jorhan Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 Kjørte hjem fra vannet på Søndag og hadde en merkelig opplevelse med instrumentene mine. Oljetrykksmåleren, temperaturen og voltmeteret fløy helt plustelig totalt bananas. Ladinga sank ned på 12V, tempen gikk opp til 100gr og oljetrykket forsvant. Tempem vandra mellom 85 til 100 gr. Spratt opp og ned. Ingen alarmer på panelet. Sjekket kjølvann og det var som det skulle, viftereimer var på plass, nok vann på motoren, motoren gikk som ei klokke, alt fungerte som det skulle. Målte ladespenning direkte på batterier og hadde det jeg skulle. Motor ikke mer varm enn vanlig. Tusla rolig og forsiktig inn til havna mi. Ikke noe problemer utover merkelige instrumenter. Turtelleren virket som den skulle. Når jeg kom inn i havna så stoppa jeg motoren og startet den igjen. Alt fungerte som det skulle. Alle instrumenter viste rette verdier.... Hva kan dette være for noe? Dårlig kontakt noe sted, dårlig jording??? Tenkte jeg skulle prøve å feilsøke litt men vet ikke helt hvor jeg skal begynne og i tillegg så er alle verdier normale nå. Er det noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Det går en samlekabel fra panelet ned til motor (koblet med snap-connector fra panel). Der hvor kabelen går inn i el-boksen på motor (underkant av el-boks).. kan det være at den har fått seg en trøkk eller at det har kommet noe væske der ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Kan høres ut som dårlig jording av instrumentpanelet. Da blir gjerne instrumentene litt "viltre".. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jorhan Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Da har jeg fått noen tips om hvor jeg skal begynne. Har nå fått med meg en kar som er en "reser" på 12 volt så får vi se om han finner ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Kom tilbake med faciten hvis dere fant feilen! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Litt humor at du skriver dette, jeg har samme motor i min Nidelv. Hadde samme problem denne helga, selvom alt fungerte når jeg sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Litt humor at du skriver dette, jeg har samme motor i min Nidelv. Hadde samme problem denne helga, selvom alt fungerte når jeg sjekket. Jaggu! Hva er oddsene for det da?? Skal komme med tilbakemelding hvis vi finner noe feil. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 På min båt med 31A motor opplevde jeg at temp ble høyere enn normalt samtidig med lavere utslag på volt og oljetrykk. Årsaken var at jeg hadde koblet en kjølebag til på et annet uttak enn jeg normalt brukte. Dermed fikk jordingsforbindelsen til instrumentene et større spenningsfall enn tidligere. Etter å ha ordnet skikkelig jording til instrumentene er problemet borte. Sitér dette innlegget Link to post
furubakken Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Det va jaggu snodig, har en Nidelv 28 med MD40 fra 82, og har hatt akkurat de samme symtomene i sommer. Får se på det til høsten har jeg tenkt! Har hatt litt tull med bryterne i tillegg og funnet ut at de har irret en del. Funka bedre etter en omgang med sandpapir og litt el-spray. Jording til instumentpanelet høres ut som en lur plass å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.