Jump to content

Får ikke start på Sabb 20hk

Morten90

Recommended Posts

Har du anledning til å bruka straum kan du bruke ein varmluftpistol på luftinntaket medan du sveivar med dekompresjonen innkobla. Om motoren er tung å sveive etter at du har kobla ut er det første du må sjekke at dekompresjonen fungerer som den skal. Viss du har 2G kan det vere du må justere dei to boltane på toppen, viss fjøra har blitt slakk. Viss motoren er laga til for startsigaretter vil eg heller brukt ein liten støyt med motorolje enn å styre med sigarettar, viss det kan unngåast ;)

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Hei!

Jeg er ny her på forumet, så jeg veit ikke helt hvordan dette foregår. Jeg har en 2G 16hk SABB diesel fra 63. Den går ofte under betegnelsen 16-18, og er ofte oppdatert til 22HK (ved 1800 omdr.trur jeg). Det er nok den maskina du har i båten din. I min er det elektriske glødeplugger og el.start, men det er heller ikke vanskelig å dra den igang med håndsveiv på sommerstid. På toppen sitter det en enkel hendel som løfter begge ventilene. Den vipper du opp, og så må du nok bruke startsigaretter (siden du tydeligvis ikke har strøm). Det skal også være mulig å helle på olje rett i kamrene. Så er det til å sveive ei lita stund og smelle ventilløfterne tilbake. Ellers skal du finne ganske mye info her:http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/contentpg.aspx?zone=2

Der finner du bruksanvisningen, i orginal, til 2G, 2J og de andre i serien. Her omkring kan alle voksne menn over 60 år alt om SABB diesel. Spør noen godt voksne båtfolk, så får du bøttevis av gode råd!

Grattulerer med båt med ordentlig GODLYD !! Hadde en sjark for noen år siden, med en 8-10 hk Sabbdiesel fra 1961. Den starta alltid, og gikk som ei klokke. Det hadde aldri vært brukt startsigaretter på den da jeg kjøpte båten, bare en skvett olje inn i troppa der startsigaretten skal sitte. Dette hadde gjort sånn at motoren var som ny, og den starta uten noe form for gløding eller olje så lenge det var over 10 grader + ute. Sjarken er borte for mange år siden pga råte, men motoren lever i beste velgående i en annen sjark, og har fremdeles aldri smakt sigaretter :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...