Jump to content

Ettermontere vakuumsystem for landbasert tømming av septik

hjjensen

Recommended Posts

Hva er poenget med ventiler på T-stykket som flere her antyder? Når man allerede har bunnventil på utløpet så har man egentlig det man trenger. Steng bunnventilen når vacumtømming skal benyttes, og når man skal tømme til sjøen så er vakumslangen allerede stengt via tømmestussen som er skrudd til. Ikke noe behov for flere ventiler her...

Tanken min med to ventiler er å ha mulighet til å stenge utløpet til Wastelokk for å sikre at pumpen fungerer dersom Waste-lokket ikke skulle være helt tett. Samtidig kunne jeg tenke meg å stenge av inn til septikpumpe ved eventuell tømming via Wastelokk dersom vakuumet er så sterkt som enkelte antyder, i tilfelle membran i septikpumpen ikke tåler det.

• 1 år senere...

Noen som har prøvd tømme septiktank til landstasjon?

Tenker da både på båter hvor det er fabrikkmontert opplegg til waste-uttak, og hvor man selv har modifisert med Y kobling på slangen ut fra septiktank.

Det jeg lurer på er om lufteslange ( normalt bare 13 mm) inn til septiktank er stor nok slik at ikke septiktanken kan suger delvis sammne pga for lite luft inn.

Er etter det jeg forstår ganske så kraftig sugekapasitet fra disse landsstasjonene, men det suges vel kanskje også luft inn i tank via wc, ikke bare fra luftingen?

Hei

Jeg har en Y på septikslangen " vanlig" fyllestuss på dolbord for tømming via landstasjon, en manuell pumpe for

Tømming i sjø, helt enkelt system.

Lufteslangen er 13 mm slange med gjennomføring , som er lik med lufting til diseltanken. Denne luftestussen på skutesiden er i årenes løp blitt tettere en orginalt pga irr-polish etc...

Så nå er det slik at når jeg tømmer septikktanken med den manuelle pumpen så kommer det en ule lyd enten av luftestussen på skutesiden eller av lokket til vakumtømmingen.

Så dette sier meg at selv med en manuell pumpe så er det viktig med lufting til tanken.

Har enda ikke prøvd via tømmestasjon.

larss

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...