Jump to content

oljekanne veltet, alt randt ned i kjølen. Hvordan få den opp?

Erling P

Recommended Posts

Jeg hadde et uhell i båten i ettermiddag.jeg veltet et kar( 10 l kanne uten vegg) med motorolje da jeg snublet.

Alt rant ned i kjølen.det er nu en blanding av sjø og olje.

Er det noe som kan helles ned i (kjemikalier) eller noe annet for å få oljen og vannet til å blande seg slik at det er lettere å pumpe opp?

Tar man den slik som den er ,blir det en "vegg" av olje i bunnen.

Takknemlig for alle råd! :headbang:

Redigert av kokkfan (see edit history)

Jeg hadde et uhell i båten i ettermiddag.jeg veltet et kar( 10 l kanne uten vegg) med motorolje da jeg snublet.

Er det noe som kan helles ned i (kjemikalier) eller noe annet for å få oljen og vannet til å blande seg slik at det er lettere å pumpe opp?

mmmh, Zalo sørger vel for at det synker om det kan være løsningen, så kan du kanskje benytte en våt-støvsuger, se hva EvenR4u skriver:: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/69198-hvordan-fjerne-olje-i-kjoelsvinet-paa-trebaat/page__p__974010#entry974010

Har ellers lest på forumet at noen hadde god opplevelse å vaske med grønnsåpe..

Guest Kaptein Fredrik

Hei kokkfan! Kan du pumpe opp så mye som mulig, og eventuelt ta en klut/papir og tørke opp oljen? Olje er ett jævla klin når det er der det ikke skal være. Har selv velta en kanne ny motorolje før. Forresten heter det emulgator det d kan bruke for å blande to masser av forskjellig tetthet(eks:olje og vann).

Mvh

Fredrik

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

Tøm ei halv flaske Zalo i kjølen og start lensepumpa! Det blir borte og det lukter friskt etterpå :wink:

Og du har bidratt til å forurense havna for mange år fremover! :headbang: Zalo løser ikke opp olja, det får den bare til å synke til bunns. Det korrekte er å pumpe opp så mye av olja som mulig, tørke godt opp med filler og DERETTER vaske med Zalo etc. 10 liter olje forurenser mer enn du skulle tro, så da wer det bedre for alle om du samler opp olja og tømmer den på spilloljefatet i havna i stedet!

Jeg brukte våtstøvsuger hos meg etter at en oljeslange hoppet av og tømte hele bunnpanna i kjølen. Helte alt olja på spilloljefatet, og vannet i bunnen ble slått ut. Motorrommet ble rent, uten å drepe alt av liv på bunnen i havna...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Kaptein Fredrik

en konsentret blanding av emulgator. Tror magnus(en naturfagvikarlærer) sa at det ikke var lov til å ha mere enn 30% blanding i noe man kan kjøpe utenom apotek. Det kan være bare bullshit det han sier, men at emulgator fungerer, det er helt sant. Vi legte oss mye med det kjemikaliet.

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

du kan som OLPI nevner bruk oljeoppsamlere i form av pølser eller kluter.

Fåes hos båtutstyrsforretninger men bør også kunne skaffes hos maskinforretningene.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Bruk disse pølsene, som er beregnet for å ligge i kjølsvinet.

De suger kun olje, og ikke vann.

Etter noen dager tar du opp pølsa, og så slenger du nedi en skvett avfetting/kraftvask, og pumper resten ut.

All oljen som ligger på vannet, er sugd opp av pølsen, og resten fjernes av avfettingen.

Zalo bryter ikke ned noe annet enn hinnen på vannet, slik at oljen "synker"

Takker for alle råd.Jeg har en del bleier (er barnevakt av og til) hiver de i,og bruker pølser på resten.Vasker med zalo etterpå.Jeg pumper det som går opp i en dunk,og leverer den til en kompis som har bilverksted.da må kjølen bli rein.Det er en del Makrellblod også så det lukter ikke akkurat parafyme nu! :fishing:

Jeg hadde en sekk med korkpulver men den ga jeg til en som hadde en "utblåsning" på maskinen sin i går.Ca 15 l olje!Stakkars jævel som han vasker og banner!.

