Jump to content

Hvordan er båtmarkedet 2010 kontra 2009?


Nor-Oles

Recommended Posts

det er vel stabilt dårlig med enkelte unntak kan jeg tenke meg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Såvidt jeg har observert er det rimelig "stille". Solgte selv en motorbåt i sommer, men måtte gå vesentlig ned i pris. En kompis har hatt en seilbåt til salgs i hele sommer (32 ft) uten en eneste forespørsel....

 

Tror at hvis man skal selge båt i dagens marked, så må man være forberedt på å gå ganske så mye ned i pris. Tror mange av de prisene som er oppgitt på Finn er "drømmepriser".

Link to post

Enig med siste taler. Vi er på jakt etter større seilbåt, men slik det virker for meg er det svært lite bevegelse i markedet for tiden. Mange båter i klassen 500 000 til 1 000 000 ligger ute i lang, lang tid og blir ikke solgt. De få som gjør det, er priset langt under de andre. Vi tok kontakt med en takstmann for å diskutere pris på en båt vi var rimelig interessert i. Denne mente takstmann i alle fall skulle ned 100 000 før den var i nærheten av å være priset riktig, men dette var ikke selger med på i det hele tatt. Så intet kjøp der og vi sitter rolig til prisene på Finn blir mer realistiske.

Link to post

Har en venn som prøver å selge en flott Nimbus tiol rundt 1,5 mill., men svært lite reaksjon. I følge verftet så selger de godt med nye båter, men brukte er vanskelige å selge. De som har penger vil ha nytt, ikke engang pent og nyere brukt er godt nok for dem.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Men en vil jo alltid ha mest mulig for det en selger.

Jeg solgte og kjøpte båt tidligere i år, i slutten av april. Jeg måtte ned i pris på båten jeg solgte (Scand Baltic). Både i forhold til annonsert pris og det jeg ga for den i 2008. Men jeg fikk prutet en del på båten jeg kjøpte også.

Ingen ønsker selvsagt å tape mye penger når man selger båten sin. Men jeg mener at du må se på det som en helhet når du også skal kjøpe ny båt i det samme markedet. Jeg valgte å se det slik. Ja, jeg tapte noen kroner på Balticen, MEN jeg var likevel i stand til å kjøpe den båten jeg hadde lyst på uten å sprenge alle økonomiske rammer.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Hei!

 

Til Key Freak, og andre!

 

Slik jeg ser det, så er som oftest "ny" prisene på båtene som er helt sinnsykt høye, da særlig tatt i betraktning til hva jeg i sin tid ga for min båt.

 

Jeg går da på messene og tenker "ja, båtliv er min hobby, - men så mye er jeg ikke villig til å betale bare for båten", for det er jo, som vi vet, masse ++.

 

Når det er sagt, så må det vel være slik at det er "jaffal" billigere å kjøpe brukt, og da får man ofte mye "tillieggsutstyr" med i prisen!

 

- og, ja, jeg har også lagt merke til at prisene på bruktbåter er passe stive, men det er "jaggu" nybåtprisene også!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post

Det er det som er litt rart, hvis det stemmer at det selges bra med nytt. Er det slik at mange som nå kjøper båt ikke tør å kjøpe brukt og bruker mye mer penger og kjøper nytt, alternativt kjøper en mindre ny båt til samme pris som en større brukt?

Som Strawberry skriver kan det jo også bli svært dyrt med nye når man inkluderer nødvendig utstyr.

Link to post

jeg tror det er mange som ikke tenker på dette når de tenker pris på brukte båter.

de samenligner pris på et nytt skall mot en f. eks 30 år gammel båt med masse nytt utstyr som ikke vektlegges i vurderingen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg forsøkte å selge Sirius for 2 år siden, men responsen var så lav at jeg oppfattet det som umulig, annonsen ligger fortsatt her på båtplassen Sirius.

Siden salg ikke var et alternativ så beholder vi henne i endel år til, og da er plutselig oppgraderinger helt greit.

Jeg vil tro mange beholder sin gamle båt fremfor å ta tap, det betyr nok at endel motorer skiftes og nye seil bestilles. For noen år siden hadde bunnen falt ut av markedet med over 12000 båter på finn. Nå er 15000 normalen.

 

Moderne produksjon har jo gjort nye båter veldig mye billigere enn før. Når så denne produksjonen også flytter til Kina faller nok prisene enda et hakk. Det er klart dette påvirker prisen på 20 år gamle båter.

Blir moro å se årets nybåtpriser på Kadettangen til uka.

 

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post

Båtmarkedet er tøft om dagen det er det ingen tvil om, men så er jaggu mange båter (i forskjellige kategorier) latterlig overpriset på bruktmarkedet

i forhold til nytt.

Selvfølgelig vil folk ha mest mulig for båten når den skal selges,men det må stå i rimelig forhold til en nyere båt i samme klasse,ser at mange forlanger

nesten det samme for en 5-6 år gammel båt (i dette tillfellet daycruisere)som det en ny koster, da kjøper selvfølgelig folk som er ute etter en slik en

ny båt med garantier.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
  • 3 måneder senere...

Men båter som er i god stand, og priset riktig, blir fortsatt solgt.

Det finnes alltid kjøpere der ute som sikler etter noe nytt brukt. Men som nevnt av flere, det er pris, pris og atter pris som til syvende og sist avgjør om objektet blir solgt. Er båten godt vedlikeholdt og oppgradert er det et definitivt pluss.

Link to post

Hadde en rolvsnes 26 liggende på finn i 2009,noe respons var det men folk virket veldig avventende,ringte flere rett etter at jeg fjerna annonsa faktisk,var interessert å bytte mot et større skrog som måtte renoveres helst med en brukbar motor i,syns innredning og treskrog er givende å tusle med i ledige stunder.

Kjenner dere til noen som er interessert må dere sifra.

Link to post

Solgte og kjøpte i fjor. Måtte annonsere gamle båten noe lavere i pris enn hva den ble solgt for noen år før, men båten var i god stand og ble solgt i løpet av en uke. Når jeg skulle ha ny/brukt båt så var jeg blitt så sær etter mange år med båt (aksling, kabiner, motor etc.)at det var enkelte ting som var et krav ved kjøp av båt og dermed var det ikke mange alternativer.

 

Vi får håpe at bruktmarkedet holder seg bra og ikke blir som med biler for med det verdifallet så er det mange som ikke hadde hatt råd til den båten de har i dag(inkl. meg)

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Prisfall i forhold til (dagens brukt pris, dagens nypris, oprinnelig pris)?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Bilsalget er tilbake til der det var før finanskrisen, boligmarkedet er "hot as hell" og julehandelen forventes å sette nye rekorder. Kan tenkes at de som spår båtmarkedet ytterligere ned, sågar betydelig, til neste år kan bli overrasket?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...