Jump to content

Råd og tips rensing av dieseltanker og dieselsystemet

hjjensen

Recommended Posts

Forige eier av min Unique 833 hadde dieseldyr på tanken. Kan se ut for at hanikke har fått rengjort godt nok da det fortsatt er mye forurensing igjen. Se annen tråd fra meg. I vinter skal jeg tømme tanken helt og rengjøre denne skikkelig. Er det mer enn tanken som bør rengjøres, tenker på slanger, dyser osv. Skal selvsagt bytte både grov og finfilter. Hvordan rengjør jeg i såfall dysene, er det en jobb for et VP verksted?

Rengjøring av tanken er en utfordring for seg selv,har en inspeksjonsluke som jeg kan klare å komme til, ser lettere ut på bildene enn det er, ligger under en skuffeseksjon som gjør det vrient å komme til. Tør ikke å skru ut sruen og ta av lokket på luken da jeg er usikker på hvordan det henger sammen på undersiden, føles som om feste på innsiden av tanken er løst og at det kan falle nedi når jeg tar lokket helt av. Se bildet av lokket her, noen som har forsøkt å skru det helt frahverandre, får jeg montert det igjen.

090820102071.jpg

Vurderer også å lage nytt inspeksjonshull som er litt lettere å komme til..burde vel være en enkel sak, har litt plass her. Må kansje flytte litt på giveren men det er jo grei skuring

090820102051.jpg

Under lokket sitter det sannsynligvis en ters, dvs en liten bjelke på tvers. Når du løsner på skruen i senter kan du skyve den litt til siden og lokket kan taes av. Når du har demontert og ser hvordan det virker, skjønner du også hvordan det skal monteres igjen. Veldig enkelt!

Selvfølgelig har du sjekket at det ikke går an å ta ut tanken for rengjøring og montering av nytt mannlokk?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei, Dersom du ikke kommer til og får renset tanken kan det være en ide og lage ett eget rense system for diesel på tanken.

Prinsippet er enkel du pumper diesel fra bunnen av tanken via filter med vannutskiller og tilbake til toppen av tanken. På denne måten får du filtrert tank innholdet og med dette forhåpentlig vis få ut det meste av urenheter i tanken.

Jeg skal selv montere dette, da diesel har en tendens til å bli stående en stund på tankene.

Rensing av dyser er jobb for autorisert verksted, ett alternativ til VP kan være Felleskjøpet som har mye slik service på landbruksmaskiner. (Mye hyggligere pris) :rolleyes:

Lykke til

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

...

Tør ikke å skru ut sruen og ta av lokket på luken da jeg er usikker på hvordan det henger sammen på undersiden, føles som om feste på innsiden av tanken er løst og at det kan falle nedi når jeg tar lokket helt av. Se bildet av lokket her, noen som har forsøkt å skru det helt frahverandre, får jeg montert det igjen.

...

Bolten i inspeksjonsluka er ca 10 cm lang. På undersiden er det en skive - som på bildet, med et "hakk" slik at hele saken kan tas ut. Obs ikke skru ut bolten mer enn det som er nødvendig for å få lirket skiva ut.

inspeksjonsluke.jpg

Hei, Dersom du ikke kommer til og får renset tanken kan det være en ide og lage ett eget rense system for diesel på tanken.

Prinsippet er enkel du pumper diesel fra bunnen av tanken via filter med vannutskiller og tilbake til toppen av tanken. På denne måten får du filtrert tank innholdet og med dette forhåpentlig vis få ut det meste av urenheter i tanken.

Jeg skal selv montere dette, da diesel har en tendens til å bli stående en stund på tankene.

Rensing av dyser er jobb for autorisert verksted, ett alternativ til VP kan være Felleskjøpet som har mye slik service på landbruksmaskiner. (Mye hyggligere pris) :rolleyes:

Lykke til

Men det er vel greit å skru ut selv og levere inn for rensing. Tror du det er behov for det...

Jeg har slitt litt med at jeg ikke får opp turtallet og jeg har også litt lite skyvekraft. tåler lite vekt før jeg mister knop i fart. Mistenker at det er forurensinger etter grov og finfilter som er årsaken til dette, det ble bedre da jeg byttet disse men ikke som det skal være.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...