Jump to content

Noen med erfaring fra VW marinemotorer?


Schierna

Recommended Posts

Vi solgte noen båter for 5-6 år siden med vw-motor. De gikk veldig fint husker jeg og var veldig støysvake, men straks reklamasjonene dukket opp eksisterte det absolutt ingen verksteder som hadde kompetanse på området, så jeg ville nok aldri valgt en slik motor i min båt da den blir altfor ukurrant. Da ville jeg heller betalt litt ektra for å få motor av velrenomert merke med et servicenett.

Link to post

Har omtrent bare hatt VW-biler, men i båten?

Kanskje du bør søke litt i internasjonale fora. Jeg gjorde det for 3 år siden når det var aktuelt med motorbytte i en båt jeg ville kjøpe og fant ut at påliteligheten og kundebehandlingen var så-som-så. Ikke så rart, lettmetall/lettvekts-dieseler hører vel hjemme i bil og evt lettplanende båter som Gozzi og Goldfish. VW-verksteder for bil er jo på hver en tue i dette landet, men kommer de til båten din?

 

Ellers var det vel de franske produsentene som ledet privatbil-diesel inn i en ny generasjon.

 

Innsprøytnings-systemer utgjør en vesentlig del av motorene, leveres av bl.a. Bosch som har levert over 10 millioner common-rail systemer. Bosch diesel injektor nyheter

Link to post

V6 og V8-dieslene er iallefall støysvake. De står jo i Audi A6 og A8.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Gleder meg til å se at VW marine diesel kjøpt annet steds blir reparert hos Goldfish eller Gozzi.

 

Støy / rakling skyldes hovedsaklig innsprøytningssystemet "pumpedyse". Å unngå rakling er egentlig kun "kosmetisk" og ikke nødvendig for fremdriftsfunksjonen.

"Common rail" lar seg finjustere til det ekstreme og dermed unngår man mye av tomgangsstøyen. VW ventet lenge med å bytte system for alle modeller (ennå leveres nye biler med det) og mange biljournalister har stilt seg undrende til det. Dyre systemer?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Plutonium; snakker du om forkammer diesel fra 1979mod Golf uten snev av lydisolasjon eller snakker du om dagens modeller?

Ett trinn eller to-trinns teknologi?

 

Sett gjerne opp en diesel fra ditt favorittmerke i et motorstativ ved siden av en VW diesel og sammeligne på like vilkår...

Tror det er få som er klar over hvor mye av støyforskjellen som ligger i bilchassiet og ikke direkte i motor :smiley:

 

Pass tunga så du ikke går i baret.... sjekk hvem som lager dieselmotor til enkelte Volvomodeller feks

Skal ikke nekte deg å hate VW men håper ikke du syntes at Audi lager supre diesler for de kommer ut av det samme samlebåndet :diving:

 

Litt saklighet og konkrete eksempler duger ??

 

Schierna: Vurderer du en ny VW lettvekter i Baltic'n? fremfor en (well proven)men tyngre Yanmar feks??

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Båtliv i nr. 9 -2007 testet VW diesel i en Gozzi 23. Dette var den sekssylindrede motoren på 265 hk. ALDRI før har jeg lest så udiskutabelt mye skryt av en motor før !

Dette var ikke bare en liten kort test, men bladet hadde båten hele sesongen og logget om jeg ikke husker feil over 100 timer i løpet av sommeren. Det var ikke bare opplevelsen av motoren som ble kommentert, men hele konstruksjonen. De var ikke snauere enn at de utropte den til markedets beste dieselmotor i klassen......

 

Klippet fra noe av testen

Motoren til Volkswagen er forholdsvis lett. Sammenlignet med en Volvo D4 er det over 200 kilo i vektforskjell.

 

Her er link til en rekke artikler om VW marinediesel hos Båtliv: Båtliv, artikler som berører VW Marinediesel

 

De pressenterte sin V8 diesel i Düsseldorf i Januar 2009 : VW V-8 350hk

 

Legger merke til at også NB leverer båter med VW diesel nå.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Det hjelper lite hvor fint en motor går og hvor bra testresultater den har de første 50 timer! Når ikke reklamasjoner eller servicetilbud fungerer. Bilmarked og båtmarked er forøverig lite samenliknbart! Jeg tviler på at et VAG verksted tar på seg service og reperasjon av VW marinemotorer.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Greenline hybrid båtene, blir også levert med disse motorene. Så på en 40 foter med disse motorene. Det så ryddig ut, men savner mer Dreimoment. 225 hk på en 2,5 liters motor ? Tror dette er smarte motorer i lettere båter, som ribben som var vist av Teerex.

 

Tror ikke de har noen 2,5 liter på 225 hk ? 3,0 liter V6 derimot finnes vel i 225 og 265 hk utgave. Det manger ikke på dreiemoment i disse moderne bilmotorene iallefall.

 

Den 4,2 liter V8-dieselen i filmen har 728 Nm moment så det skulle jo holde for de fleste båter i aktuell størrelse. Selv om de kanskje ikke har tatt ut maksimalt av hensyn til drevenes holdbarhet.

En 5,5 liter D6 har naturligvis mere moment men veier også betydelig mere.

 

Ser forresten ut som de kommer med en 1,9 liter TDI etterhvert også, det var jo uventet siden det er 2,0 literen som er vanlig i bilene. http://www.mercurymarine.com/engines/diesel/tdi/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

:confused: Var de virkelig støysvake. VW diesler er nå det mest kaklende maskineri som finnes i bil. At dette skulle være noe annerledes i båt høres rart ut.

 

 

i bil verdenen så var dieselmotorene til audi bråkete med det såkaldte pumpe dyse systemet, andre bil merker begynte med commonrail systemene tidlig mens audi gikk over til dette i 2008-2009 og da blei motorene betraktelig mer stillegående også

Link to post

Hei dere, det er Mercruiser som nå har fått "nye" diesel motorer.

 

Det tidligere samarbeidet innen små diesel motorer som Mercruiser hadde gikk under navnet CMD - Cummins Mercuriser Diesel. Dette samarbeidet eksisterer ikke lenger. Og begrepet CMD og motorbeteggneleser er nå borte - og tar selsvsagt litt titd å skifte ut. Men markedsføres ikke lenger som CMD.

 

Mercruiser har da to linjer med små diesel motorer. Den en ene med Tier 2 utslipp go den nye med Tier 3.

Begge linjene er Common Rail. Men de nye Tier 3 som de lager i samarbeid med VAG er da med lavere utslipp.

 

For service og diagnose må man til Mercruiser. VAG sin diagnose fungerer ikke på disse motorene og delenummere er ikke overførbare.

 

Sikkert ingen som bryr seg om dette, men det kan jo være kjekt å vite.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...