Jump to content

Utbedringer, D3. Noen som har fått det utført?


eivindl

Recommended Posts

Har jo vært skrevet endel om D3 og ting som Volvo har gått ut med at skal byttes. Nevner turbo, luftfilter, injektorer og kanskje mere.

Er det noen som faktisk har fått skiftet deler på motoren sin kostnadsfritt? Jeg har selv en D3, serienummer som starter på 2003.... kjøpt ny i 2005.

Synes jo det er underlig at en tidlig utgave av D3 som min ikke har disse "problemkomponentene". Ingen deler er byttet på min.

Så jeg kan ikke annet en å mistenke Volvo for å gå høyt ut å love utbedringer men når alt kommer til alt får ingen gjort noe?

 

Har nå fått konstatert 2 injektorer utenfor toleransen som må byttes. Problemet ble meldt VP forhandler i 2008 etter ca 200 timers gangtid. VP sin representant svarer så langt at dette må jeg stå for selv siden det er utenfor 1 års garantitiden.

 

Har ikke gitt meg på at dette er en reklamasjonssak enda men kunne vært nyttig å vite hva andre har fått gjort, spesielt på D3.

Link to post

Disse tidligere problemene på D3 kan jeg ikke si noe om, men når det gjelder D3 levert i Juni 2010 kan jeg komme med et inspill. Dette er en helt ny motor men på samme blokk(i følge VP).

Her har de fått en serie temperatursensorer(olje) av en underlevrandør, disse sensorene er det feil på og de gir feilmelding med alarm og lampe.

Jeg har en bekjent som fikk denne feilen konstatert på 50-timers service og da fikk han tillatelse av VP til å benytte motoren i ferien, men nå skal den ut og sensoren skal byttes.

Dette er en D3-160 levert i en Agder 840. Motoren må ut for at sensor skal kunne skiftes. Det viser i hvert fall at de ikke har like stor vegring her som de har for injektorproblematikken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Som standard når det kommer til spørsmål om Volvo Penta D3, velger jeg å poste innlegget nedenfor fra meg som igjen er klippet og kopiert fra andre innlegg av meg. Det kom i 2009 en helt ny D3. Her står det en del om problemene med den gamle D3, og oppgraderinger, utbedringer og service av den gamle D3, samt lanseringen av den nye D3. Jeg håper dette kan være til hjelp:

 

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

 

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

 

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbar enn den forrige versjonen.

Link to post

Her har de fått en serie temperatursensorer(olje) av en underlevrandør, disse sensorene er det feil på og de gir feilmelding med alarm og lampe.

 

Dette er en D3-160 levert i en Agder 840. Motoren må ut for at sensor skal kunne skiftes.

 

Det er mulig jeg er kritisk i mine vurderinger hva angår diftssikkerhet og kvalitet på båtmotorer levert fra Volvo Penta, men at Volvo Penta igjen presterer å lansere en en helt ny D3 med slike problemer som du nevner her, etter alle feilene og problemene som den gamel D3 var beheftet med, overrasker meg likevel litt, om enn ikke så mye. Blir ikke båtmotorer fra Volvo Penta testet tilstrekkelig fra fabrikk før de slippes på markedet? Nei, velger jeg selv å svare på det.

Link to post

Hvordan er D4 da, i forhold? Er den mer solid?

 

Les tråden om Tøbbel med Volvo penta D-serie HER

Det du ikke kan lese om D-serie her er ikke verdt å vite(bortsett fra løsning på problemene)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er blitt slik nå at det er mere risikofylt å kjøpe nytt enn brukt; nye produkter blir "utprøvd" på kunder med dertil dårlig kundebehandling om noe skjer. Kjøper en bruk, kan en forvente at "barnesykdommene" er fikset....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Jada, jeg har D3 og har fått utført flere forbedringer på min.....

Første gang jeg var inne byttet de ut luftfilteret, så har vi fått oppgradert software to ganger og dernest er det skiftet returrør for olje fra turboen. Høytrykkspumpen for diesel var det siste som røk og til slutt ble byttet.

 

Etter dette har den så langt gått som en klokke (bank i bordet)

 

Ja, alle disse utbedringene har gått som garanti, eneste er hasselet med å levere båten til verksted. I tillegg klønet verkstedet noe enormt i fjor når de skulle bytte høytrykkspumpen, men det kan vi ikke laste Volvo for, det var verkstedet. (Bruker et annet nå.....)

 

Jeg ser det er mange som ALDRI skal ha en Volvo igjen, de om det, jeg er fornøyd jeg med en motor med bra effekt og med et noenlunde greit forbruk, ikke er den så ille å ta service på heller....

