Jump to content

4-blader på fast aksling kaviterer, løsning? forslag?

okeido

Recommended Posts

Har en båt som var beregnet med drev, men den ble for lenge siden bygget om til fast aksling og dyp kjøl,nå er mesteparten av kjølen fjernet, og mer skal vekk. men det blir et annet prosjekt, lage nye gjennomføringer og nytt ror.Har ikke mulighet for drev nå og ser som en mulighet er å prøve å senke akselen , men syns det virker så omfattende og er det andre muligheter?, lyst til å bruke litt penger til størremotor til neste år, står md30 a der nå med 65 hk.trenger vel 100 til.vil jo helst ha den i plan. ved spesielle turtall så merker jeg at båten rister litt,men turtallet øker ikke.er en 4 bladers propell på nå.vil jo ha opp toppfarten litt, og er ikke inntrisert i drev uansett. pga vedlikehold.

En mulighet er jo bygge og til pod med det koster vel 4 ganger mer enn jeg ga for båten?

Må bruke ballast for å ikke miste all fart.kan sikkert få den opp i 10-11 knop nå på en god dag.og veldig følsom for lasting må ikke bli for tung eller for lett foran.

Er det bedre med større 3 vinget propell? propellern står veldig nærme akselgjennomføringen ca 30 mm.kanskje få propellen lenger ut?

Har du bilder?  

Hvor stor og hva slags båt? 

Hvordan er utformingen på avslutningen på "stilken" , dvs kjølen i forkant av propellen?  Og er den også bare 30mm fra propellen? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

29 fot ca 4-5 tonn er 30 mm fra propellen til hylsa,har tenkt litt på en litt lenger aksel kan jo kanskje gjøre nytta? båten er forholdsvis flat under bar en gigakjøl mitt under ca 10 cm bred og var ca 1m pluss bunnen da så båten var ca 1,50 dyp, kjølen gikk helt fram baugen men er redusert helt bak til propellen og roret.Har ikke bilde nå båten er på sjøen nå så bilde er ikke aktuelt før ho skal opp.

Båten er en mirall 26 som ble 29 på de siste 3 fot har gjordt at drev ikke er mulig

Redigert av okeido (see edit history)

Synes de data du oppgir virker merkelige, å få en 29fots, 4-5tonns båt opp i 10-11 knop med 65 hk tilsier at du har en usedvanlig effektiv propell. Hvis den i tillegg kaviteter blir det enda mer merkelig.

Hva er det som får deg til å mistenke kavitasjon.?

Uansett, har du kavitasjonsproblemer kan det hjelpe å lage en strømlinjeformet avslutning på kjølen.

Bilder er nyttige. Samt utveksling på gearkassen og diam/stigning på propellen du har.

må bruke ballast ellers så går ikke båten mer enn 4-5 knop. tror det står i førsten der. båten for en litt merkelig vibrasjon i visse turtall og hvordan sjøen er. så propellen er nok litt i overkant høyt oppe. båten går ikke 10 knop med bagasje, har veldig dårlig trekk kraft.men det er vibrasjonen som er merkelig og det er pga propellen for luft nedi der. det fungerer jo greit egentlig nå, men planen er jo større motor. og da må jeg kanskje gjøre noe?båten ligger som sagt på vannet. og vansklig å finne noe mål.kanskje det er propellen som er for nærme hylsa? hva kan hjelpe, større diameter på propell? 3 vinget propell? " vet at 4 blader vibrerer mindre enn 3 blader" kanskje propellen må lenger ut? er kanskje en mulighet å montere ekstra feste til akslingen og dermed kommer propellen lenger ned.

Virker som det er noe uheldig konstruksjon rundt propellen dette.

En kjøl som er rett av som en firkant, og ikke "går ut i null" som en trekant, vil skape ett sug bak seg, samt turbulens. Dvs vannet får lavere trykk dersom kjølen er "rett av", samt at det gir endel motstand, siden lavtrykket/suget vil holde igjen båten.

Foran ett propellblad er det lavtrykk, og det er dette sammen med høytrykket bak propellbladene som gir fremdrift. Blir lavtrykket for stort, vil vannet nå kokepunktet sitt, og en får gassbobler/damp. Dette er kavitasjon, og kan nok oppleves på samme måte som at propellen suger luft. Normalt vil det også komme ett lite smell når dampen blir til vann igjen, og dette tærer på propellen.

En større propell, dvs større bladareal, vil fordele lavtrykket over en større flate, og da blir det ikke så lavt, og en kan få mer kraft ut i bevegelsesenergi uten at det kaviterer.

Men, tror nok det største problemet her er kjølen 30mm foran propellen, som attpåtil ikke er hydrodynamisk spesielt godt utformet. Propellbladets lavtrykk når det passerer kjølens lavtrykk, kan nok være nok til at bladet kaviterer inntil det har passert kjølen. Så kommer neste blad...og neste blad.. Og siden bladet mister taket i vannet ved passering av kjølen, og får tak igjen, kan nok dette skape vibrasjoner. At de oppstår på enkelte turtall kan være en kombinasjon av fart og resonansfreksvens som gjør at det merkes.

Tror jeg før jeg hadde gjort noen oppgraderinger hadde gjort kjølen mer strømlinjeformet (en fisk er strømlinjeformet, trenger ikke halefinnen...der har du propell). For å få propellen vekk fra lavtrykksområdet bak kjølen så er det også gunstig å få propellen lenger bak. En propell går alltid best og mest vibrasjonsfritt når den får gå i rent vann. Er jo derfor bl.a. Rolls-Royce har utviklet Azipull-pod'er på større og mindre båter, som Volvo har laget sin variant av i mindre størrelse.

