okeido Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 Hehe Båten blir vel ute over vintern tenker jeg, men bildet er en god illustrasjon,båten har vært brukt til sportsfiske og har derfor proppellen tilgjengelig fra badeplattformen som er 5 cm over vann, dette er eget kott siden det er en del av forlengwelsen så er en luke som jeg kan åpne for å kappe sene tau vis det skulle klare å komme seg inn der,greit å avslutte kjølen smalest mulig, vis båten er litt lett så kan det bli en liten vibrasjon i båten på visse turtall.større motor vil jeg uansett ha for tror det er mer potensiale der, og lavere turtall for høyere fart en diesel på 2500 o/min er mye roligere enn en på 3600.begge bråker sikkert bra på fullfart men kanskje det vil gå like raskt med mye mindre pådrag... men proppellen er bare 27mm fra akselgjennomføringen.på gamle båten min var det sikkert 70 mm men er sikkert muligheter for 100 mm men må lage nytt rorsystem som passer for det, nytt ror skal jeg ha uansett for å få båten grunnere. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2010 makkverket nedi er en vp md 30a på 65 hk.sier toppturtall er 3700 men kjører aldri over 3300.Det er for gæli å kalle det makkverket nedi der for en motor.men er vel rimlig standard for en båt på den størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Kikke på nettet og fant denne typen båt.. stor 26 foter må jeg si! Men ser jo tydelig ut som en planer med v-bunn og jeg antar det er relativ flat hekk.. det forklarer vel sikkert at båten får alt for stor oppdrift akter som igjen fører til at propellen kommer for høyt opp.. om det er kun 65 hk i en såppas tungbygd planer er jo det i utganspungtet et feil motorvalg om det er fart man skal oppnå..hvem har foretatt ombygningen og kalkulasjon med proppelvalg akselvinkel gearboks og turtall osv.? å bygge om fra drev til fast aksling på en tverskotta båt må jo bare bli surr etter min mening!! om jeg skulle foretatt en ombygning/forlenging på en slik båt ville jeg beholdt drevet og hekken, hatt gjeldende motorplassering og mellomaksel mellom motor og drev, men rekner med at dette er umulig å få til i etterkant hehe.. om noen skal komme med en faglig vurdering på problemet ditt må du helst ta et bilde av hvordan hekken er , samt data på gear aksling og proppell. spennende båt og prosjekt! lykke til http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.tossberg.com/photogallery/mirall/2008-10%20(okt)/Mirall%20260003.jpg&imgrefurl=http://www.tossberg.com/Mirall26.htm&usg=__R1NwkzyAbTmH9KBtONc99eaGxEQ=&h=2119&w=2677&sz=2347&hl=no&start=2&zoom=1&itbs=1&tbnid=Bv0x2UitcJUOHM:&tbnh=119&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dmirall%2B26%26hl%3Dno%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
okeido Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 båten fungerer jo nå, men veldig følsom på vekt når det gjelder prestasjoner, båten ble bygd om til havfiskebåt etter at drevet frøs istykker første året og sank..men bør jo få en slik båt oppi høyere fart med større motor men må nok ha proppellen lenger ut og da kommer den automatisk dypere.har jo blitt tipsa at minimum er nok 130 hk, eller mer så blir det kanskje et forsøk med lengre aksel , men skal sies hadde båten hatt original hekk så hadde den båten ikke vært innteresang for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.