Jump to content

Skal jeg kjøpe Scand Tropic 7800?

riikar

Recommended Posts

Hei eg haddde en Scand Tropic 7800 jeg var veldig fornøyd med båten, jeg hadde en 2004 modell med Volvo Penta D4 210. Båten gikk bra i sjøen og hadde ca 33 knop toppfart. Jeg syntes båten var litt trang ute, da alle måtte flytte seg når jeg lagde mat, fordi skuffene vi hadde panner og mat var under benken bak.En annen ulempe var att vi måttte stige i setene når vi skulle bak på badeplattformeneller inn i båten bak.Ellers var vi veldig fornøyd med båten god kvalitet på båten og alt montert- utstyr ombord,ingen problemer med båt motor eller utstyr så lenge vi hadde båten , flott båt

Hei, har kjøpt samme båt i år.

Er meget godt fornøyd med min.

Har ikke så mye erfaring ennå, da jeg kun har hatt båt vell en måneds tid.

- Vil si motor er stor nokk, (men bruker nokk litt lenger tid på dra den i plan enn en kompressormotor)dette må du vurdere selv.

- Antar det er en 41P motor, som er utav de beste motorene volvo har laget.

Enkle og greie motorer uten formye ekstra.

- Kjøre egenskaper, her skorter det litt fra min side da jeg ikke har hatt båten så lenge

Har kjørt den i sommer så får si litt om første intrykket.

Oppfører seg veldig fint uten bølger, stødig og holder kursen uten å røre rattet. Reagerer lite på bevegelse av personer i båten. Ved sakte fart < 5kn er den lite retningsstabil, tilsvarende for all båter av denne typen.

Med bølger. Har vel egentlig bare kjørt med stor fart i mellomstore bølger. Dette er jo veldig uvant for meg som har tidligere vert vandt til snekker. Synest forøvrig båten tar sjøen akter side og skrått fint, legger seg ikke så mye som eg tror den ville. Forfra var litt ubehagelig i starten, men dette pga att eg ikke kjørte baug nokk ned i bølgene. Det slår langt mindre når baug presses ned.

Har ikke kjørt i så mye sjø at eg har måttet slakke ned, så har ikke erfaring med det.

- Drivstoff, per nautisk mil skal det være vanskelig å gå rimligere.

- Marsjfart, bruker å ligge på 23-24 kn 3300-3400 rpm (max 3900 rpm). Har kjørt den ned mot 20kn 3000rpm men da må flepsene brukes.

- Andre ting

Pluss: Pentry under kalæsje (personlig liker eg ikke pentry nede i kabin)

Bra stikkøy, med 185høyde ligger en godt.

Somregel godt utstyrte båter fra fabrikk (anker vinsj, baug prop, varmeapp osv)

Mulig å gå rundt båt utvendig

Minus: Ikke utgangsport til badeplattform

Noe trangt toalett

Kalæsje kunne vert retter akter

Sikkert mer å si men det var dette eg kom på nå.

Håper det er flere som deler erfaringene sine her også.

Er også interresert i forbedringer som andre har gjort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...