Men kom igjen når det gjelde FORD på landeveien. Nei det skal jeg ALRDI ha igjen..... Så jeg er vel ikke noe bedre enn andre jeg heller.

Link to post

Ja jeg er den bekjente :-) av VannTro. Motoren har nå gått 160 timer siden 20 juni. D3 170 Men for en motor, støysvak godt bunndrag og gjerrig på Diesel. Motoren sitter i en Agder 840. På lørdag dra vi fra Holmsbu - Strømstad. Marsjfart rundt 20 knop. Vi shoppa litt så videre til Verdens Ende også rund 20 knop. Hjem på Søndag via Tønsberg-Vallø-Holmsbu. Diselforbruk 130 liter.....

Redigert av Torkild (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
  • 3 år senere...

Hei, noen av dere som, har fått oppgardert luftfilter på deres D3 som kan fortelle hva som er blitt gjort? Min D3 skal i følge forhandler ha fått de oppgraderinger den skal ha men han er ikke i stand til å fortelle meg hva som er gjort.

 

Leste på et Svensk nettsted at D3 luftfilteret er en kilde til irritasjon for mange og at et tiltakende tett filter ikke bare gir redusert ytelse på topp men også en hardere gange på motoren, mao mer støy. Valgte å sjekke mitt luftfilter, som forøvrig ikke skal ha gått mange timene, og finner da et K&N filter i orginal filterboks. Filteret er skittent og sikkert ganske tett. K&N filterene er som kjent vaskbare så det er jo selvsagt et alternativ a vaske dette. Filter ser dere her:

 

bilde

 

 

 

bilde

 

Søker opp delenummeret på nett og hva finner jeg?!? dette er et filter til en Nissan Micra........EN F%&&%¤ MICRA...............mor mi kjører Micra.

En heseblesende motor på 1000cc og ca 50 HK!! Og dette skal altså fungere på en båtmotor på 2,4 liter og 190 HK.

 

http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=33-2060

 

Så hva bruker dere med D3 fra før 2010, det originale papirfilteret fra VP som ble sugd in i turboen, oppgraderingsfilter eller kasta hele filterhuset og satt på skikkelig High Performance filter rett på turboen? Spør du meg så virker dette luftfilteret og luftfilterboksen å være kraftig underdimmensjonert på disse motorene

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Takk, det hadde vært fint :-)

 

Ser at de koster £38 fra nettbutikk i UK, hva forlanger VP? http://www.knfilters.co.uk/search/product.aspx?prod=33-2060

 

Ikke alle som kommer på at K&N er filtere med livstidsgaranti og er vaskbare, har sev brukt K&N mye på MC opp gjennom åra.

Må nesten gå til innkjøp av et K&N rensesett da.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Spør du meg så virker dette luftfilteret og luftfilterboksen å være kraftig underdimmensjonert på disse motorene

 

 

De har nok plenty kapasitet da en båt ikke er utsatt for så mye støv som en bilmotor vil jeg tro.

 

 

Må innrømme at jeg ikke er helt overbevist, filteret er lite i størrelse på motor tatt i betraktning. Mine hender er ikke unormalt store for å si det slik, det er mye luft som skal gjennom det lille areale her.

 

bilde

 

Nå er det vasket etter alle kunstens regler, så satser vi på at motoren puster bedre nå.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg hadde et sylindrisk K&N filter på en Steyr 236 en gang - tror overflaten av dette filteret var noe større da det målte ca 20 cm i diameter og var ca 20 cm dypt - blir ca 60cm x 20cm, kanskje noe mindre da det var litt kon.

 

Et lite spørsmål siden du har D3 også? - Jeg har to like motorer som går fint. Over noen timer med kjøring kommer det antydning til noe sot/olje på dørken/vangen ut bakerst på babord side av motor. Er dette fra noen form for dreneringshull på intercooler tro? Litt mystisk da motoren er helt tørr og jeg ikke finner ut hvor det kommer fra. Det er likt på begge motorer.

Link to post

D3 filteret er ikke mer en 12*14cm som skulle bety at det sylindriske filteret på Steyr maskinen på 60*20cm har 9 ganger så stort areal, 9 ganger!!

Understreker bare mitt poeng at D3 filteret er for lite. Har selv hatt Steyr 246 maskin og kjenner filteret du snakker om.

 

Jeg har dessverre ikke merket noe til sot/olje her, opplever motoren som tett og fin. Dette bildet tok jeg for noen dager siden, meg kjent har ikke motoren blitt vasket på noen måte siden den var ny i 2007

 

bilde

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...