Jump to content

Årsak til "ville" instrumenter VP TAMD 31A 1986 mod?

jorhan

Recommended Posts

Kjørte hjem fra vannet på Søndag og hadde en merkelig opplevelse med instrumentene mine. Oljetrykksmåleren, temperaturen og voltmeteret fløy helt plustelig totalt bananas. Ladinga sank ned på 12V, tempen gikk opp til 100gr og oljetrykket forsvant.

Tempem vandra mellom 85 til 100 gr. Spratt opp og ned.

Ingen alarmer på panelet. Sjekket kjølvann og det var som det skulle, viftereimer var på plass, nok vann på motoren, motoren gikk som ei klokke, alt fungerte som det skulle. Målte ladespenning direkte på batterier og hadde det jeg skulle. Motor ikke mer varm enn vanlig. Tusla rolig og forsiktig inn til havna mi. Ikke noe problemer utover merkelige instrumenter. Turtelleren virket som den skulle.

Når jeg kom inn i havna så stoppa jeg motoren og startet den igjen. Alt fungerte som det skulle. Alle instrumenter viste rette verdier....

Hva kan dette være for noe? Dårlig kontakt noe sted, dårlig jording???

Tenkte jeg skulle prøve å feilsøke litt men vet ikke helt hvor jeg skal begynne og i tillegg så er alle verdier normale nå.

Er det noen som har noen tips?

På min båt med 31A motor opplevde jeg at temp ble høyere enn normalt samtidig med lavere utslag på volt og oljetrykk. Årsaken var at jeg hadde koblet en kjølebag til på et annet uttak enn jeg normalt brukte. Dermed fikk jordingsforbindelsen til instrumentene et større spenningsfall enn tidligere. Etter å ha ordnet skikkelig jording til instrumentene er problemet borte.

• 2 uker senere...

Det va jaggu snodig, har en Nidelv 28 med MD40 fra 82, og har hatt akkurat de samme symtomene i sommer.

Får se på det til høsten har jeg tenkt! :crazy: Har hatt litt tull med bryterne i tillegg og funnet ut at de har irret en del.

Funka bedre etter en omgang med sandpapir og litt el-spray. Jording til instumentpanelet høres ut som en lur plass å starte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...