips og råd vil jeg være svært takknemmelig for det.

Hva ville dere gjort? Jeg er interessert i å få en smørbrødliste som beskriver hva jeg må gjøre trinn for trinn og hvilke verktøy jeg vil behøve for å få jobben gjort.(Jeg må sette i gang med dette veldig snart, så jeg er veldig interessert i tilbakemeldinger.).

Ta gjerne kontakt med på e-post flkl@live.no Hilsen Frederik.

kopi_p5300011.jpg

kopi_p5300012.jpg

kopi_p5300013.jpg

kopi_p5300014.jpg

kopi_p5300016.jpg

kopi_p5300024.jpg

kopi_p5300036.jpg

Redigert av flkl (see edit history)

Det ser veldig vanskelig ut å reparere dette (i bakkant av kjølen) uten å ta av kjølen. For meg ser det ut som glassfiberlaminatet også er ganske ødelagt og trenger reparasjon.

Betong har jeg lite greie på men jeg kan godt synse litt;

Alt løst og tvilsomt må fjernes, pigges vekk, spyles med høytrykk (?). Du kan antakelig bruke en hammer og tappe lett omkring for å lytte etter skadet/løse deler.

Siden er det nok viktig å bruke korrekt type mørtel/sement når dette skal bygges opp igjen.

Selv hadde jeg nok vurdert å sveise en ny kjøl i stål, som evt kan fylles med bly...

Geir

Det enkleste er å lappe på kjølen uten å ta den av. Ser ut som den langsgående kjølen under hele båten også er av betong, og finnekjølen er boltet fast til denne.

Du trenger en liten pigger av god kvalitet med både meisel og pigg.

Rensk og fjærn alt av løs betong.

NB! Ender det med at mye betong må fjærnes, sørg for å lage maler slik at oppbygningen av kjølen blir riktig.

Både armeringsgjern og betong vasker du med saltsyre. Rusten forsvinner og betongen for god heft.

Bygg deretter opp kjølen igjen med betong. Vet ikke hvilken betongtype som egner seg best til et slikt arbeide, men ring rundt. Båten ser eldre ut og i beste fall har det vært brukt en type ferrosement eller bare vanlig vanntett betong. Ikke la deg friste med dyre spesialprodukter til mange hundre kroner sekken.

For å bygge opp kjølen igjen holder det med en mureskje eller to og en bøtte å blande bruken i. Bruken kastes på i flere operasjoner. For siste finish fungerer det fint å pusse kjølen med vinkelkutter og grov rondellskive, rett etter at bruken virker tørr men ikke har fått herdet skikkelig.

Bildene ser litt avskrekkende ut, men tror dette kan være en ganske enkel og grei jobb med litt praktiske evner.

Utvis stor forsiktighet med saltsyra! Noen spruter på syra, jeg synest pensling med vanlig pensel er tryggest. Da holder det å bruke vernebriller, gummihansker og regntøy som beskyttelse.

Lykke til! Ingen umilig oppgave dette :smiley:

Okei, takk for greie svar.

Skaden som er under kjølen kan jeg nok reparere med saltsyre og en den rette typen sement. Skaden som befinner seg der kjøl møter underside av skrog er jeg mer usikker på. Slik jeg ser det, ville det beste være å ta av hele kjølen for så å reparere kjøl og skrog hver for seg. For så, etter dette, sette disse sammen igjen. Imidlertid kan dette være en nokså kostnadskrevende operasjon da båten i så etter all sansynlighet må inn på en slipp. Alternativ 2 er å reparere kjøl uten å ta den av. I så tilfelle må jeg stole på at den holder etter reparasjon.

Av bildene ser det ut som om du har en stålkjøl med påstøpt betong bulb?

Skaden på skroget i akterkant av kjølen er nok omfattende og krever en grundig GRP jobb. Med sjæring og gjennoppbygging av laminat.Pass på at du får nokk overdekking på armeringen 3-5 cm betong mellom armering og sjøvann!

Har du vært alvorlig på grunn? :sailing:

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

lurer litt på vad det skulle kostet å få støpt en riktig kjøl......dette skulle jeg vurdert

båten har ikke hatt tilstrekklig stabilitet fra begynnelsen med BTG-kjølen, så har man lagt på i bunn, på hver side.

med en jernkjøl hade båten sikkert vart stabilere enn den er nu med kjøl-påbyggingen.

brukt den gamle BTG-kjølen med kosmetisk lagning som mall (og så ta bort påbygget !)

tror det hade vart vært o undersøke.

vad er det for båttype ? ser litt ut som en Endurance 35-40'..men de bruker o vare langkjølt om jeg husker rett!

S/Y Gunga Din

Ser ikke betongen fra innsiden av båten. Kjølen er støpt separat slik jeg vurderer det. Kjøleboltene ser ut til å være fine. Har ikke aning om hvilken båttype dette er, så derfor er jeg veldig interessert om noen har en god ide om hva dette kan være.Utover dette, har jeg bestemt meg for å ikke ta av kjølen, men reparere den slik den står nå. Dette er et råd jeg har fått etter å ha snakket med tre ulike båtverksteder om saken. Så den saken skulle være klar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...