Morten90 Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 Jeg fikk en gammel tresnekke farfaren min har hatt, Motoren som står i er en sabb 20 hk med sveiv. Det som er problemet mitt er at jeg vet ikke hvordan man starter denne motoren. Hørte noe om at det er noe man må koble ut så sveive. Noen som mulig hadde greid og forklare hvoran det gjøres. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Koble ut drifta til akslingen kanskje ? Og åpne bunnventilen hvis den har det. Og sveive til krampa tar deg (etter å ha åpna for drivstoff) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Allan E Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Sett inn et bilde av motoren så kommer forklaringen raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Det er vel ventilløfter det er snakk om så kompresjonen blir borte så det er mulig å få fart på sveiva. Når du har sveiva opp bra fart så slå tilbake løfteren igjen og så bør det starte. Hadde en mindre saab i ei snekke og da satt løfteren på toppen av sylinder. Liten arm med håndtak på. Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Du har kanskje en Sabb 2G eller 2H? Den er ikke helt enkel å sveive igang, selv om du løfter kompresjonsventilene. Har du forsøkt med startsigaretter? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Hei. Sett dekomperesjons hendelen i start stilling, gje litt gass. Sveiv og trykk ned dekomperesjonshendel når du har god fart på sveiva. Startsigaretter hjelper. Men bruk ikkje startgass! Lykke til! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Håkon Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Har du anledning til å bruka straum kan du bruke ein varmluftpistol på luftinntaket medan du sveivar med dekompresjonen innkobla. Om motoren er tung å sveive etter at du har kobla ut er det første du må sjekke at dekompresjonen fungerer som den skal. Viss du har 2G kan det vere du må justere dei to boltane på toppen, viss fjøra har blitt slakk. Viss motoren er laga til for startsigaretter vil eg heller brukt ein liten støyt med motorolje enn å styre med sigarettar, viss det kan unngåast ;) Sitér dette innlegget Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt.. Helsing Håkon Berg Gunnarson Link to post
Vosso63 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hei! Jeg er ny her på forumet, så jeg veit ikke helt hvordan dette foregår. Jeg har en 2G 16hk SABB diesel fra 63. Den går ofte under betegnelsen 16-18, og er ofte oppdatert til 22HK (ved 1800 omdr.trur jeg). Det er nok den maskina du har i båten din. I min er det elektriske glødeplugger og el.start, men det er heller ikke vanskelig å dra den igang med håndsveiv på sommerstid. På toppen sitter det en enkel hendel som løfter begge ventilene. Den vipper du opp, og så må du nok bruke startsigaretter (siden du tydeligvis ikke har strøm). Det skal også være mulig å helle på olje rett i kamrene. Så er det til å sveive ei lita stund og smelle ventilløfterne tilbake. Ellers skal du finne ganske mye info her:http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/contentpg.aspx?zone=2 Der finner du bruksanvisningen, i orginal, til 2G, 2J og de andre i serien. Her omkring kan alle voksne menn over 60 år alt om SABB diesel. Spør noen godt voksne båtfolk, så får du bøttevis av gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Einar Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Har en 2G fra 79 som starter utn problem både på sveiv og el start må bar huske å ta av kompresonen til den har fått fart og ca halvt gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Har funnet ut at det er en 2g jeg har. Men skjønner ikke helt hvordan eller hva jeg skal koble ut for å få sveivet rundt? Noen som evt kunne vist meg på bilde hva jeg skal gjøre eller prøve og forklare? :) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) http://www.youtube.com/watch?v=pQkCDLMHCiQ&feature=related her ser du start på en 1 syl sabb.. prinsippet er det samme med 2 cyl. den palen de dreier på sitter på toppen av motoren. Redigert 18.August.2010 av spjærøy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Så det er altså bare til og vippe denne hendelen opp og sveive det i gang? Ikke noe mere man skal koble ut? for prøvde det me hendelen og sveiven ville ikke rikke på seg. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Går svinghjulet rundt når du setter hånda på det? Obs dekompersonshendelen skal være nede i et spor når du sveiver, (framover). Når du har fått så stor fart som du bare klarer, dreier du hendelen 90 gr. Gi full gass før du sveiver. Det skal en del kraft til... ikke sjangs med pc fingrer. he he Redigert 18.August.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Hehe. Har nok ikke pc fingrer :) MEn Obs dekompersonshendelen skal være nede i et spor når du sveiver, (framover). Er det denne på toppen?` Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) Det er vel en to sylindret dette? beklager jeg tenkte på 10 hk som er en sylindret. På den du har skal vel hendelen stå opp når du sveiver, og ned når du har fått fart på motoren. Beklager, jeg har hatt begge motorene. Redigert 18.August.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Ja er 2 syl. Akkurat lik den du linket til der. Men om jeg ikke får turnet sveiven rundt hva kan det være da? skal jo ikke være noe hokkus pokkus vell? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Du får slippe løs all muskelkraft, er det lege siden den har gått? er det el.start på den? Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Nei er ikke mere en ett par uker siden noen i familien hadde start på den. Er el-start men batteriet er dødt. Men så det er bare den på toppen jeg skal røre? og la båten være i fri. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Ja, gi full gass, sveive til god fart, vri hendelen, da skal den starte. Du må stå på høyreside av motoren, sveive med venstre arm. Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Okei. Da satser vi på at det blir liv i den. Og når man skal stoppe motoren vrir man på hendelen igjen? Takker for all hjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Ja, tar gasshendelen opp når den skal gå sakte, så ned med hendelen. Jeg venter spent, jeg har avspassering i to dager, så jeg skal følge med. Bare hyggelig, Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Høres flott ut. Skal skrive med en gang jeg har fått prøvd. :) Sitér dette innlegget Link to post
Morten90 Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Da har jeg fått start på motoren og kjørt snekken en god tur. Gikk som en klokke den, Men ser den trenger seg en oljeskift så blir det gode greier. Takker For alle svar :) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Grattulerer med båt med ordentlig GODLYD !! Hadde en sjark for noen år siden, med en 8-10 hk Sabbdiesel fra 1961. Den starta alltid, og gikk som ei klokke. Det hadde aldri vært brukt startsigaretter på den da jeg kjøpte båten, bare en skvett olje inn i troppa der startsigaretten skal sitte. Dette hadde gjort sånn at motoren var som ny, og den starta uten noe form for gløding eller olje så lenge det var over 10 grader + ute. Sjarken er borte for mange år siden pga råte, men motoren lever i beste velgående i en annen sjark, og har fremdeles aldri smakt sigaretter :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 en 8-10 hk Sabbdiesel fra 1961. Det var nok en 8hk, 10hk utgaven var ikke kommet da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.