BRH Startet 10.August.2010 Link til dette innlegget Startet 10.August.2010 Hei Jeg har en Agder 840 95mod. med en yanmar 4LH-DTE 165 hk. Jeg har et par spørsmål jeg håper noen har erfaringer med. Motoren går meget pent, untagen i gir på tomgang. Da rister det fryktlig. En annen ting er at jeg syntes båten går for fort på tomgangskjøring, den gjør da ca. 3,3 kn. Kan det være feil propell? Kan dette henge sammen med hverandre? At motoren jobber og da rister mye på tomgang(i gir) pga. av for stor propell? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hva har du på max turtall og hva SKAL du ha? Det kan være skade på propell, aksling eller drev som gjør ristingen. Hvis du har riktig maxturtall så har du riktig propell. Sitér dette innlegget Link to post
BRH Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hva har du på max turtall og hva SKAL du ha? Det kan være skade på propell, aksling eller drev som gjør ristingen. Hvis du har riktig maxturtall så har du riktig propell. Takk for rask tilbakemelding. Jeg husker ikke turtall, skal sjekke i morgen. Men syntes du ikke 3,3 kn er for rask tomgangsfart? Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hva er turtall på tomgang da? Sitér dette innlegget Link to post
BRH Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hva er turtall på tomgang da? 700 omdr/min Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Da er det vel kansje litt mye med 3,3kn, men jeg er ikke kjent med denne båten, så det overlater jeg til andre;) Sitér dette innlegget Link to post
BRH Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 [sitatslettet] Da er det vel kansje litt mye med 3,3kn, men jeg er ikke kjent med denne båten, så det overlater jeg til andre;) Takk [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 3,3 knop på tomgang hørtes slett ikke unormalt ut det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thorlyn Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Denne motoren kjenner jeg godt og har selv hatt nettop en agder med lik motor. Denne motoren er vel på 3,6 liter mener jeg og huske og 4 syl. Det jeg har erfart med yanmar er at de kan riste som du opplever når satt i gear og tomgangen er satt for lavt. Yanmar sine turtellere viser ofte ikke helt korrekt og du har garrantert for lav tomgang når du setter i gear og derav risting grunnet at motoren ikke klarer og holde seg i balanse. På min motor så skrudde jeg tomgang opp en liten aning.. knapt hørbart.. men dette var nok til og få motoren i balanse igjen. Grunnen til denne risting er at Yanmar har veldig lette svinghjul og derfor følsomme hvis tomgang blir satt for lavt. Ang hastigheten din så er den helt normal.. min gjorde 3,7 knop på tomgang ca.. ( derfor monterer veldig mange sluregear/ventil for og få ned hastighet på tomgang på hurtigsnekker) Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
BRH Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Denne motoren kjenner jeg godt og har selv hatt nettop en agder med lik motor. Denne motoren er vel på 3,6 liter mener jeg og huske og 4 syl. Det jeg har erfart med yanmar er at de kan riste som du opplever når satt i gear og tomgangen er satt for lavt. Yanmar sine turtellere viser ofte ikke helt korrekt og du har garrantert for lav tomgang når du setter i gear og derav risting grunnet at motoren ikke klarer og holde seg i balanse. På min motor så skrudde jeg tomgang opp en liten aning.. knapt hørbart.. men dette var nok til og få motoren i balanse igjen. Grunnen til denne risting er at Yanmar har veldig lette svinghjul og derfor følsomme hvis tomgang blir satt for lavt. Ang hastigheten din så er den helt normal.. min gjorde 3,7 knop på tomgang ca.. ( derfor monterer veldig mange sluregear/ventil for og få ned hastighet på tomgang på hurtigsnekker) Lykke til Takk for tips da prøver jeg å justere litt på tomgangen. Vet du hva det vil koste å installere sluregir? Har du ellers noen annen erfaringer jeg bør være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 (redigert) Enig at du bør prøve øke tomgangsturtall bittelitt. Ofte kan også demperplate klakke en del ved lav tomgangsturtall. Hvilken fart du har på tomgang kan nok variere fra båt til båt. Kommer jo også an på propellstiging og gearreduksjon. Toppturtallet på denne motoren er 3200 o/min. Hvis du får det så er nok propellen ganske riktig. Mangler du mye på å få 3200 o/min så er propellen din for "tung". Redigert 11.August.