Jump to content

Ettermontere vakuumsystem for landbasert tømming av septik

hjjensen

Recommended Posts

I min Unique 833 har jeg septiktank som tømmes med manuell pumpe rett i sjøen. Grei løsning som funker greit. Etterhvert som flere og flere marinaer har tømmesystemer kunne det vært greit å benytte disse. Vurderer derfor å ettermontere en løsning for å tømme septikktanken via vakumstasjoner på land. Er det noen her som har gjort denne jobben og vet hva som må til?

Tenker meg å sette et y-stykke med ventil som kan lukkes på slangen fra septik tanken. På den måten kan jeg velge om jeg vil bruke vakumsystem eller manuell pumpe. Kan dette være en løsning...

Har prøvd å finne standard løsninger hos ulike leverandører men finner ikke noen klare løsninger.

Tips mottas med takk

Halvor

Jeg driver også å skal bygge ut dette så tips og råd her er veldig kjærkomment.

Jeg har akkurat sendt forespørsel på produksjon av tank så jeg lurer på å få laget ekstra uttak til dette eller om jeg bare skal ha Y ventil på tømmeslangen jeg også...

Tror jeg går for det siste.

Hvordan er luftingen din?

mener å ha hørt at det er viktig med mye luft slik at ikke tanken deformerer seg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg har en slik løsning på min båt, men har aldri brukt den. Hos meg er det en slange (kraftig) mellom toppen av tanken og dekk, der det er brukt ett vanlig påfyllingslokk (som for vann)

Antar at i tanken er det rør til bunnen av tanken. Vil tro at det er ett ganske kraftig vakuum som benyttes. Dersom det brukes ett Y stykke med ventil, må vel denne være ganske kraftig for å ikke ødelegges i vakumet? Derom denne ikke holder tett, vil du jo pumpe opp hele havnebassenget!

Gravitasjonstømming er en snobbete måte å fortelle at tanken ligger høyere enn vannlinjen, slik at dritten renner ut av seg selv. Jeg behøver ingen pumpe, det er en ventil på slangen som hindrer skitten i å renne ut av tanken. Hvis man har lavtliggende tank, ville jeg hatt følgende i rekkefølge sett fra tanken: T-stykke som går opp til dekk for vacuum-tømming, kuleventil (som står stengt ved vac.-tømming) og den tradisjonelle tømmepumpen.

Tips!

De av dere som skal frekventere svenske farvann etter 2014 bør sette dere inn i det regelverket som nå foreslåes for septiktømming i Sverige.

Kjenner det ikke i detalj men ser ikke bort fra at det blir ulovlig med annen tømmemulighet enn via pumpestasjon.

De som skal bygge om septiksystemet nå bør vurdere det.

Godt mulig at dette ikke har "rot i virklgheten" men verdt å sjekke opp.

Redigert av Bidevind (see edit history)

Ikke vanskelig dette.

Tanken trenger 3 uttak.

Ett for luft (samme som på vann og bensin fungerer greit)

Ett for dritten inn (38mm, på topp)

Ett for dritten ut (38mm i bunn)

Så monterer man ett avfallslokk (likt med påfyllingslokk for vann eller bensin)

Vacumslangen settes mot denne og vips så tømmer man tanken.

Men for dere som spyler rett ut, vær klar over at en slik tank fylles fort, så behovet for aeptikkpumpe, kommer fort med en tank. Bygger man opp slik jeg har beskrevet er det enkelt å utvide systemet. Da setter man en Y-ventil før dritten ut, så kan man veksle på den om man vil pumpe ut med septikkvern eller bruke vacumsystemet.

Selv har jeg bare vacumsystem og kommer derfor til å bygge på med septikkvern når båten taes opp.

N.B. slanger fra toalett til tank kan ikke monteres rett, den bør gå min.300 mm over tank/vannlinjen og gjerne med en luftelås på

Holde en bare slangen mot skutesiden da. Ikke noe festing?

Høres ut til fort å kunne bli litt grisete?

Ja, på de systemene jeg har brukt er det slik. Må også legge til at mitt tappehull er horisontalt montert, slik at jeg presser slangen ned og holder den der. Fungerer greit, utfordringen er mere at få havneanlegg har det, og tanken blir fort full.

