Jump to content

Perkins med turbo ryker svart over 1900 RPM hvorfor?


Pjolter

Recommended Posts

Hei båtvenner :-)

Mine Perkins motorer har turbo, De ryker litt, men aldri svart. I dag på tur begynnte babord motor å ryker når den kom over 1900 RPM. Noen forlag hvorfor? Svart røyk tyder på uforbrent diesel, Kan det være turboen som er gåen?

Takknemelig for forslag

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Ja de har samme timetall. bruker begge bestanding..Har ikke kommet i båten for å se enda, men det lakk litt "gugge" ut en eller annen plass mellom Turbo og topp når vi prøvde å spraye litt zalo inn for rens..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker så installerte man HT utgaven av Perkins i 38' før man begynte med Cummins motorer. Da jeg hadde sterk røykutvikling på min første HT 6.354 High Rated 175 hk skyldtes det at turboen stod fordi et "saltkrystall" hadde satt seg fast mellom turboveggen og rotoren. Årsaken var at det hadde oppstått en liten lekkasje i mellomstykket mellom manifold og turbo, dette var av aluminium og såvidt jeg erindrer saltvannskjølt og saltvannet var kommet i exhausten og dannet en "saltklump". Jeg tror ikke 38' hadde turbotrykkmålere originalt (ihvertfall de som ble verftsbygget), det er et nyttig instrument og gir meget god indikasjon på turboens tilstand koblet med motorturtall og mengde olje som måtte komme med ladeluften (sjekk i innsugningsmanifold). I dag har jeg en ny turbo, og en original og begge lader likt og lekker like mengder olje.... Billigste og letteste feilen å rette er tett luftfilter, etter det stiger prisen selv om lekke slangeforbindelser på ladeluftsiden er enkelt å rette på om en er liten nok til å komme til motorene. Det er også enkelt å sjekke kompressorbladene for skitt som kan ha avleiret seg og derved redusert virkningsgraden, husk at sugesiden av bladene er de som sørger for største delen av effekten; ta eventuelt av "sneglehuset" for bedre adkomst. Strupt drivstoffstilførsel kan også gi redusert ladetrykk. Jeg har verkstedhåndboken for motoren og kan kopiere fra den om ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Det er HT utgaven ja og uten turbotrykksmåler... din husk er det ingen ting i vegen med gitt,. er imponert :-)

Vil gjerne ha verksted håndboken ja :-) Men kan jo se etter først hva som kan være galt. Tusen takk :-)

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Liten oppdatering her:

Det viste seg at turbo`n på babord motor var rustet fast. Gikk ikke rundt i det hele tatt. Fikk demontert den og prøvd reparert, men til ingen nytte. Den var gått til de evige jaktmarker. Fikk bestillt 2 nye standard turboer som ble tilpasset ( hva nå det betyr) og disse er nå montert og virker fint. MEN Jeg får nå ikke opp turtallet. Ligger på rundt 2200 og gir full gass, så skjer det INGENTING ! Ingen økning av turtall eller fart. Båten har ligget ute i vinter og groe kan selvfølgelig være en årsak, Men har aldri mistet så mye turtall eller fart tidligere. Har byttet dieselfiltre/ grovfiltre ( kun på den ene motoren nå) men uten at det gjorde den helt store forskjell. Får maks 12,4 knop mot normalt 16,9 ( nysmurt) Noen ideer?

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

...............

MEN Jeg får nå ikke opp turtallet. Ligger på rundt 2200 og gir full gass, så skjer det INGENTING ! Ingen økning av turtall eller fart. Båten har ligget ute i vinter og groe kan selvfølgelig være en årsak, Men har aldri mistet så mye turtall eller fart tidligere. Har byttet dieselfiltre/ grovfiltre ( kun på den ene motoren nå) men uten at det gjorde den helt store forskjell. Får maks 12,4 knop mot normalt 16,9 ( nysmurt) Noen ideer?

 

Mvh

Pjolter

 

Heisann Pjolter!!

 

Jeg har absolutt villet sjekke bunn og propellene dine!!

 

Her et "skremme bilde" fra egne bunn/propeller, tatt i Juli i år:

 

propellgro.jpg

 

Dette er utelukkende groe som har utviklet seg siden i fjor høst. (Var da nede med kamera for å sjekke status etter en liten bunnberøring, og da fantes ikke groe på propellene)

 

Kan også nevne at i Mai i år så rengjorde jeg tuppen på 4 fendere for groe. I Juli var de fulle av skjell etter 3 måneder i vannskorpa, så det gror veldig fort i disse tider!