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BRH Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Enig at du bør prøve øke tomgangsturtall bittelitt. Ofte kan også demperplate klakke en del ved lav tomgangsturtall. Hvilken fart du har på tomgang kan nok variere fra båt til båt. Kommer jo også an på propellstiging og gearreduksjon. Toppturtallet på denne motoren er 3200 o/min. Hvis du får det så er nok propellen ganske riktig. Mangler du mye på å få 3200 o/min så er propellen din for "tung". Jeg fikk ikke sjekket turtallet i dag (mye regn), skal ut i morgen. Jeg gjør det først og justerer tomgangen så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Jeg har samme motor i Viksunden, og ristingen høres ut som demperplata som OLPI skriver. Jeg hadde mye risting opp til ca 1200 omdreininger, så gikk den fint. Byttet til en demperplate med silikondemping istedet for stålfjærer, og det var som å få ny båt. Billig var den også. Ca 3500 om jeg ikke husker feil..... Byttes på en ettermiddag. Ellers er det en kjempemotor, men selvsagt kan de være litt harde i gangen med 4 sylindre. Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
BRH Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Jeg har samme motor i Viksunden, og ristingen høres ut som demperplata som OLPI skriver. Jeg hadde mye risting opp til ca 1200 omdreininger, så gikk den fint. Byttet til en demperplate med silikondemping istedet for stålfjærer, og det var som å få ny båt. Billig var den også. Ca 3500 om jeg ikke husker feil..... Byttes på en ettermiddag. Ellers er det en kjempemotor, men selvsagt kan de være litt harde i gangen med 4 sylindre. Mvh Christian Gjort på en ettermiddag? Må ikke motoren ut da? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Neida. Akselen trekkes litt tilbake, og gearet demonteres. Så er det fritt frem Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Lazy Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Jeg har også denne motoren i Scand Nordic. Hadde også endel risting når jeg satt den i gir og opp til 12-1300 omdr men det viser seg å være ett motorfeste som er løst og nå må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
BRH Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Målte omdr. på motoren i dag, og kunne lese av 3200 på full fart. Da er det vel riktig propell. Når det gjelder justeringen av tomgangen, ble jeg litt usikker på hvor den var (veldig trangt også). Hadde vært greit å ha verkstedshåndboka. Noen tips om hvor den er å oppdrive? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Hei Den ligger i dokumentarkivet under 4LHE. Den vanlige bruksanvisningen på svensk ligger også der.(4LH) Som du vil se på side 7 er det en stopp-skrue på den armen gassviren er festet på på siden av pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Som du også vil se er denne motoren 170 Hk ved 3300 omdr (timeseffekt) og 154 Hk ved 3200 kontinuerlig effekt.Dette tror jeg kun står i den svenske bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 I Norsk instruksjonsbok står effekten til 165 hk ved 3200 men på skiltet på motor står det 156 hk v/3200 og 170 hk ved 3300. Jeg får også bare 3200 men lurer på om 4 blad screwback proppelen som har sittet på ett par sesonger burde var tunet litt hos Widmer motor for å gå litt lettere. Sitér dette innlegget Link to post
BRH Svart 12.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 (redigert) Har en kvittering her hvor det står prop.no: 18x21.RH.B7. Hvordan er denne i forhold til din? Tenkte kanskje å bytte to kn toppfart med 2kn mindre på tomgang med mindre propell, noen formening om dette? Redigert 12.August.2010 av BRH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.