Anjuma Startet 10.August.2010 Link til dette innlegget Startet 10.August.2010 Båten jeg kjøpte i sommer har dårlige sømmer i kallesjen. Forrige eier hadde behandlet den for jordslag. Jordslaget er borte, men trådene i sømmene tålte ikke middelet og nå revner sømmene. Ergo må jeg sy den om ila vinteren. Er det noen som har erfaring med dette og som kan hentyde et kostnadsestimat for hva dette kan komme på? Den er nok noe for stor jobb til at man kan ta den på kjøkkenbordet med husets Bernina sysmaskin vil jeg tro. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
index Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Tråden som brukes til kalesjer blir nok for tykk og tung å jobbe med for Berninaen din ja. Jeg betalte vel rundt tusenlappen for en slik jobb for 6-7 år siden, så jeg gjetter at du må ut med et sted rundt 1-2.000,- for din. Få det gjort nå før høststormene setter inn, ellers sitter du plutselig der med en masse løse deler... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 ...så jeg gjetter at du må ut med et sted rundt 1-2.000,- for din. Få det gjort nå før høststormene setter inn, ellers sitter du plutselig der med en masse løse deler... Det var oppløftende... var forberedt på at det ville kunne koste rundt 4-5000,- Og siden en ny koster 8-10000,- så måtte jeg ha vurdert alternativene. Men rundt 2000,- er det vel verdt Ja, jeg har også tenkt på det med høststorm ift når ta båten opp på land for vinteren. For du kan være fordømt sikker på at hvis jeg velger å ta den av båten nå mens solen skinner og det er tørt så vil regnet komme momentant. Og jeg må dermed bo i båten for å passe på at ikke den provisoriske presenningen ramler sammen. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Fjordland Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Eg bytta alle "glassene" (3 stk) , 2nye glidelaaser, nye sOmmer, vask og impregnering.. betalte 4500,- blir nok ikkje all verden og legge i nye sommer nei (engelsk tastatur, saa blir vanskelig og skrive sommer uten det leses som sommer) Redigert 10.August.2010 av Fjord21dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 blir nok ikkje all verden og legge i nye sømmer nei Ja, dette gjorde meg glad gitt :) PS! Ser at du bor på Rennesøy... der er jeg født. I Vikevåg, gammelt hus rett bak bedehuset. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Fjordland Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 PS! Ser at du bor på Rennesøy... der er jeg født. I Vikevåg, gammelt hus rett bak bedehuset. Bor i Rennesoy kommune ja, men holder til paa mosteroy:) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 På Mørebasen, sydde jeg det meste av sømmer på nytt hjemme på kjøkkenbordet. Gammel Singer maskin, men kjøpte titan-nåler og kalesjetråd. Et par nåler gikk med underveis, men det var helt uproblematisk å gjøre jobben. Jeg har forøvrig aldri sydd noe som helst, hverken før eller siden ...men 5 min intro av sambo var alt som trengtes. Så enkelt at selv far klarer det En kollega av meg sydde kalesje på seilbåten når han skulle på jordomseiling, hovedsaklig fordi ingen hadde den formen han ønsket. Samme type nåler, nytt kalesjestoff ...null problem hjemme på kjøkkenbordet. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Anjuma Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 På Mørebasen, sydde jeg det meste av sømmer på nytt hjemme på kjøkkenbordet. Gammel Singer maskin, men kjøpte titan-nåler og kalesjetråd. Et par nåler gikk med underveis, men det var helt uproblematisk å gjøre jobben. . Interessant... Jeg trodde en vanlig symaskin var for grunn til at man klarte å få stappet det overskytende stoffet på innsiden av nålen mens man sydde. Det er vel knappe 20-25cm mellom nål og veggen på sysmaskinen. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Sunnmøringen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Den er vel i grunnen for liten til å få plass, men som min bestefar pleide å si: "Med list og lempe, kommer en mus langt som en kjempe" Men klart, det hadde garantert blitt penere om kvalifiserte gjorde jobben, for det er vanskelig å sy rette linjer når man hele tiden har så mye stoff å passe på og dra etter/få igjennom. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Anjuma Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Den er vel i grunnen for liten til å få plass, men som min bestefar pleide å si: "Med list og lempe, kommer en mus langt som en kjempe" Hmmm... dette inspirerer meg til faktisk å prøve gjøre operasjonen selv. En utfordring er alltid morsomt og kan faktisk ende i en mestringsfølelse Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.