Polarn Startet 10.August.2010 Link til dette innlegget Startet 10.August.2010 Emnetittelen var ikke lang nok,hehe. Men jeg lurer på hvordan man tar ut og remonterer vinduer på båt med gummilister? Spørsmålet er rettet mot alle som lurer på det da det sikkert er mange som har slike vinduer. Har en skibsplast 15 HT som skal strippes helt og lakkeres. Er usikker på om jeg bør ta ut vinduene da jeg aldri har gjort det. Derfor lurer jeg på hvordan jeg tar ut og remonterer vinduene. Dersom det er overkommelig bruker jeg selvsagt nye lister. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
nimbussen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 hei det er bare å dra ut låsekilen som sitter langsetter lista utvendig på båten,ca midt på lista og så er det bare å presse vinduene inn i båten,når du monterer igjen så må du bøye til en ståltråd som passer inni kilesporet så drar du den etter sporet med kilen inni tråden så lukker sporet seg igjen og lista blir tett igjen Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Her er verktøyet å bruke: http://www.maritim.no/product.aspx?id=11162&groupkey=003002001 Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Men hvordan er det med oppmåling av den nye lista, skal man skjære den til for mye eller for lite av en eller annen grunn? Hvordan bruker man de verktøyene? Redigert 10.August.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
knut1955 Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hei Du må søke deg til WalterS sitt prosjekt, om jeg ikke husker feil hadde han en særdeles grundig demo/lærebok om montering av vinduer med pakning. PS: Er det noen som har noe nytt om Walter? -må si jeg savner hans grundige og veldokumenterte prosjekt.. Knut Sitér dette innlegget Link to post
nimbussen Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 ta å dra den nye lista passe stramt rundt hele glasset og så kapper du der dem møter hverandre,angående monteringsverktøyet så bruker du denne med hull i enden til å utvide kilesporet,du presser enden på kilen ned i sporet så den sitter fast så trer du kilen gjennom verktøyet til du kommer til enden på kilen så presser du verktøyet ned i kilehullet og begynner å dra den bortover sporet samtidig så du presser kilen ned i sporet ,sikkert det man bruker det andre verktøyet til men det beste er vel å presse med fingrene Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 ikke kapp lengden på låse listen før den er tredd på plass og bruk glide middel (Zalo), når du drar den inn i sporet Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Polarn Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Så om jeg da forstår det rett, så kapper man til liste så den er passe stram rundt ruta. Deretter dytter du ruta inn mot gelcoaten ug bruker verktøyet for å dra resten av ruta på plass? Er det denne tråden dere mener? https://baatplassen.no/i/index.php/topic/40375-prosjekt-bygge-kombisjark-ut-av-en-gammel-23-plastsnekke/page__st__950__p__781136__hl__walter__fromsearch__1#entry781136 Redigert 10.August.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Side 16 og 17 forklarer vel det meste i Walter sin tråd. Glad jeg bare har 4 ruter jeg, men tror jeg prøver meg på jobben. Så vidt jeg har skjønt nå så setter man på den sorte pakningen først, deretter presser man ruta inn, men fra hvilken side bruker man verktøyet med snabel? Det må vel bli fra utsiden det å? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sylvester Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Det må vel bli fra utsiden det å? Det stemmer Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.