• 1 år senere...

Løfter/låner denne tråden.

Skal bytte slanger og tømmepumpe på septiken og planlegger i den forbindelse også å montere wastelokk.

Bruker dere vanlige, hvite, gasstette septikslanger (1 1/2") eller må det kraftigere kost til?

Tenker også å montere et T-stykke/Y-stykke med ventiler på slik at jeg kan veksle mellom å stenge utløp til Wastelokk og utløp til tømmepumpe. På den måten er jeg sikker på å oppnå vakuum på den tømmeløsningen jeg til enhver tid måtte velge. Vet riktignok ikke om en eneste tømmestasjon i Østfold men får ihvertfall mulighet til å fylle ferskvann på tanken for rengjøring...

Noen som har bilder av løsningen sin eller innspill til om skissert løsning virker ok?

Har dere montert ekstra kraftig lufting til septik? Hva er "vanlig" dimensjon på lufting av septik (har ikke sjekket min enda)?

Terje_F,

din løsning høres veldig solid ut. Selv har jeg bare en T-løsning uten ventil og den fungerer topp. Både på vakuum og kvern.

Du kan bruke de slangene du skisserer eller du kan bruke de gråe som man får kjøpt på Biltema f.eks. Jeg valgte de siste og hadde opprinnelig de hvite. Etter en sesong er slangene godkjent så langt. Kun på toalettet hvor man kjenner "dolukt".

Hvor mye ferskvann du får fylt på kommer jo an hvor på tanken du har utløpet. Jeg har utløpet i bunn på min tank, noe som er greit med tanke på å få "dritten ut", men veldig mye vann for rengjøring får jeg nok ikke inn, bruker da toalettet og pumper det inn den veien.

Jeg har bare brukt standard luftingen på tank og det fungerer bra.

08.06.2011_002.jpg

Slik ser opplegget ut i Grandezzaen. Hvit slange som kommer opp i bildets bakkant er fra septikktanken. Du kan skimte et y-stykke hvor en slange følger videre til septikkpumpe og videre hvit slange til skroggjennomføringen i forkant. Den andre hvite slangen på Y-stykket går direkte opp til Waste-lokket på dollbord.

Jeg har enda ikke brukt tømmestasjon på land, men sto og tittet på en her forleden. Forstod meg ikke helt på det, men er det slik at det gummistykket på enden av sugeslangen kun settes nedpå waste-hullet og så suges det? -da forsår jeg alt så mye bedre :)

Hva er poenget med ventiler på T-stykket som flere her antyder? Når man allerede har bunnventil på utløpet så har man egentlig det man trenger. Steng bunnventilen når vacumtømming skal benyttes, og når man skal tømme til sjøen så er vakumslangen allerede stengt via tømmestussen som er skrudd til. Ikke noe behov for flere ventiler her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Helt riktig Eureka, også er det kjekt å ha plassert alt på plass på forhånd, deretter får du en hjelper til å trykke på knappen.

Vær også obs på rester som ligger i slangen,+ at det gjerne er litt grisete rundt gummihodet til slangen. Fungerer greit, selv om jeg 9 av 10 ganger tømmer på sjøen, nå som jeg også har fått kvern, og ikke bare waste-systemet.

Flott bilde forklarer mye.

Forøvrig har du helt identisk som jeg har, men du har en y, jeg brukte en T, spiller i dette tilfelle liten rolle. Du har heller ikke noen ventil for å switsje mellom eller stenge av til den ene eller andre løsningen. Videre har du tømming i bunn ser det ut som, basert på kvern? Jeg har kvern og tar det ut over siden.

Jeg tolker den svarteklumpen midt på tanker til å være kvernen? Er jo ett hav av kverner og løsninger slik sett også, men ser at du med har uttakk i bunn. Nå får man jo spylt slikt system også, men da må vannslangen stikkes inn i tanken gjennom wasterøret. Ikke noen koselig vannslange å ta ut igjen det da.

også er det kjekt å ha plassert alt på plass på forhånd, deretter får du en hjelper til å trykke på knappen.

