Steinnez Startet 11.August.2010 Link til dette innlegget Startet 11.August.2010 Hei, hvordan trimmer jeg min Tohatsu 9.9hk 2002 mod? noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 To takter eller firetakter? Sitér dette innlegget Link to post
Steinnez Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 to takter. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Litt usikker på hvilken modell jeg har, men der byttet forhandleren ut en "sektor" som skyver på ett plasthjul som åpner gasspjeldet på forgasseren. I tillegg må lengden på staget justeres slik at du får full gass altså full åpning på gasspjeldet. Sektoren ligger ofte med i verktøysatsen, ellers så får du vel en sånn hos forhandler. Jeg har lsgd en bedre en selv. Sitér dette innlegget Link to post
Steinnez Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Hvor mange hk ble din? Har hørt rykter om at tohatsu motorer går opp i 18 hk, er det sant? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Gasskam! 240 kr. gir 15 hk visstnok.. Sitér dette innlegget Link to post
Steinnez Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 (redigert) Hva gjør man for å få 18 hk da? Redigert 11.August.2010 av Steinnez (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Nei jeg tror 18 hesteren som står i samme brukermanual har mere kubikk. Motoren er ellers lik. Tror nok den blir 15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Hakke peiling,tror det er en myte. Hadde Tohatsu 9,9 på en AL 320 en gang, og den ble kjøpt fra forhandler med gasskammen ferdig bytta. Gikk akkurat like fort som kompisen`s Elan 13 fot med samme utrimma motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Steinnez Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Ok takk for svar! Er det sant at man kan skifte hele forgasseren, for å trimme motoren? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Det skal tilføyes at den var raskere i aksen, fikk fullt pådrag før liksom.. men på topp var dem like. Ellers en knallmotor!Bare nappe lett i snora, så fyran tvert! Alltid.. Sitér dette innlegget Link to post
meldaln Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Du trenger å skifte kun gasskammen for å få 15 hk ut av en 9.9. 9.9 og 15 hk har samme sylindervolum, mens 18 hk har større, og går derfor ikke an å justere opp en 9.9 til 18 hk som mange tror! Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 hehe sikkert tiende tråden eg ser ang trimming av motor sia eg ble medlem her for eit par uke sia:D tror du finne mye nyttigt som folk har laga tråd om tideligere:) syns og huska akuratt 9,9 til 18hk har vert oppe og for ikke så lenge sia hvor man da kom fram til at den kan trimmes til 16,8 hk eller va det var.. Sitér dette innlegget Link to post
Øygarden Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Du trenger å skifte kun gasskammen for å få 15 hk ut av en 9.9. 9.9 og 15 hk har samme sylindervolum, mens 18 hk har større, og går derfor ikke an å justere opp en 9.9 til 18 hk som mange tror! Jeg har en slik og skal sette på ny gasskam en av dagene. Kostet 108 kr kjøpt av MC Marin i Bergen. Hadde en prat med MC Marin og fikk følgende info på HK etc. En 9,9 yter ca 12 HK og når en skifter gasskam vil den yte nesten 18 HK. Den motoren som er orginal 18 HK med høyere ccm2 ytter derimot nesten 22 HK. Dette er nok litt av årsaken til masse påstander frem og tilbake på HK etc. Etter skifte må det stilles litt på blanding og tenning. Skal legge inn mine erfaringer senere. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.August.2010 Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Mye synsing og myter ute å går her.. Satser penga mine på Meldaln,han sier det samma som mekanikeren på Bakken Motor i Drammen sa til meg Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 12.August.2010 Link til dette innlegget Svart 12.August.2010 Jeg har en slik og skal sette på ny gasskam en av dagene. Kostet 108 kr kjøpt av MC Marin i Bergen. Hadde en prat med MC Marin og fikk følgende info på HK etc. En 9,9 yter ca 12 HK og når en skifter gasskam vil den yte nesten 18 HK. Den motoren som er orginal 18 HK med høyere ccm2 ytter derimot nesten 22 HK. Dette er nok litt av årsaken til masse påstander frem og tilbake på HK etc. Etter skifte må det stilles litt på blanding og tenning. Skal legge inn mine erfaringer senere. Ein må vel levere motoren inn til ein spess for å få rett stilt blanding og tenning ?? Må ein plukke av svinghjulet +++ for å klare å løyse gasskammen ?? Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Steinnez Svart 13.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Hvilken oljeblanding trenger min Tohatsu 9.9hk 2002 mod? (2takter) Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 2% Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 (redigert) 2% ja Redigert 13.August.2010 av Steinsvigen (see edit history) Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
meldaln Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg har en slik og skal sette på ny gasskam en av dagene. Kostet 108 kr kjøpt av MC Marin i Bergen. Hadde en prat med MC Marin og fikk følgende info på HK etc. En 9,9 yter ca 12 HK og når en skifter gasskam vil den yte nesten 18 HK. Den motoren som er orginal 18 HK med høyere ccm2 ytter derimot nesten 22 HK. Dette er nok litt av årsaken til masse påstander frem og tilbake på HK etc. Etter skifte må det stilles litt på blanding og tenning. Skal legge inn mine erfaringer senere. Dette er piss spør du meg.. Hvorfor lages de ikke som 12, 18 og 22 hk istedet for 9.9, 15 og 18 hk da?!, hvis de yter bortimot 2-4 hk mere enn det står..? Jeg tror det er en grunn til at de levers som 9.9, 15 og 15 hk jeg da! Jeg regner med at fabrikken har testet dette ganske så grundig. Tohatsu 9.9 er jo faktisk en 15 hk fra fabrikken, bare at den er stupet med en mindre gasskam, og får defor ikke fullt turtall og en del dårligere bunndrag, og er vel defor den egentlig skal yte omlag 10 hk siden den ikke går for full maskin. Firmaene skal jo selge de vet du og mener de at tohatsuen (9.9) yter mere en yamaha (9.9), så tror vel en del folk på det, og da handler de vet du. Men man finner det jo selvfølgelig ikke ut dette før man får satt en motor i benk eller noe. Dette er no min teori på dette, sikkert noen som har andre meninger også Mye synsing og myter ute å går her.. Satser penga mine på Meldaln,han sier det samma som mekanikeren på Bakken Motor i Drammen sa til meg Har hatt 2 stk. En var orginal 9.9, og en var det skifta gasskammen på, så den yta 15 hk, og var en MERKBAR forskjell mellom en vanlig 9.9 og den som var oppskruvd men ingen av de var like sprek som en Yamaha 9.9 som var racetrimma for racingklasse T250 til omlag 18 hk jeg hadde! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Trimme en Tohatsu blir vel som å trimme en annen totakter, bytte reedventiler, helst få dem så langt inn i veivhuset som mulig for å øke bunnkassetrykket, porte sylindre og tune eksospiper, bytte stempler/øke kompresjon, forgasser bør dyses opp/byttes. Ellers så kan man bygge motoren tilbake til 15 hk med en gasskam. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Steinsvigen Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Grunnen til at dei vert leverte som 9.9 hk er for å sleppe hk avgifte,er ikkje 9.9 hk fritatt for avgifte ?? Det har eg hørt. kansje eg tar feil mvh Frode Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
PaulS Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 9,9 hk ble solgt pga regelverket i Norge om at personer under 16 år ikke kan føre båter med 10 hk eller mer. Hadde ikke noe med avgift å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.