Jump to content

Agder 840 med Yanmar 4LH-DTE 165 hk, riktig propell?

BRH

Recommended Posts

Hei Jeg har en Agder 840 95mod. med en yanmar 4LH-DTE 165 hk.

Jeg har et par spørsmål jeg håper noen har erfaringer med.

Motoren går meget pent, untagen i gir på tomgang. Da rister det fryktlig.

En annen ting er at jeg syntes båten går for fort på tomgangskjøring, den gjør da ca. 3,3 kn. Kan det være feil propell? Kan dette henge sammen med hverandre?

At motoren jobber og da rister mye på tomgang(i gir) pga. av for stor propell?

På forhånd takk

Denne motoren kjenner jeg godt og har selv hatt nettop en agder med lik motor.

Denne motoren er vel på 3,6 liter mener jeg og huske og 4 syl. Det jeg har erfart med yanmar er at de kan riste som du opplever når satt i gear og tomgangen er satt for lavt. Yanmar sine turtellere viser ofte ikke helt korrekt og du har garrantert for lav tomgang når du setter i gear og derav risting grunnet at motoren ikke klarer og holde seg i balanse.

På min motor så skrudde jeg tomgang opp en liten aning.. knapt hørbart.. men dette var nok til og få motoren i balanse igjen.

Grunnen til denne risting er at Yanmar har veldig lette svinghjul og derfor følsomme hvis tomgang blir satt for lavt.

Ang hastigheten din så er den helt normal.. min gjorde 3,7 knop på tomgang ca.. ( derfor monterer veldig mange sluregear/ventil for og få ned hastighet på tomgang på hurtigsnekker)

Lykke til

Tomt for Diesel nå igjen!!

Denne motoren kjenner jeg godt og har selv hatt nettop en agder med lik motor.

Denne motoren er vel på 3,6 liter mener jeg og huske og 4 syl. Det jeg har erfart med yanmar er at de kan riste som du opplever når satt i gear og tomgangen er satt for lavt. Yanmar sine turtellere viser ofte ikke helt korrekt og du har garrantert for lav tomgang når du setter i gear og derav risting grunnet at motoren ikke klarer og holde seg i balanse.

På min motor så skrudde jeg tomgang opp en liten aning.. knapt hørbart.. men dette var nok til og få motoren i balanse igjen.

Grunnen til denne risting er at Yanmar har veldig lette svinghjul og derfor følsomme hvis tomgang blir satt for lavt.

Ang hastigheten din så er den helt normal.. min gjorde 3,7 knop på tomgang ca.. ( derfor monterer veldig mange sluregear/ventil for og få ned hastighet på tomgang på hurtigsnekker)

Lykke til

Takk for tips da prøver jeg å justere litt på tomgangen. Vet du hva det vil koste å installere sluregir?

Har du ellers noen annen erfaringer jeg bør være obs på?

Enig at du bør prøve øke tomgangsturtall bittelitt. Ofte kan også demperplate klakke en del ved lav tomgangsturtall.

Hvilken fart du har på tomgang kan nok variere fra båt til båt. Kommer jo også an på propellstiging og gearreduksjon.

Toppturtallet på denne motoren er 3200 o/min. Hvis du får det så er nok propellen ganske riktig. Mangler du mye på å få 3200 o/min så er propellen din for "tung".

Redigert av OLPI (see edit history)

Enig at du bør prøve øke tomgangsturtall bittelitt. Ofte kan også demperplate klakke en del ved lav tomgangsturtall.

Hvilken fart du har på tomgang kan nok variere fra båt til båt. Kommer jo også an på propellstiging og gearreduksjon.

Toppturtallet på denne motoren er 3200 o/min. Hvis du får det så er nok propellen ganske riktig. Mangler du mye på å få 3200 o/min så er propellen din for "tung".

Jeg fikk ikke sjekket turtallet i dag (mye regn), skal ut i morgen. Jeg gjør det først og justerer tomgangen så får vi se.

Jeg har samme motor i Viksunden, og ristingen høres ut som demperplata som OLPI skriver. Jeg hadde mye risting opp til ca 1200 omdreininger, så gikk den fint. Byttet til en demperplate med silikondemping istedet for stålfjærer, og det var som å få ny båt. Billig var den også. Ca 3500 om jeg ikke husker feil..... Byttes på en ettermiddag. Ellers er det en kjempemotor, men selvsagt kan de være litt harde i gangen med 4 sylindre.

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg har samme motor i Viksunden, og ristingen høres ut som demperplata som OLPI skriver. Jeg hadde mye risting opp til ca 1200 omdreininger, så gikk den fint. Byttet til en demperplate med silikondemping istedet for stålfjærer, og det var som å få ny båt. Billig var den også. Ca 3500 om jeg ikke husker feil..... Byttes på en ettermiddag. Ellers er det en kjempemotor, men selvsagt kan de være litt harde i gangen med 4 sylindre.

Mvh

Christian

Gjort på en ettermiddag? Må ikke motoren ut da?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...