Jump to content

Hvordan er båtmarkedet 2010 kontra 2009?

Nor-Oles

Recommended Posts

Stemmer det med bilsalget, det har vært veldig bra i 2010. Boligmarkedet er også på god vei og omsetningen øker.

Hyttemarkedet er vel ikke i samme gode utvikling såvidt jeg har fått med meg, og båtmarkedets utvikling vil nok avhenge av flere faktorer. Prisene raser på brukt og de har i hvertfall ikke stoppet opp foreløpig. Importen av rimlige båter hjelper ikke på det.

Omsetningen får man håpe øker igjen, men da tror jeg båtprisen ikke kan økes mye, kanskje heller reduseres ytterligere.

Hvordan våren og sommeren blir neste år vil også ha betydning for omsetningen i båtmarkedet.

Tror nok folk også tenker litt mer før de tar opp store lån til båt nå enn hva de gjorde før. Joda, renten er lav og vil sikkert være lav i Norge en god stund til, men etter det kan det bli blåmandag hvis renten øker, kanksje også boligpriser på nytr reduseres og sikkerheten svekkes om noen år. SSB mener jo at utvikling i Norge er ganske annerledes enn resten av europa i de neste tre årene, man hva med etter det?

Bare noen tanker.... ikke lett å si. Vi tar nok feil de fleste av oss, men jeg tror nok folk er blitt mer forsiktige.

Hyttemarkedet er vel ikke i samme gode utvikling såvidt jeg har fått med meg,

Det rører seg der også. Jeg er både på selger og kjøpersiden akkurat nå så følger dette nokså nært både for hytter ved sjøen og på fjellet. En del skjer off-market, særlig på hytter i det øvre segmentet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har mye mer tro på et bedre hyttemarked, kanskje særlig ved sjøen. Mindre væravhengig og passer nok kanskje bedre til det store flertall enn en båt å feriere i. Fordelen med båt er jo mobiliteten og alltid ved sjøen. Delvis også at man kan være mer alene selv om det har blitt værre å få til i de senere åra. I hvertfall i ferietiden.

For ihuga båtfolk som gjerne flytter mye på seg så vil nok fremdelse imidlertid hytte ikke være noe alternativ. Spørs bare om denne rasen er i vekst eller blir færre.

Bilmarkedet har vært bra lenge. En jeg snakka med senhøstes 2009 sa at den høsten hadde vært "all time high". Mange har store reserver i forhodl til å låne på huset sitt. Veldig fristende å bytte bil da. Bilbytte krever ikke nødvendigvis så veldig mye penger. For min del kan jeg bytte inn bilen i en helt ny med ca 150 000,- i mellom. Kjapt, enkelt og "billig". (Billig er det jo egentlig ikke da.) Men det å plusse på lånet med 150 000,- utgjør ikke den helt store forskjellen. Kan jo egentlig gå i banken å ordne det i ettermiddag. Trenger jo ikke betale mer i måneden en gang.

Sånn er det ikke med båt. Her er det så mye større summer at det egentlig ikke kan sammenliknes med bil. Og når båtene også "plutselig" begynner å synke i pris i tillegg, så er det klart folk blir mer forsiktig. Vi var jo i mange år vant til at til og med brukte båter steg i pris. Man kunne jo kjøpe helt ny båt det ene året og selge den for en høyere pris året etter. Det var jo egentlig helt vilt. Det kunne vel egentlig ikke fortsette. At biler har stort verditap, ja det er vi jo vant til. :headbang:

Jeg tror ikke markedet vil ta seg opp igjen på en stund, i allefall ikke prismessig. Jeg tror også nye båter vil være billigere enn for 2-3 år siden. Dette er markedsmessig veldig enkelt. De to siste årene har markedet flommet over av både nye og brukte båter. Sånn var det ikke tidligere. Det var egentlig manko på båter i mange år. Du måtte bestille den nye båten året før. Nå kan du få den på dagen.

Tilbud og etterspørsel, enkelt og greit!

Jeg har ikke inntrykk av at bilmarkedet er veldig bra for 10-15 år gamle biler. Færre vet opp ned på en fastnøkkel nå enn for en generasjon siden, og verkstedprisene er hinsides all fornuft. Tror vi ser litt av den samme effekten i båtmarkedet. Kanskje må vi bli vant til en jevnere avskrivning på båt også.

