finnarne Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 I Grimlingen, firlingen til speiderne, har jeg montert ett 20 watts solcellepanel med tilhørende regulator. Resultatet er at det i sommer alltid har vært mellom 13 og 14 volt på batteriet. DVS, det er hvilespenningen, etter en lang natt med VHF på, og med bruk av innvendig belysning. Så fort sola kommer, hopper spenningen opp til 14 volt igjen. I tillegg har vi en Suzuki påhenger som vi kan ta ut strøm fra. Den var koblet til batteriet når vi fikk båten, med en dårlig hjemmelagd kontakt. For ikke å få dårlig kontakt, så byttet jeg ut det som var der, og satt på kabelsko som ble pakket godt inn i elektrikertape. Problemet kommer når vi starter motoren. Da spretter spenningen opp på 15 volt eller mere. Da lurer jeg på om de kloke herrer har noen forslag til en fornuftig måte å regulere ladingen bedre på. Jeg har ikke målt hvor mye strøm det går fra motor til batteri, men regner med det er litt i og med at spenningen blir såpass høy. Mine valg er som følger - koble bort solcellepanel og bare lade med motor (men vi vil jo helst seile) - Koble bort lading fra motor (men hva om det blir dårlig vær) - koble motor sammen med solcellepanel før solcelleregulatoren - koble egen regulator til motoren - Kjøpe ny regulator som takler inngang både fra Solcelle og motor. Regulatoren som er der nå er den som fulgte med solcellepanelet, omtrent av denne typen. Mener jeg har sett en type som ikke kostet skjorta som hadde 2 innganger, men finner den ikke igjen. Noen som har forslag til en regulator som ikke koster skjorta ? Kanskje jeg rett og slett skulle hatt en vendebryter som valgte om strømmen skulle komme fra solcelle eller fra motor ? Eller hva med et rele som følte om det kom spenning fra motor, og isåfall koblet inn denne, og ut med solcelle ? Omtrent som dette: Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.