Takker,og ha en forsatt god sommer!!

Jeg har hatt noen runder med olje (spesielt diesel) i motorrommet i år. Har nok blitt mer enn et par hundre liter med olje/vann-blanding alt i alt i år. Men, til tross for dum i hue, har jeg nå forstått systemtikken mellom fødekranene og returkranene på dieseltankene mine, så nå håper jeg å være ferdig med å kjøpe diesel som ikke blir brennstoff for motoren.

I forrige runde brukte jeg min fantastiske Europris våtstøvsuger for å få opp mer enn hundre liter oljeblanding. Glimrende redskap og det gikk fort. Sist gang lå jeg i Grebbestad havn med 100 liter oljeblanding i buken. Hadde ikke med meg supersugeren(!!), men fikk lånt (leid, for å være helt ærlig) en manuell (vakuum) oljesuger (PELA 4 liter) og fikk fem tomme tjuelitere med for godt mål. Vakuumpumpa fungerte også helt utmerket, men det tok sin tid å få opp alt jeg skulle ha ut.

Hvis du "bare" skal ha ut 10 liter olje og litt vann går det i en fei også med vakuumpumpe. Og en slik pumpe har du nytte av når du skal skifte motor- og girolje til høsten.

Varianten med Zalotrikset eller å la gøra gå rett i vannet regner jeg med at du hever deg høyt over.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Tøm ei halv flaske Zalo i kjølen og start lensepumpa! Det blir borte og det lukter friskt etterpå :wink: Stå klar med zaloflaska i tilfelle du sku se oljefilm på sjøen når det pumpes ut. Et par spruter med zalo på sjøen og det blir helt borte!

Veeell... Det synker! Det blir ikke borte.

1 liter olje = 1 million liter forurenset vann sies det.

Oljen flyter oppå vannet, bruk elektrisk eller vakumpumpe til pumpe opp olje fra overflaten først. Pump deretter ut vannet fra bunn. Da blir det litt igjen fra mellomskiktet. Dette kan du tørke opp med svamp eller filler. Kjølsvinet kan deretter vaskes med godt og varmt salovann. Oljen leveres som spill-olje, det er selvfølgelig ingen som kaster olje på sjøen. Dersom det blir mye av dette mellomskiktet med både vann og olje, er det bare å la det stå i ei kanne en stund slik at det skiller seg, da får du samlet opp det meste av oljen.

Synes forøvrig det er veldig greit å ha liggende en oljeabsorberende pølse nede i kjølen slik at den tar opp olje søl som kommer nedi, for å ungå å pumpe griseriet på sjøen ved lensing. Denne hjelper også til slik at det ikke ligger en svart oljefilm oppå vannet og grapser til innsiden av skroget i sjøgang.

Hurra!!!

Er nu ferdig med driten.

Tok 2 pk med bleier (Upp and go) de sugde opp oljen.

Hadde en gammel vannsuger i kjeleren.Guttjævelen hadde levert den tilbake uten å si fra.

Sugde opp alt og vasket.Nu kan man bade i kjølen!

Alt er levert på verkstedet sin tank.Kunne ikke finne på å pompe det på sjøen,da er det ris til egen ræv.Alt samles inne i bukten utenfor stuevinduet ca 20 m fra meg

Takk for alle råd! :flag_bp:

Har lest at en liter olje forurenser 10 000 liter. Med forurenset menes at livet i sjøen ikke overlever.

Støtter meg forøvrig til vakumpumpe til fjærning av det verste sølet og en oljepølse i kjølsvinnet for resten.

Helle på zalo og pumpe ut er ren forsøppling.

Godt å høre at du ikke pumpet det til sjøs!

Redigert av jernkjøl (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...