Jump to content

4-blader på fast aksling kaviterer, løsning? forslag?

okeido

Recommended Posts

Hehe Båten blir vel ute over vintern tenker jeg, men bildet er en god illustrasjon,båten har vært brukt til sportsfiske og har derfor proppellen tilgjengelig fra badeplattformen som er 5 cm over vann, dette er eget kott siden det er en del av forlengwelsen så er en luke som jeg kan åpne for å kappe sene tau vis det skulle klare å komme seg inn der,greit å avslutte kjølen smalest mulig, vis båten er litt lett så kan det bli en liten vibrasjon i båten på visse turtall.større motor vil jeg uansett ha for tror det er mer potensiale der, og lavere turtall for høyere fart en diesel på 2500 o/min er mye roligere enn en på 3600.begge bråker sikkert bra på fullfart men kanskje det vil gå like raskt med mye mindre pådrag... men proppellen er bare 27mm fra akselgjennomføringen.på gamle båten min var det sikkert 70 mm men er sikkert muligheter for 100 mm men må lage nytt rorsystem som passer for det, nytt ror skal jeg ha uansett for å få båten grunnere.

Kikke på nettet og fant denne typen båt.. stor 26 foter må jeg si! Men ser jo tydelig ut som en planer med v-bunn og jeg antar det er relativ flat hekk.. det forklarer vel sikkert at båten får alt for stor oppdrift akter som igjen fører til at propellen kommer for høyt opp.. om det er kun 65 hk i en såppas tungbygd planer er jo det i utganspungtet et feil motorvalg om det er fart man skal oppnå..hvem har foretatt ombygningen og kalkulasjon med proppelvalg akselvinkel gearboks og turtall osv.? å bygge om fra drev til fast aksling på en tverskotta båt må jo bare bli surr etter min mening!! om jeg skulle foretatt en ombygning/forlenging på en slik båt ville jeg beholdt drevet og hekken, hatt gjeldende motorplassering og mellomaksel mellom motor og drev, men rekner med at dette er umulig å få til i etterkant hehe..

om noen skal komme med en faglig vurdering på problemet ditt må du helst ta et bilde av hvordan hekken er , samt data på gear aksling og proppell.

spennende båt og prosjekt! lykke til

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.tossberg.com/photogallery/mirall/2008-10%20(okt)/Mirall%20260003.jpg&imgrefurl=http://www.tossberg.com/Mirall26.htm&usg=__R1NwkzyAbTmH9KBtONc99eaGxEQ=&h=2119&w=2677&sz=2347&hl=no&start=2&zoom=1&itbs=1&tbnid=Bv0x2UitcJUOHM:&tbnh=119&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmirall%2B26%26hl%3Dno%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

båten fungerer jo nå, men veldig følsom på vekt når det gjelder prestasjoner, båten ble bygd om til havfiskebåt etter at drevet frøs istykker første året og sank..men bør jo få en slik båt oppi høyere fart med større motor men må nok ha proppellen lenger ut og da kommer den automatisk dypere.har jo blitt tipsa at minimum er nok 130 hk, eller mer så blir det kanskje et forsøk med lengre aksel , men skal sies hadde båten hatt original hekk så hadde den båten ikke vært innteresang for meg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...