Jump to content

Hvordan trimme Tohatsu 9.9hk?

Steinnez

Recommended Posts

Litt usikker på hvilken modell jeg har, men der byttet forhandleren ut en "sektor" som skyver på ett plasthjul som åpner gasspjeldet på forgasseren. I tillegg må lengden på staget justeres slik at du får full gass altså full åpning på gasspjeldet. Sektoren ligger ofte med i verktøysatsen, ellers så får du vel en sånn hos forhandler. Jeg har lsgd en bedre en selv.

Du trenger å skifte kun gasskammen for å få 15 hk ut av en 9.9.

9.9 og 15 hk har samme sylindervolum, mens 18 hk har større, og går derfor ikke an å justere opp en 9.9 til 18 hk som mange tror! :tongue:

Jeg har en slik og skal sette på ny gasskam en av dagene. Kostet 108 kr kjøpt av MC Marin i Bergen.

Hadde en prat med MC Marin og fikk følgende info på HK etc. En 9,9 yter ca 12 HK og når en skifter gasskam vil den yte nesten 18 HK. Den motoren som er orginal 18 HK med høyere ccm2 ytter derimot nesten 22 HK.

Dette er nok litt av årsaken til masse påstander frem og tilbake på HK etc.

Etter skifte må det stilles litt på blanding og tenning. Skal legge inn mine erfaringer senere.

Jeg har en slik og skal sette på ny gasskam en av dagene. Kostet 108 kr kjøpt av MC Marin i Bergen.

Hadde en prat med MC Marin og fikk følgende info på HK etc. En 9,9 yter ca 12 HK og når en skifter gasskam vil den yte nesten 18 HK. Den motoren som er orginal 18 HK med høyere ccm2 ytter derimot nesten 22 HK.

Etter skifte må det stilles litt på blanding og tenning. Skal legge inn mine erfaringer senere.

Ein må vel levere motoren inn til ein spess for å få rett stilt blanding og tenning ??

Må ein plukke av svinghjulet +++ for å klare å løyse gasskammen ??

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Dette er piss spør du meg.. Hvorfor lages de ikke som 12, 18 og 22 hk istedet for 9.9, 15 og 18 hk da?!, hvis de yter bortimot 2-4 hk mere enn det står..? Jeg tror det er en grunn til at de levers som 9.9, 15 og 15 hk jeg da! :yesnod: Jeg regner med at fabrikken har testet dette ganske så grundig. Tohatsu 9.9 er jo faktisk en 15 hk fra fabrikken, bare at den er stupet med en mindre gasskam, og får defor ikke fullt turtall og en del dårligere bunndrag, og er vel defor den egentlig skal yte omlag 10 hk siden den ikke går for full maskin.

Firmaene skal jo selge de vet du :giggle: og mener de at tohatsuen (9.9) yter mere en yamaha (9.9), så tror vel en del folk på det, og da handler de vet du. Men man finner det jo selvfølgelig ikke ut dette før man får satt en motor i benk eller noe.

Dette er no min teori på dette, sikkert noen som har andre meninger også :sailing:

Mye synsing og myter ute å går her.. Satser penga mine på Meldaln,han sier det samma som mekanikeren på Bakken Motor i Drammen sa til meg :flag_bp:

Har hatt 2 stk. En var orginal 9.9, og en var det skifta gasskammen på, så den yta 15 hk, og var en MERKBAR forskjell mellom en vanlig 9.9 og den som var oppskruvd :smiley: men ingen av de var like sprek som en Yamaha 9.9 som var racetrimma for racingklasse T250 til omlag 18 hk jeg hadde! :smash::smiley:

Trimme en Tohatsu blir vel som å trimme en annen totakter, bytte reedventiler, helst få dem så langt inn i veivhuset som mulig for å øke bunnkassetrykket, porte sylindre og tune eksospiper, bytte stempler/øke kompresjon, forgasser bør dyses opp/byttes. Ellers så kan man bygge motoren tilbake til 15 hk med en gasskam.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...