 

Noen kan kanskje låne deg et slikt undervannskamera for inspeksjon??

 

undervannskamera.jpg

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Ja den som hadde vist det !!??

 

En smule OT, men for å kommentere:

 

Tror at båtbruk-frekvensen har en del å si !? Har kun hatt en helgatur siden Mai! (Møkkavær og lite fristende å brenne diesel i drittvær)

 

Ellers så tror jeg at miljøet i båthavna kan være en faktor. Bare et steinkast unna så er der et firma som driver med vasking av fiskenøter. Skyllevannet går selvfølgelig rett ut i sjø og inneholder sikkert mye mikro-organismer som muligens gir næring til denne groen ??

Ellers så er jo sollys, relativt varmt sjøvann og næringsrik vannstrøm noe som virker gunstig på denne organismen!

 

Her er iallefall et bilde etter "sjauen", så får jeg håpe at propellene holder seg slik en stund !!!

 

propelletter.jpg

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei "Pjolter", min båt liggger på vannet ca 11 månder pr år (i båthus!) og taes på land kun for bunn- og propeller-puss i april. Jeg får da typisk maks 14-17 knop på vei til vårpussen og i år 24 knop etter pussen ( "lett skip" ) og propeller og braketter ser ut som på bildet i tidligere innlegg før puss. Kan variere noe fra år til år. Om vannet ikke er for kaldt på dine breddegrader ( vel 20 i Grimstad i dag .... ) kan du ta et raskt dykk m. maske for å se selv. Noen ganger har jeg i stedet brukt det gamle speilet fra akterkabinen og holdt på skrå i vannet slik at jeg kan se under bunnen og observere propellere og braketter; noen ganger er det som å se på et "ullnøste" og hydrodynamikken rundt propellbladene er helt forstyrret med meget sterkt redusert virkningsgrad som resultat. Ved et par anledninger har jeg fått pusset propellene av dykker som en vennetjeneste....Det beste er vel å ta båten opp og ta en skikkelig puss og så skal du se at farten kommer seg. Anbefaler også manometre for å sjekke ladetrykket, det skal være 0,8kp/cm2.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips så langt. Jeg har nå fraktet båten til hjemmehavnen en god tur på 4 timer. Fikk testet litt mer. Ryker kraftig hvit røyk når de nye turboene begynner å mate litt skikkelig, men mest røyk og lite futt. Hører de da, så de går. men ser ut som jeg har tent på motorene.. Ryker ingenting før ca 2000 RPM Skal ha den på slipp snart så da blir det sikkert bedre, men kan det ryke så mye bare for at den er grodd??

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Husk at motoren vet ikke at skuta er grodd.

 

Når du gir full spiker på hendlene så vil motorene forsøke å opprettholde gitt kommando til regulator. Det betyr Full muring på brennstoffpumpene og maks belastning på motorene.

 

Men på grunn av stor propellmotstand (Groe på skrog og propeller) så vil du ikke klare å få de omdreiningstallene som regulatorene har signal om i tilstrebe!

Motorene vil derimot gå med full belastning!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da..... er skuta testet nysmurt.. Farten er tilbake :thumbsup::cheers_wine:

Turboer virker slik de skal, virker som båten glir lettere enn tidligere og 17 knop på maks er tilbake.-

Takk for alle gode tips og vink folkens :cheers:

Skal legge ut noen bilder hvordan det så ut under båten når vi tok den opp... Var en del groe ja!!

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Er ikke overasket over dette; groe, særlig på propellere har en svært negativ effekt. Ellers kan jeg sitere fra test av en Fjord 38 ved Haslatangen 26 januar 1973. Båten hadde to Perkins HT 6.354 hver på 175 hk og den gjorde 17,1 knop ved 2600 omdreininger. Vekten av båten ved test var ca 10900 kg (tom båt veide ca 8700kg). Med andre ord er oppnådd fart etter rengjøring av bunn og propellere meget godt og tyder på at motorene dine gir det de skal. Båttypen ble også testet med Cummins V-555-H på 240 hk hver og gjorde da 19,7 knop under tilsvarende forhold. Pris i 1974 var 438500 kr med to Cummins motorer !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...