TA.

? skjønnner ikke helt.. er det tonnevis med ballast du bruker? altså fra 4-5 til 10-11 ved flytting av noe ballast høre helt uvanlig ut.. hadde du sagt 7-8 -10-11 hvor 7-8 som er deplasementfarten på et skrog av din lengde, så hadde det kansje vært normalt.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Siden båten er bygget opprinnelig for drev, er det å anta at det er en planer, med relativt lite dyptgående. Iallefall inntil den fikk 1m kjøl som er 10cm bred. Denne må unektelig gi noe oppdrift, spes når farten øker.

Jeg tror kanskje problemet uten ballast er at det planende skroget får luft under når farten øker noe, og da spinner propellen som ikke ligger spesielt dypt ut. Strengt tatt er ikke dette kavitering, men ventilering.

Uten at trådstarter har sannsynliggjort denne teorien, virker det som en plausibel forklaring utfra hva han har beskrevet før.

Hei igjen, vært på liten fisketur et par dager her. Kan vel nevna når mye av kjølen ble fjernet var det ca 800 kilo bly bunnen av kjølen har lagt 400 av dem tilbake i båten. ser ut som er rimlig greit slik prøvd å flytte litt rundt og slik og virker best av det jeg har fått til enda. når ikke det er ekstra vekt i båten så ventilerer den nok ja, men når vekta er der så fungerer den greit,men siden den er en planer så prøver jeg bare å forberede et motorbytte , event ny aksel som går litt dypere , eller bare få propellen lenger ut og større. Men blir det ny motor så blir det å kontakte båtbyggere og de vet vilken vinkel akselen skal ha og videre, tror hensikten med å ha propellen så høyt som den står i dag er for at båten har blitt brukt til havfiske og for å sikre at sene kommer i kontakt med propell, har tilmed en luke ned til propellen bak på plattformen som har blitt støpt på ekstra bak.enten så kan jeg la båten være slik den er nå, kanskje bare få proppen litt lenger ut eller så vil jeg gjerne ha litt mer fart,spesielt vis jeg skal kjøre 600 nm tur /retur hver sommer.da kan en iallefall gi på når det er fint vær.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Her er ialle fall symptomene lagt i 200 kilo ballast farten økte fra 5 til 8-10 knop blir det litt bergass så detter det fort litt igjen men ikke til 5 da.Så da må vel propellen dra luft?er jo en viss vinkel på propellen så den må jo komme lenger ned med litt mer aksel,er muligheter for å sette på ekstra støtte til akslingen og med en litt større motor for jeg vel litt ekstra vekt kanskje som jeg trenger , hvor langt kan propellen gå fra hylsa mon tro før det blir risting.?

Dette hører jo egentlig ganske sprøtt ut, men med 65 hk. og en så stor/tung båt så vil du neppe oppnå noe større fart enn sånn ca skrogfart (rundt 9 -10 knop) med ditt oppsett. Og det du skriver om vekt påvirker nok båten rett og slett slik at den blir liggende "rett" i vannet og at dette gjør at skrogfarten oppnås (skorgfart er forenklet samme antall knop som antall meter vannlinje). Uten balast så høres det ut som om båten blir så baktung at mye av skyvet fra propellen blir rettet nedover i stede for bakover - dermed mister du masse skyvkraft og oppnår ikke mer enn 4 -5 knop. Kan jo nevne at min viknes har tilærmet samme skroglengde, men med en vekt på ca. 3500 kg. Dette er en halvplaner. Her oppnår jeg rundt 20 knop, men da med 160 hk. Hvis du går inn på sidene til seatronic eller winrace så vil du kunne finne tegninger av minimumsmål mellom propell/skrog/cutlesslager mm.

Lurer fælt på hvordan denne båten ser ut under - 

Drevbåt, forlenget fra 26 til 29 fot, bygd om til fast aksling og dyp kjøl, 1 meter dyp hele veien framover - deretter fjernet mesteparten av kjølen. Og propellen trukket så nært opp til bunnen og nært kjølen som mulig.  Unnskyld å måtte si det, men her høres det meste ut til å ha blitt feil. 

Enig med Hifo at større motor neppe vil løse noen problemer. Men det blir jo bare spekulering før det kommer bilder som viser hvordan det ser ut....  Hadde jo også vært greit med type / omdreininger på motor, reduksjon i gir og dimensjoner på propell.... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, dette er et tips jeg har fått fra en her på BP.Dette gjør at propellen ikke kaviterer, så denne løsningen skal på polarn så snart været tilsier at jeg kan støpe da min båt har særdeles bred avsluttet kjøl.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Løsning spisse av kjøl slik at vannet ikke får sjangsen til å lage luftboble foran propellen.

Viktig dette, og et mysterium hvorfor ikke båtbyggerne viser det større oppmerksomhet. Men det med luftboble er en misforståelse, det som skjer er at det oppstår turbulens i vannstrømmen som treffer propellen. En propell arbeider mest effektivt i 'urørt' vann og det kan i verste fall føre til kavitasjon.

Forøvrig synes jeg trådstarter nå bør komme opp med bilder, både av hele undervannsskroget og området rundt propellen. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...