Jump to content

Vannvarmer i seilskøyte


kvistadbonden

Recommended Posts

Jeg vurderer muligheten for å montere en vannvarmer i min lille seilskøyte. Er det noen som kan si litt om erfaringene med vannvarmer kontra luftvarmer, både når det gjelder praktisk bruk, montering og driftssikkerhet/vedlikehold. Her er noen momenter, hentet herfra. Hvis fordelene er så mange, hvorfor er det ikke flere som har det?

 

VANNVARME

Fordeler:

- Trekker ikke inn fuktig luft i båten.

- Kan kombineres med båtens motor.

- Separat styring av hver varmekilde/radiator med termostat.

- Gir varmtvann uten landstrøm eller motor som "biprodukt".

- Lavt støynivå.

- Moderat strømforbruk.

- Behagelig og tørr varme.

- Enklere distribusjon av varme. Ingen boring og trekking av "skjøre" aluminiumsslanger.

- Fleksible gummislanger som kan legges i "kriker og kroker".

Minus:

- Pris

- Krever noe mer tillegsarbeide og kompetanse.

- Vedlikehold.

Link to post

Det blir feil å si at vannbåren varme gir tørr varme. Vannbåren varme varmer den luften som er inne i båten. Når temperaturen stiger, som følge av oppvarmingen fra radiatorene, vil RF (relativ fuktighet) synke. Det er altså ingen reell futighetssenking. Hulda monterte Ebespächer D4:

 

Luften som skal varmes opp tas kun fra uteluften. Desto kaldere det er ute, dess lavere er den absolutte luftfuktigheten. Dette fører til at ved oppvarming av denne uteluften, vil RF inne i båten synke i langt høyere grad enn ved radiatorvarming. Sikkert mange som vil debatere dette, men fysikken er ganske klar.

 

Hulda brukes året rundt, og jeg har behov for å tørke tøy hurtig. Jeg har erfaring fra tidligere da jeg laget tørkeskap i enden av varmluftkanalen.

 

Varmeren trekker inn frisk uteluft og pumper denne friske og tørre luften gjennom båten.

 

Varmluftsystemet trenger ikke rør, slanger, koplinger, radiatorer, ekspansjonskar, sirkulasjonspumpe og-alt-det-der.

 

Fra jeg begynte installasjonen, og til jeg prøvekjørte anlegget, gikk det fem timer.

 

Varmeren kommer til å bli bygget inn, og vil ikke gi støy i fremtiden. Støyen er ikke generende nå heller.

Link to post

Hvorfor er det denne nesten alle sjark fiskere bruker tro ?

 

Nei, du kan spørre du... Det eneste jeg kan tenke meg er at de liker fuktig varme uten bruk av strøm. Mange trenger vel en varmer som kan gå kontinuerlig hele vinteren. Jeg har forresten en Refleks med kjølespiral stående ute i kjelleren her. Billig til salgs, litt for stor for min båt. Dessuten orket jeg ikke all leamikken som måtte til for å få ut varm eksos på et sted der den ikke soter ned båten, rør for varmtvann og-alle-de-greiene-der. Dessuten er den ikke isolert, slik at den avgir betydelig strålevarme.

Link to post

Nei, du kan spørre du... Det eneste jeg kan tenke meg er at de liker fuktig varme uten bruk av strøm.

 

Ikke spesielt saklig kanskje, men like fullt Huldas mening om saken.

 

Vi har Webasto vannvarmer montert i motorrom, med radiatorer i alle rom. Badet har "rørøslyngeradiator" lik sånne en ofte finner på hoteller for å tørke håndklær på, som vi bruker til klestørker. Super effektivt. Vannbåren varme er etter vår mening veldig behagelig. Som bieffekt har vi også fått gulvvarme da rørene som leder varmt væske (det er slett ikke vann, men en spesialvæske beregnet for radiatoranlegg som kan bli utsatt for frost) med vilje ikke er isolert der de er lagt like under dørkplatene. Det beste med vannvarme er at det i praksis er nærmest lydløst. Kan såvidt høre et svakt sus fra motorommet om alt alle er muse stille. Det gir en utrolig jevn varme og er svært enkel å regulere fra rom til rom.

Bakdelen er at det tar litt lengre tid enn luftvarme å få varmet opp et kaldt rom. Vi har koblet en luftvarmer ("bussvarmer") til systemet slik at om vi kommer til kald båt og skal utpå så bruker vi den til fremskynde oppvarmingen da den er koblet til motorens kjølevann.

 

Vi har også en oljeovn ombord (Taylors). Den er nok den siste av alle insatallasjoner på komfort siden som vi ville kvittet oss med. Fantastisk behagelig. Den brenner døgnet rundt når vi ligger i havn. (Kan desverre ikke brukes når vi seiler, så skaff deg en type som tåler krenging.) Den nærmest suger fuktigheten ut av båten. Har ei lita luke på gløtt slik at vi får god luftsirkulasjon ombord. Papir, flattbrød, potetgull, hva det måtte være kan ligge fremme i dager uten å bli mykt, hygrometeret taler også sin klare tale med typiske verdier på ca 65%. Vi har ei Ecofan stående oppå ovnen og den sirkulerer varmluft rundt i salongen på en behagelig måte. Det beste med Oljeovnen er null strømforbruk.

Link to post

Ikke spesielt saklig kanskje, men like fullt Huldas mening om saken.

 

 

Gyda, jeg hadde vært oppriktig lei meg om ingen beit på den der. Men akkurat når det gjelder vannvarme, så er det ingen i verden som kan fikse fysikken til sin fordel akkurat der når det gjelder luftfuktighet. Med en gang man fyrer opp en Taylor, Refleks eller gud-vet-hva-brenner som sender eksosen ut over dekk og tar forbrenningsluften innenfra båten, så er fysikken litt annerledes. Og den fysikken er akkurat det jeg beskriver. Refleks med varmespiral, som eksempel (sentralfyring) er helt suverent. Hulda har ikke plass til det. Dessuten gir nyere teknologi bedre sikkerhet. Betalingen for denne økte sikkerheten er strømforbruket. Det er et valg man tar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...