Rastløs Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 Når man har to like seilbåter. Den ene med en VP D2-40 og den andre har D2-55. vil man merke noen vesentlig forskjell i marsj hastighet ? Hva er f.eks normal marsj hastighet på seilbåt på 40-42 fot og 55 hk diesel mon tro ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 marsjfarten på flatt vann tror jeg ikke det er stor forskjell på. Dn ligger opp i mot skrogfarten uansett. Men forskjellen merker du den dagen du har 10m/s i baugen med 1-2 meter sjø. Da holder 55 hesteren marsjfart mens den andre båten mister fart pga været. Som med motorbåter - en undermotorisert motor er ikke hyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Jeg har Bavaria 42 Cruiser med 55hk, marsjfart ved 2000rpm er pluss/minus 7 knop. Kan selvsagt gi mer gass, men lite poeng. I motsjø og bølger mister jeg fort en knop eller 2, og da er det fint å kunne legge opp et par hundre omdreininger på motoren. Men ikke lett å opprettholde marsjfart med 2 meter bølger og motvind. Så om det er mulig ville jeg valgt 55hk. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.