Vil det si at en må være to personer for å få dette til å funke.

En som holder slange enden og en som trykker på knappen?

Har opplegget neste klart. En smart ass, har montert Y'en etter septikkpumpa. Mulig det går om pumpa går, men det kan det lett bli MYE søl av. Syns jeg ser det, glipper pumpa, så står drit søylen som en geysir opp av lensehullet. :clap::puke:

Tror for sikkerhetskyld det er en fordel å ha Y'en før pumpen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Forøvrig har du helt identisk som jeg har, men du har en y, jeg brukte en T, spiller i dette tilfelle liten rolle. Du har heller ikke noen ventil for å switsje mellom eller stenge av til den ene eller andre løsningen. Videre har du tømming i bunn ser det ut som, basert på kvern? Jeg har kvern og tar det ut over siden.

Jeg tolker den svarteklumpen midt på tanker til å være kvernen? Er jo ett hav av kverner og løsninger slik sett også, men ser at du med har uttakk i bunn. Nå får man jo spylt slikt system også, men da må vannslangen stikkes inn i tanken gjennom wasterøret. Ikke noen koselig vannslange å ta ut igjen det da.

Septikktanken ser du ikke på dette bildet i det hele tatt. Syrefast tank helt til høyre er ferskvann. Den sorte boksen like til venstre for tanken, er søppelbøtte som åpnes ut av skottveggen inn i cabinen ved bysse. Septikkpumpen er den sorte sylinder-saken som står på veggen litt til venstre for midt i bildet.

Septikktanken er plassert under dørken i cabinen, altså omlag 45 cm lavere enn enn dette skottrommet. Bildet er tatt fremover.

Septikkslangen ut fra septikktanken er som du sier helt i bunnen, aktersiden av tanken.

Forleden fylte jeg septikktanken med ferskvann via waste. Det var åpenbart ikke noe problem å fylle denne helt opp da det kom vann ut fra tankens lufteslange, montert på toppen av tanken, i skrogsiden.

Det er svært viktig at wastelokken er helt lufttett for at septikkpumpen skal klare å tømme tanken. Det må være vakuum slik at det kun kommer luft inn lufteslangen. Utett wastelokk gjør at pumpen suger falsk luft og det blir bare bobbler i vannet ingen tømming. Så en stengeventil på waste-slangen, for landtømming, kunne vært en fordel. Men så lenge pakningen på lokket er helt og tett, så funger dette.

Redigert av Eureka (see edit history)

Har opplegget neste klart. En smart ass, har montert Y'en etter septikkpumpa. Mulig det går om pumpa går, men det kan det lett bli MYE søl av. Syns jeg ser det, glipper pumpa, så står drit søylen som en geysir opp av lensehullet. :clap::puke:

Tror for sikkerhetskyld det er en fordel å ha Y'en før pumpen.

Hehe, y-stykket etter pumpen kan jo bli en artig opplevelse. Septikken spruter opp av dollbordet som en fontene :)

Mariell, på bildet er Y-en satt in før pumpen, den åpne enden går rett opp til Waste-tanken. Skulle den dette av, vil du ikke få suget noe, så enkelt er det, men du kan oppleve at tanken tømmer seg selv, står det mer dritt i tanken enn høyden på Y-en.

Eureka, ja jeg skjønte septikktanken var skjult, og jeg tippet rett med pumpen/kvernen. Ellers helt riktig som Eureka påpeker, blir det utett i waste-systemet, vil kvernen fungere dårlig, da den også suger inn på vakuum. Men istedet for ventil, er det kanskje billigere å ha en O-ring ekstra liggende til waste-lokket? Er samme som til vann og bensin forøvrig disse lokkene, kjøper man i samme serie.

Mariell, glemte å svare på det andre, man må ikke være to, man kan jo starte pumpen og deretter gjøre klart, flere steder har de nå en ventil ved enden av gummihodet, slik at du styrer det der.

En annen ting til mosomheten din. Pumpene har i dag ofte 38 mm inn og 25 mm ut, så slik sett vil du ikke få på Y-en skulle du klare å montere feil ;-)

Ser dette er unntak på pumpen til Eureka, så alltid unntak uansett, hehe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...