Der er jeg helt enig. Mange som har kommet til på båtmarkedet i de senere årene ønsker å komme til dekket bord. Service, vedlikhold og oppgraderinger på båten gjøres de ikke selv. Ikke rart de da vil ha en ny/nyere båt.

Prisen på arbeid er blitt mye dyrere, og deler likeså. På nyere common rail motorer kan de færreste heller ikke gjøre noe selv.

Småfirmaene som jobber på siden av merkeverkstedene i båtmarkedet har liten kunnskap om de nye motorene, og kvier seg for å

ta i dem. Da blir det enda mer monopol på verkstedtjenester, og prissettingen blir høy.

Når det å ha båt blir svært dyrt, samtidig med at bruktiden blir kort (ref mye dårlig vær) så tenker nok mange seg om flere ganger før de satser mange hundretusen på båt.

Når i tillegg markedet for tiden er usikkert.... .

Da sitter man igjen med de som er uforbederlig båtfrelste.

Jeg er nok en av dem. :rolleyes:

Redigert av olpi (see edit history)

Jeg tror også nye båter vil være billigere enn for 2-3 år siden.

Mulig, men jeg tviler. Faktum er vel at de færreste, om noen (?), båtprodusenter tjener penger i dag og det vil være begrenset hvor lenge de vil, eller kan, fortsette å produsere uten fortjeneste.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ble kanskje noe misvisende da mange allerede kommer på denne måten. Det er f.eks. ingen selvfølgelighet at Tyskland og Frankrike skal være store båtprodusenter, begge er høykostland. Det står en kø av land med billig arbeidskraft klar til å overta båtproduksjonen. Dette kan gjøre noe med prisbildet i fremtiden ref. innlegget til Mouche. Men jeg aner ikke. Hadde jeg kunnet spå fremtiden hadde jeg vært aksjemilliardær. :smiley:

Jeg tror også nye båter vil være billigere enn for 2-3 år siden. Dette er markedsmessig veldig enkelt. De to siste årene har markedet flommet over av både nye og brukte båter. Sånn var det ikke tidligere. Det var egentlig manko på båter i mange år. Du måtte bestille den nye båten året før. Nå kan du få den på dagen.

Tilbud og etterspørsel, enkelt og greit!

Det er stor sjans for at nybåtpriser vil stige en del i 2011. Nå har alle fabrikkene kvittet seg med gamle 2008 og 2009 båter. De har nedjustert produksjonen og må nå selvfølgelig tjene penger på alle båter som blir levert ut. Desperasjonen der er borte. Motorimportørene må justere opp sine motorpriser for første gang siden 08 også. Regner med at vi minimum ser en økning i nypris på 5% i 2011.

Det er synd jeg skal selge og ikke kjøpe, for etter min vurdering er finn.no full av tilsynelatende meget gode kjøp. Da tenker jeg spesielt på seilbåtmarkedet som jeg kjenner best.

Kikker gjennom inni mellom og det er uhyggelig langt mellom hver gang der står solgt på en båt, men slik var det også vinteren 2007/2008 da vi kjøpte vår båt. Det løsnet godt på våren. Krysser fingrene for det også i år.

Må vel noe ned i pris men venter med dette til anonsen fornyes til våren. Er jeg riktig helgdig får vi ikke solgt den..... :yesnod:

• 4 uker senere...

På FINN virker det som det popper opp bedre og bedre tilbud på bruktbåter, særlig på import nå om dagen.

Differansen på det man må gi for en liten ny båt kontra en stor nyere brukt virker som blir mindre og mindre. Er markedet f.eks i England mye dårligere enn her hjemme slik at de dumper prisene mye for å få solgt der borte?

Forhandler her hjemme som importerer brukt for å videreselge tjener jo penger på dette.

Spennende utvikling...

Redigert av olpi (see edit history)

Bruktbåtmarkedet for nyere båter som er mindre enn 10 år gamle vil holde seg på et noenlunde greit nivå tror jeg. Derimot vil de som skal selge eldre båter fra åtti og nittitallet slite noe mer med mindre prisene justeres til det markedet er villig til å betale. Flere åttitallsbåter som ligger til salgs på Finn er kunstig høyt priset.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...